Selkävaivoja voi tutkitusti ehkäistä hyvällä työergonomialla

Selkävaivat ovat yleinen ongelma suomalaisen työväestön keskuudessa ja niistä kärsii lähes jokainen elämänsä aikana. Passiivisen elämäntyylin aiheuttamat terveyshaitat maksavat yhteiskunnalle miljardeja euroja vuodessa. Istumatyöläisten selkävaivoja voidaan ehkäistä kunnollisella työergonomialla. Uudessa tieteellisessä tutkimuksessa on todettu, että Back App -toimistotuolilla istuvat kärsivät vähiten selkäkivuista.

Jopa 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkäkivuista jossain elämänsä vaiheessa. Pitkäaikaisia selkäkipuja on joka kymmenennellä suomalaisella ja niskakipuja on kuukausittain yli kolmanneksella naisista ja neljänneksellä miehistä. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat toiseksi yleisin syy työkyvyttömyyseläkkeelle jäämiseen.*

− Istumme vuorokauden aikana keskimäärin lähes 10 tuntia, joten oikeanlaiseen istumiseen tulee kiinnittää huomiota. Selkävaivoja voidaan ehkäistä ja lievittää hyvällä työskentelyasennolla. Istumatyöläisillä avainasemassa on työpisteen ergonomia, johon työnantajilla on velvollisuus vaikuttaa asianmukaisilla ja säädettävillä istuimilla ja pöydillä, muistuttaa Atte Salminen, Back App Suomen maajohtaja.

Back App -toimistotuoli tutkitusti pitää kropan liikkeessä ja ehkäisee kipuja

Norjassa kehitetyn, innovatiivisen Back App -toimistotuolin on uusimpien tieteellisten tutkimusten mukaan todettu ehkäisevän ja vähentävän istumatyöläisen selkävaivoja. Juuri valmistuneessa Limerickin ja Leuvenin yliopistojen yhteisessä tutkimushankkeessa** tutkittiin ihmisiä, jotka kärsivät selkävaivoista istuessaan.

− Tutkittavat istuivat vuorotellen Back App -toimistuolilla ja tavallisella toimistotuolilla, jossa on selkä- ja käsinojat. Tutkimukset osoittivat, että ne, jotka istuivat Back App -tuolilla kokivat huomattavasti vähemmän selkäkipuja kuin tavallisella tuolilla istuvat. Avainasemassa on normaalia korkeampi istuma-asento ja kehon jatkuva liike, jonka Back App -tuoli mahdollistaa, Salminen kertaa tutkimustuloksia.

Back Appilla istuessa kivut vähenevät, koska ryhti pysyy hyvänä, kroppa on rentona ja ylläpitää jatkuvasti tasapainoa. Jalat lepäävät jalkalevyn päällä ja vartalo pääsee liikkumaan vapaasti joka suuntaan. Back App -tuolin käyttö harjoittaa keskivartalon syviä lihaksia, jotka tukevat selkärankaa. Keho liikkuu jatkuvasti tasapainoa hakiessaan, jolloin selän tukilihakset saavat erinomaista harjoitusta kuin itsestään. Back Appin tasapainoharjoitus vastaa samaa kehon kuormitusta kuin jumppapallon päällä istuminen ja aktivoi samalla tavalla kehon syviä lihaksia kuin pilates-harjoitus.

− Back App auttaa parantamaan selkärangan terveyttä ja voi lopulta vähentää sairauspoissaoloja, jotka johtuvat lihas- ja nivelkivuista, Salminen toteaa.

Uusien tieteellisten tutkimusten päätelmiä

Back App -tuolin on todettu vaikuttavan seuraavasti:

• Istuja istuu ryhdikkäämmässä asennossa.
  • Ryhdikäs asento kuormittaa selkää vähemmän.
  • Istumisen aikana liikutaan enemmän, mikä harjoittaa lihaksia.
  • Tasapainon saavuttaminen vaatii enemmän työtä, mutta miellyttävällä ja hallitulla tavalla – tämä harjoittaa taas lihaksia.
  • Istumisen aiheuttamat selkäkivut vähenevät.

Atte Salminen, Back Appin Suomen maajohtaja
p. 040 378 0478,
atte@backapp.fi

Tuotekuva- ja testituolipyynnöt:

Kaisa Neittaanmäki, Viestintätoimisto Manifesto

p. 050 347 7744, kaisa.neittaanmaki@manifesto.fi

Back App

Back App -toimistotuoli kehitettiin vuonna 2004. Tuolit valmistetaan ainutlaatuisella, patentoidulla menetelmällä Anderstorpissa, Ruotsissa, Back App Europen toimesta. Vuonna 2007 Back App palkittiin ”Design Excellence Award” -muotoilupalkinnolla Norjassa. Back Appia myydään Pohjoismaissa 200 jälleenmyyjää käsittävän verkoston kautta. Useat tieteelliset tutkimukset ovat todistaneet, että Back App -tuolilla istuminen vahvistaa selkälihaksia ja poistaa selkäkipuja. Tähän mennessä Back App -tuoleja on myyty jo yli 31 000. Lisätietoa Back App -tuolien hyödyistä ja jälleenmyyjistä saa osoitteesta www.backapp.fi.

*) Lähde: Heli Bäckmand, Ilkka Vuori (toim.). Terve tuki- ja liikuntaelimistö. Opas tule-sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2010.

**) Professori, tohtori Wim Dankaerts, PhD, MT, PT, Muskuloskeletaalisen tutkimuksen yksikkö, Leuvenin yliopisto, Belgia

Yhteistyössä

Kieran O'Sullivan, SMISCP, MISOM, M.Manip Ther Fysioterapian lehtori Kasvatus- ja terveystieteiden laitos, Limerickin yliopisto, Irlanti

Dankaerts W. & O’Sullivan K. 2013 (in paper) ”An investigation of low back pain while sitting: comparison of seated discomfort on two different chairs” Read the abstract