Solita kutsuu Open Finland Challenge -innovaatiokilpailuun ennakoivan liikenneanalytiikan töitä

6.10.2015  - Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solita Oy kutsuu digitaalisen avoimuuden innovaatiokilpailu Open Finland Challengeen ennakoivaa liikenneanalytiikkaa hyödyntäviä töitä. Pohjoismaiden suurin, kaikille avoin kilpailu etsii uusia ideoita ja palveluita, jotka hyödyntävät avointa dataa kuten liikennetietoja.

Seitsemättä kertaa järjestettävä Open Finland Challenge tuottaa avointa yhteiskuntaa edistäviä innovaatioita ja tukee niitä kehittäviä yksilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä. Vuoden 2015 kattoteemat ovat Civic Tech eli kansalaisteknologia sekä älykäs kaupunki ja avoimuus innovaatioiden lähteenä. Palkintoja jaetaan viidessä eri kilpailusarjassa. Kussakin sarjassa on ajankohtaisia haasteita kehittäjien ratkottavaksi. Solita on asettanut Liikenne ja turismi -sarjaan haasteen ennakoivasta liikenneanalytiikasta.

”Esimerkiksi Liikenneviraston liikennetietoja on jo jonkin ollut saatavilla avoimena datana. Tämä data mahdollistaa liikenteen reaaliaikaisen analysoinnin, mutta vielä sitä ei ole juurikaan käytetty hyväksi ennustamaan liikenteen sujuvuutta nykyhetkestä eteenpäin. Mobiilit päätelaitteet sekä esimerkiksi autoista löytyvät CAN-väylät ovat myös erittäin mielenkiintoisia lähteitä liikennetietojen keräämiseen. Haemme kilpailutöiksi palveluita ja konsepteja, joissa käytetään hyväksi avointa dataa ennakoivan analytiikan avulla ja luodaan uusia ideoita kansalaisten liikkumisen helpottamiseksi”, kertoo Lauri Helenius Solitalta.

Kilpailuun voi osallistua töillä, jotka voivat olla niin uusia palveluita, sovelluksia, visualisointeja, sisältöjä, kuin palvelukonseptejakin. Arvioinnissa korostuvat mm. asiakasnäkökulma, käyttöliittymän laatu, taloudellinen kestävyys, sekä haasteiden ja aineistojen luova hyötykäyttö.

Kilpailuun voi osallistua vastaamatta suoraan mihinkään haasteeseen, mutta kumppanit ovat lupautuneet sparraamaan erityisesti heidän haasteisiinsa liittyviä kilpailutöitä.

”Solita on asiakkaidensa kautta vahvasti mukana älyliikennetoimialan sekä uusien palveluiden kehittämisessä. Kuten juuri julkaistussa liikenteen digitalisaatiota ja tulevaisuutta käsittelevässä Think Tank -raportissamme todetaan, liikenneala on suuressa murroksessa. Tulevaisuuden liikenteessä koko liikenteen kehitys perustuu digitaaliseen tietoon ja tiedon päälle rakennettaviin palveluihin. Suomessa on valtavasti osaamista ja isot tietovarannot hyödynnettäväksi - meillä on kaikki mahdollisuudet olla jopa älyliikenteen kärkimaa. Siksi haastammekin kaikki mukaan ideoimaan ratkaisuja helpottamaan arkeamme liikenteessä ja mahdollistamaan uudenlaiset palvelut”, kannustaa Helenius.

Kilpailutöiden viimeinen jättöpäivä on 9.11.2015

Lauri Helenius, Manager, Public Sector, Solita Oy
lauri.helenius@solita.fi, puh. 040 529 4354

Open Finland Challenge –kilpailu: http://openfinlandchallenge.fi/

Solitan Think Tankin raportti Liikenteen murros ja digitalisaatio: http://www.solita.fi/think-tank/

Solita on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys. Olemme asiakkaidemme matkaopas muuttuvassa maailmassa. Luomme uutta liiketoimintaa ja palveluja yrityksille ja julkishallinnolle yhdistämällä teknologian, liiketoimintaprosessit ja sisällöt uudella tavalla. Solita tuottaa digitaalisia ratkaisuja ja verkkopalveluita sähköiseen liiketoimintaan ja asiointiin sekä tiedolla johtamiseen. Vuonna 1996 perustettu Solita on kasvuyritys, joka on kasvanut kannattavasti yli 20 prosentin vuosivauhtia. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 36,8 miljoonaa euroa. Solita työllistää yli 360 digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.