Sähköiset, reaaliaikaiset maksamisen ratkaisut tulevat vauhdittamaan yritysten välistä maksuliikennettä vuonna 2015

Espoo 17.12.2014 - Johtava hankinnasta maksuun ja verkkolaskuratkaisuja tarjoava Basware ennustaa vuoden 2015 trendejä yritysten väliseen sähköiseen asiointiin ja kaupankäyntiin. Näihin kuuluvat innovatiiviset maksuratkaisut, taloushallinnon ratkaisujen kasvava mobiilikäyttö ja sosiaaliset toiminnot sekä edistynyt analytiikka. Merkittävä tekijä on myös eri maiden määräykset poistaa tekniset esteet, jotka hidastavat avointen ja yhteentoimivien liiketoimintaekosysteemien muodostumista. Yritysten halu ja tarve tehostaa kassavirran kiertoa vauhdittaa myös koko maailmantalouden verkostoitumista.

”Yritysten välinen kaupankäynti tulee olemaan entistä ketterämpää ja nopeammin reagoivaa innovatiivisten ja reaaliaikaisten maksamisen ratkaisujen avulla. Nämä uudet ratkaisut poistavat yritysten kaupankäynnin esteitä ja maiden välisiä maksamisen raja-aitoja, sanoo Baswaren toimitusjohtaja Esa Tihilä. ”Verkkolaskun ja muiden uusien taloushallinnon ratkaisujen käyttöönottoa vauhdittavat yritysten pyrkimykset tehostaa kassavirtaansa sekä useiden maiden uudet määräykset, joiden avulla pyritään luomaan yhtenäinen sähköinen kaupankäynnin infrastruktuuri. Näiden tekijöiden avulla yhtenäinen ja globaali kaupankäynti tulee olemaan mahdollista kaikenkokoisille yrityksille ympäri maailman.”

Basware listaa neljä merkittävintä trendiä yritysten välisessä kaupankäynnissä vuodelle 2015:

Uudet reaalikaiset online-maksu- ja rahoitusvaihtoehdot vauhdittavat yritysten välistä kuluttajistumisilmiötä

Kassavirran kierto ja hallinta ovat korkealla yritysten prioriteettilistalla samalla, kun ne yrittävät pitää tiukasti kiinni rahavaroistaan ja viivyttää omia maksujaan. Nämä yleisesti käytössä olevat tekijät luovat kitkaa kaupankäyntiin ja vaikeuttavat erityisesti lainaa karttavien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa. Perinteiset yritysten väliset rahoitusmallit ovat aikaa vieviä, korkeariskisiä ja kalliita.

Sähköinen kaupankäynti, avoin verkosto ja yhteentoimivat ratkaisut tulevat olemaan erittäin keskeisessä roolissa vuonna 2015. Maailmanlaajuiset maksuverkostot ja sähköiset kaupankäynnin verkostot tulevat mahdollistamaan reaaliaikaiset verkkolaskut ja täysin uudet, online-pohjaiset maksamisen tavat. Näiden avulla yritykset voivat maksaa maksunsa välittömästi laskun hyväksymisen jälkeen. Tämänkaltaiset uudet mahdollisuudet tulevat muuttamaan tapaa, jolla liiketoimintaa harjoitetaan. Uudet ratkaisut poistavat toimittajien riippuvuutta ostajien maksuista, ja näin ollen muuttaa sähköista asiointia ja kaupankäyntiä demokraattisemmaksi ja molempia osapuolia hyödyttäväksi kumppanuudeksi.

