Säästä jopa 41 prosenttia vanhan talon ulkoseinän lisäeristämisessä

Vastatakseen kilpailijoiden kritiikkiin 21.5.2014 julkaistun 20 neliömetrin terassin rakennustarvikkeiden hintaselvityksen osalta Byggmax pyysi Taloustutkimusta tekemään uuden selvityksen rakennustarvikkeiden hinnoista.  Selvityksen tavoitteena on palvella kuluttajia kertomalla rautakauppojen hintaeroista ja rohkaista kuluttajia hintavertailuun. Tuoreessa selvityksessä tarkasteltiin 1970-luvulla rakennetun noin 130 neliömetrin kokoisen talon ulkoseinien lisäeristämisen tarvikekustannuksia. Tulokset kertovat, että hintaero edullisimman ja kalleimman välillä voi olla jopa 41,3 prosenttia, mikä kyseisessä fiktiivisessä projektissa tarkoittaisi jopa 1 178,65 euroa.

Viime viikolla pääkaupunkiseudulla tehdyssä uudessa hintaselvityksessä kohteeksi valikoitui tyypillinen suomalainen 1970-luvulla rakennettu noin 130 neliömetrin kokoinen yksikerroksinen omakotitalo . Fiktiivisessä projektissa oli tarkoituksena lämpöeristää talon ulkoseinät, joiden yhteenlaskettu pinta-ala oli noin 120 m2. Työohjeet löytyivät Omakoti-lehdestä nro 2/2014 ja tarvikelistaan kuului vahvoja, kotimaisia tuotemerkkejä, muun muassa perinteistä käsittelemätöntä kakkosnelosta, pohjamaalattua ulkovuorauslautaa, 100 mm paksua vuorivillaa sekä ulkoseinän öljymaalia.

Isoin ero edelliseen selvitykseen on, paitsi se että rakennusprojekti on uusi, se, että tässä ostoskoriin valikoituneet materiaalit ovat vertailukelpoisia. Ostokorin yksityiskohtainen sisältö on tarkasteltavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.byggmax.fi/vertailut.

Eroa edullisimman ja kalleimman välillä on 41,3 prosenttia

– Selvitys vahvistaa Taloustutkimuksen edellisen tutkimuksen havaintoja. Enimmillään kyseisen projektiin tarvittavien materiaalien hinnat voivat vaihdella jopa 41,3 prosenttia, mikä selvitykseen valitussa fiktiivisessä kohteessa tarkoittaisi jopa 1 178,65 euron lisäkustannusta edullisimpaan vaihtoehtoon verrattuna. Mielestäni hintaero on kuluttajan näkökulmasta kohtuuton, Byggmax Suomen aluepäällikkö Rainer Sundkvist kommentoi tuoreen selvityksen tuloksia.

Selvityksen kallein oli nykyisin Starkin omistama Puukeskus, jossa tuotekorin kokonaishinta oli 4 030,91 euroa. Edullisimmin samat tuotteet sai Byggmaxista 2 852,26 eurolla.

Edellisessä selvityksessä hintaero edullisimman ja kalleimman välillä oli jopa 70 prosenttia. Sundkvistin mukaan prosentti vaihtelee projektista ja siihen tarvittavista tarvikkeista riippuen.

Rautakaupoissa kuluttajille epäedullinen hinnoittelupolitiikka

– Toinen asia, johon toivoisimme kuluttajaviranomaisten puuttuvan, on harhaanjohtava hinnoittelu. Selvityksissämme on useassa liikkeessä käynyt ilmi, että hyllystä löytyvästä listahinnasta on mahdollista saada tuntuva alennus, jos kuluttaja ymmärtää kysyä tarjousta erikseen. Kyseenalaistamme vahvasti sen, onko oikein kuluttajaa kohtaan, että hinnoissa on niin paljon ilmaa. Kuten Kuningaskuluttaja totesi tuoreessa artikkelissaan, joka vahvistaa Byggmaxin olevan edullisin, rautakauppojen myyntikulttuuri näyttää olevan menossa siihen suuntaan, että asiakaskohtaisia tarjouksia annetaan yhä harvemmin, Sundkvist toteaa.

