Solita kehittää Fingridin business intelligence -raportointijärjestelmää ja tietovarastopalveluja

Solita on valittu toimittamaan Fingridille business intelligence -raportointijärjestelmä sekä tietovaraston kehitys- ja ylläpitopalveluja. Yhteistyön tavoitteena on tukea Fingridin tiedolla johtamista sekä taloudellisesta että operatiivisesta näkökulmasta.

Fingrid on valinnut Solitan toimittamaan yhtiön BI-raportoinnin ja tietovarastoinnin kehitys- ja ylläpitopalvelut. Solita on aiemmin ollut kehittämässä Fingridille alkuperätakuujärjestelmää.

Tiedolla johtamisen (BI, business intelligence) palvelut auttavat seulomaan suurista tietovirroista johtamisen ja toiminnan kehittämisen kannalta oleelliset asiat ja jalostamaan ne helposti hyödynnettävään muotoon jokapäiväisen operatiivisen toiminnan ja strategisen päätöksenteon tueksi.

”Fingridillä on tärkeä yhteiskunnallinen rooli ja tartumme ylpeinä yrityksen tiedolla johtamisen haasteeseen. Teknologian kehittyessä myös tiedolla johtamisen palvelut kehittyvät nyt nopeasti. Niiden älykäs hyödyntäminen tuo yrityksille uudenlaista tehokkuutta ja todellista kilpailuetua”, kertoo Solitan toimitusjohtaja Jari Niska.

Solitalla on vahva kokemus tietovarastoinnin, liiketoiminnan suunnittelujärjestelmien ja raportointiratkaisujen suunnittelusta sekä toteutuksesta niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Solitan asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Liikennevirasto, Oikeusministeriö, Metso ja Fazer. Solita operoi myös Lupapiste-asiointipalvelua, joka on käytössä jo 150 kunnassa ympäri Suomen. Solitan liiketoiminnan ja talouden suunnittelun palvelut kattavat laajatkin kokonaisuudet integraatioista ja tietovaraston rakentamisesta suunnitteluun ja raportointiin, prediktiiviseen analytiikkaan, koulutukseen, tukeen ja jatkokehitykseen sekä jatkuviin palveluihin saakka.

LISÄTIEDOT:

Solita Oy, toimitusjohtaja Jari Niska, 040 5246 400, jari.niska[a]solita.fi

Solita on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys. Olemme asiakkaidemme matkaopas muuttuvassa maailmassa. Luomme uutta liiketoimintaa ja palveluja yrityksille ja julkishallinnolle yhdistämällä teknologian, liiketoimintaprosessit ja sisällöt uudella tavalla. Solita tuottaa digitaalisia ratkaisuja ja verkkopalveluita sähköiseen liiketoimintaan ja asiointiin sekä tiedolla johtamiseen. Vuonna 1996 perustettu Solita on kasvuyritys, joka on kasvanut kannattavasti yli 20 prosentin vuosivauhtia. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 49,7 miljoonaa euroa. Solita työllistää yli 420 digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

Fingrid Oyj on suomalainen julkinen osakeyhtiö, joka vastaa sähkönsiirrosta kantaverkossa. Fingridin asiakkaita ovat verkkoyhtiöt, sähkön tuottajat, sähkön käyttäjät ja sähkömarkkinatoimijat. Suomen sähköjärjestelmä on osa yhteispohjoismaista sähköjärjestelmää, lisäksi Suomesta on yhteydet Venäjälle ja Viroon. Fingridin hallitsemaan kantaverkkoon kuuluu voimajohtoja noin 14 200 kilometriä, yli sata sähköasemaa sekä sähköjärjestelmän vakavissa häiriötilanteissa tarvittavia varavoimalaitoksia.

Yrityksen liikevaihto vuonna 2015 oli 600 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä on 315. Fingridin pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja yhtiöllä on toimipaikat myös Hämeenlinnassa, Oulussa, Petäjävedellä, Rovaniemellä ja Varkaudessa. Fingrid huolehtii siitä, että Suomi saa sähköä häiriöttä nyt ja tulevaisuudessa.