Safer Internet Day 2013: Viidennes lapsista ja nuorista kohtaa kiusaamista internetissä

Yksityisyysasetusten tarkistaminen säännöllisesti tärkeää sosiaalisissa verkostoissa

Tänään vietetään Euroopan Unionin Safer Internet Day 2013 -teemapäivää http://www.saferinternet.org/home. Sosiaalisen median käytön yleistymisen myötä lasten ja nuorten keskinäinen kiusaaminen on siirtynyt myös sosiaalisiin verkostoihin kuten Facebookiin. Tilastot osoittavat, että viidesosaa nuorista (21,9 %) on kohdannut kyberkiusaamista, jossa uhrit mustamaalataan sosiaalisessa mediassa[1]. Tietoturvayhtiö Kaspersky Lab kehottaa sosiaalisen median käyttäjiä tarkistamaan säännöllisesti käyttämiensä palvelujen yksityisasetukset ja kertamaan turvalliset tavat käyttäytyä sosiaalisissa verkostoissa.

Uudet laitteet, kuten älypuhelimet, ja internetpalvelut, kuten Facebook, ovat suosittuja lasten ja nuorten keskuudessa. Tällä positiivisella kehityksellä on myös varjopuolensa, kun kyberkiusaaminen on lisääntynyt. Koululaiset eivät enää kinastele leikkikentällä vaan käyttävät riidoissaan teknologiaa. Nuoret voivat ottaa toisistaan kiusallaan valokuvia ja ladata ne Facebookiin, niin että mahdollisimman moni näkee kuvat. Kuvien, videoiden ja kommenttien jakamiseen verkossa on lukematon määrä tapoja, mikä tekee kyberkiusaamisesta laajempaa kuin muista riidoista. Internetissä jaetut loukkaukset myös säilyvät pitkään sen jälkeen, kun riita on jo ohi. Tuore EU:n tutkimus 14–17-vuotiainen keskuudessa toi ilmi hälyttäviä tuloksia: noin viidennes eurooppalaisista nuorista on kokenut kyberkiusaamista[1].

Tytöt kiusaamisen kohteena useimmin

Kyberkiusaamista ei pidä väheksyä, sillä yli puolet (53,3 %) niistä, jotka ovat kokeneet kyberkiusaamista sanovat, että verkkokiusaamisella on ollut erittäin negatiivinen vaikutus heihin. On myös havaittu, että tytöt ovat poikia useimmin kyberkiusaamisen kohteena.

Tietoturvayhtiö Kaspersky Labin vanhempi turvallisuustutkija David Emm painottaa, että lasten ja nuorten vanhempien on tärkeää ylläpitää jatkuvaa keskustelua lastensa kanssa, ja rohkaista heitä puhumaan häiritsevistä ja askarruttavista asioista.

Yksityistiedot turvaan sosiaalisissa verkostoissa

Äskettäin lanseerattu Facebookin uusi hakutoiminto Graph Search antaa yhä osuvampia hakutuloksia. Hakutoimintoa on helppo käyttää väärin, sillä hakutoiminto antaa osumiksi käyttäjien yksityisiä tietoja. Käyttäjien onkin hyvä säännöllisesti tarkistaa käyttämiensä palvelujen yksityisasetukset. Vanhempien on hyvä kerrata lastensa kanssa, kuinka käyttäytyä turvallisesti sosiaalisessa mediassa.

Turvallisuusohjeita sosiaalisiin verkostoihin:

1. Tarkista asetukset. Sosiaalisten median palveluiden, kuten Facebookin, yksityisyysasetukset vaihtuvat usein. Siksi asetukset on hyvä tarkistaa säännöllisin väliajoin.
  2. Mieti ensin. Varsinkin nuoremmat käyttäjät saattavat nopeasti julkaista kuvia ja tekstejä sosiaalisissa verkostoissa. Joskus jaettua sisältöä saattaa katua, mutta vahinko on jo tapahtunut, jos muut käyttäjät jakavat tai lataavat jaetun sisällön.
  3. Oikeita ystäviä? Sosiaalisissa verkostoissa on paljon väärennettyjä profiileja. Usein väärennetty profiili on helppo tunnistaa, mutta joskus tuntematon henkilö saattaa teeskennellä tuttua. Kaveripyyntöjen hyväksymisessä kannattaa olla tarkkana!
  4. Epäilyttävät linkit. Monet virukset leviävät sosiaalisessa mediassa. Linkki hauskaan videoon tai kutsu ystävän valokuva-albumiin voi olla haitallinen linkki, joka saastuttaa tietokoneen. Jos olet epävarma linkin turvallisuudesta, älä klikkaa sitä.

[1]www.eunetadb.eu/files/docs/FinalResearchInternet.pdf

Lisätiedot:

Kaspersky Lab

Caroline Breure, Corporate Communication Manager, Benelux and Nordic

caroline.breure@kaspersky.com

Viestintätoimisto Manifesto

Harri Kammonen

harri.kammonen@manifesto.fi

040 500 1120

Kaspersky Lab on mailman suurin yksityisesti omistettu tietoturvayhtiö. Yhtiö on neljän suurimman loppukäyttäjälle tietoturvaratkaisuja tarjoavan yrityksen joukossa maailmassa*. Koko 15-vuotisen historiansa aikana Kaspersky Lab on ollut tietoturvan keskeisin innovoija ja on toimittanut tietoturvaratkaisuja kuluttajille, pk-yrityksille ja suuryrityksille. Yhtiö toimii tällä hetkelle lähes 200 maassa ja tarjoaa tietoturvaa yli 300 miljoonalle käyttäjälle maailmanlaajuisesti. Lisätietoja yrityksestä: www.kaspersky.com.