Tuore hintaselvitys talon ulkoseinien lisäeristämisestä tehtiin pääkaupunkiseudulla kuudessa eri liikkeessä ja hinnat kerättiin keskiviikkona 18.6.2014 aamupäivän aikana kahden Taloustutkimuksen ammattilaisen toimesta. Mahdolliset lisävarmistukset tehtiin puhelimitse saman päivän iltapäivän aikana. Selvitykseen valittiin vain toisiaan vastaavia tuotteita, kuitenkin siten, että vuorivilla oli Bauhausissa Rockwool-merkkistä, kun muilla oli Paroc Extra -merkkistä vuorivillaa, ja Pinotexin Classic -öljymaali korvattiin K-Raudassa, Starkissa ja Puukeskuksessa vastaavalla Tikkurila Teho -öljymaalilla. Täydentävät tiedot tutkimusmenetelmästä on luettavissa osoitteessa www.byggmax.fi/vertailut.

Selvityksen tulokset

Byggmax Espoo ja Vantaa
Projektin hinta yhteensä: 2 852,26 euroa

Bauhaus Espoo ja Vantaa
Projektin hinta yhteensä: 3 008,74 euroa (+5,5 %)

K-Rauta Merituuli, Espoo
Projektin hinta yhteensä: 3 230,17 euroa (+13,2 %)

Starkki Espoo
Projektin hinta yhteensä: 3 325, 78 euroa (+16,6 %)

Puukeskus Vantaa
Projektin hinta yhteensä: 4 030,91 euroa (+41,3 %)

Täydelliset tulokset ovat nähtävissä osoitteessa www.byggmax.fi/vertailut

Byggmaxin vastaus edellisen tutkimuksen kritiikkiin

Edellistä tutkimusta kritisoitiin siitä, että siinä olleet tuotteet eivät olleet vertailukelpoisia. Byggmax suunnitteli tutkimuksen rakennusstandardien pohjalta. Koska joissain liikkeissä ei ollut saatavilla vastaavia tuotteita, vertailuun piti ottaa kalliimpi tuote, jotta se täyttää vaaditut kriteerit.

– Olemme ottaneet kritiikin huomioon ja tiedostamme, että joillakin kilpailijoilla oli ostoskorissaan kalliimpaa puutavaraa tai kalliimpia pilarikenkiä. Tämä varmasti vaikuttaa yksittäisten tuotteiden kohdalla, mutta ei kuitenkaan koko vertailun lopputulokseen, tai siihen, että lopputuloksen tulkinnat olisivat sinänsä olleet harhaanjohtavia. Haluamme lisäksi painottaa, että vertailussa olleet Byggmaxin rakennusmateriaalit ovat hyvälaatuisia ja ne täyttävät rakennusstandardit, Sundkvist kommentoi.

Rainer Sundkvist, aluepäällikkö, Byggmax Suomi, p. 0400 104 122, sähköposti: rainer.sundkvist@byggmax.fi
Kaj Norrman, aluepäällikkö, Byggmax Suomi, p. 0400 975 158, sähköposti:
kaj.norrman@byggmax.fi

Lisätietoja tutkimukseen liittyvissä kysymyksissä:

Juha Aalto, toimitusjohtaja, Taloustutkimus, p. 010 7585 288, sähköposti: juha.aalto@taloustutkimus.fi
Kari Roose, tutkimusjohtaja, Taloustutkimus, p. 010 7585 361, sähköposti:
kari.roose@taloustutkimus.fi

Byggmax lyhyesti

Vuonna 1993 perustettu rakennustarvikekauppaketju Byggmaxilla on 71 myymälää Ruotsissa, 26 Norjassa ja 13 Suomessa. Byggmaxin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 3,2 miljardia kruunua (SEK) ja konserni jatkaa vahvaa kasvuaan. Byggmaxin liikeideana on olla edullisin vaihtoehto laadukkaita rakennustarvikkeita ostaville kuluttajille. Kaikissa myymälöissä oleva ns. Drive In -kaista mahdollistaa erityisesti painavien tavaroiden lastaamisen suoraan autoon tai peräkärryyn, mikä tekee Byggmaxissa asioimisesta helppoa ja tehokasta. Byggmax listautui Tukholman pörssiin kesäkuussa 2010. Lisätietoja: www.byggmax.com

BYGGMAX – LAATUA JÄRKEVÄÄN HINTAAN