Mobiilit, sosiaaliset ja pilveen perustuvat ratkaisut ovat uusi normaali

Modernit ratkaisut poistavat aikaan ja paikkaan liittyvät rajoitukset ja tuovat taloushallinnon ammattilaisille enemmän vapautta ja mahdollisuuksia. Esimerkiksi laskujen näkeminen ja hyväksyntä mobiilisti tehostaa yrityksen taloushallinnoin toimintoja ja mahdollistaa esimerkiksi aikaisen maksamisen alennusten paremman hyödyntämisen. Verkostot ja sosiaaliset ratkaisut helpottavat joustavaa asiakkaiden ja kumppanien kanssa kommunikointia. Pilvipalvelut ovat tulleet osaksi arkipäivää myös yrityskäytössä oleviin sovelluksiin. Pilvipalvelut ovat kustannustehokas ja ketterä tapa kuluttajien lisäksi myös yritysmaailman tarpeisiin.

Hallitukset ajavat verkkolaskua maailmanlaajuiseksi standardiksi

Hallitukset ympäri maailman ajavat verkkokaskun yleistymistä vähentääkseen kustannuksia, parantaakseen verojen maksua sekä luotettavuutta ja vähentääkseen väärinkäytöksiä. Valtioiden bruttokansantuotteesta keskimäärin 30 prosenttia muodostuu arvonlisäverosta ja muista tuotteiden myyntiin liittyvistä veroista. Varmistaakseen näiden verojen tilitykset, hallitukset pyrkivät edistämään verkkolaskutuksen yleistymistä. Yli 50 maata pyrkii tällä hetkellä ottamaan verkkolaskut käyttöönsä. Valtioiden välisen rajattoman kaupankäynnin edistämiseksi EU pyrkii saamaan verkkolaskun standardiksi valtionhallinnon toimittajille vuoteen 2015 mennessä ja yrityksen väliseksi standardiksi pian tämän jälkeen.

Analytiikka parantaa näkyvyyttä ja lukujen ymmärrettävyyttä

Yritykset tulevat hyödyntämään analytiikkaa entistä enemmän liiketoimintojensa tehostamiseksi. Analytiikkasovellukset auttavat saamaan paremman näkymän hankintoihin, ostoihin ja maksuihin, ja auttaa yrityksiä optimoimaan prosessejaan ja käytössä olevia teknologioitaan. Analytiikan avulla voidaan myös paljastaa maksuihin ja strategioihin liittyvät pullonkaulat ja parantaa niitä. Analytiikka auttaa yrityksiä parantamaan kassavirtaansa sekä maksusuoritusten ja maksusaataviensa seurattavuutta. Lisäksi sen avulla yrityksen eri osastot sekä ulkoiset kumppanit voivat paremmin kommunikoida keskenään ja parantaa yhteistyötään.

Sirje Ahvenlampi-Hyvönen
sirje.ahvenlampi@basware.com

Basware
Basware on maailman johtava hankinnasta maksuun- ja verkkolaskuratkaisujen toimittaja. Baswaren avulla organisaatiot voivat tehostaa talousohjaustaan ja talous- ja hankintatoimintojaan sekä yksinkertaistaa ja sujuvoittaa niihin liittyviä prosesseja. Paremmalla talousohjauksella autamme asiakkaitamme menestymään ja tuottamaan lisäarvoa liiketoiminnalle. Basware Commerce Network on maailman suurin yritysten välinen verkosto, joka mahdollistaa vaivattoman yhteistyön ja kaupankäynnin miljoonalle ostajalle ja myyjälle yli sadassa eri maassa. Baswaren ratkaisujen avulla kaikenkokoiset organisaatiot nousevat uudelle tasolle kulukontrollissaan ja tehokkuudessaan, muodostaen tiiviitä kauppasuhteita muiden verkostoon kuuluvien organisaatioiden kanssa. Baswaren ratkaisut tuovat merkittäviä kustannussäästöjä sekä tehostavat kassavirtaa täysin uudenlaisella tavalla ostaa ja myydä. Lue lisää Baswaren tavasta tehostaa rahankiertoa sekä liiketoimintaa: www.basware.fi.

www.twitter.com/BaswareFinland
www.facebook.com/BaswareCorporation