Solita mukana uudessa ICT-allianssissa kehittämässä julkisten infrahankkeiden kustannustehokkuutta ja läpinäkyvyyttä

Liikennevirasto ja Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän kaupungit ovat käynnistäneet hankkeen, jolla luodaan infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmä ja -palvelu. Allianssimallilla toimitettavan hankkeen voittaneeseen yhteenliittymään kuuluvat Solitan lisäksi Ramboll Finland, Civilpoint ja Mittaviiva Oy. Työt aloitetaan heti ja järjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain vuosien 2019-2020 aikana.

Uusi kustannuslaskentajärjestelmä tuottaa luotettavat kustannusarviot läpinäkyvästi infrahankkeiden suunnitteluvaiheisiin. Tarpeen mukaan järjestelmä tulee palvelemaan myös toteutus- ja ylläpitovaiheita. Tilaajien tavoitteena on luoda infra-alalle tulevaisuuden tarpeisiin ja haasteisiin vastaava kustannuslaskentajärjestelmä.

– Nykyistä tarkemman ja ajantasaisemman kustannustiedon avulla voimme kohdentaa rahoitusta tehokkaammin ja luoda paremmat edellytykset luotettavaan päätöksentekoon, kertoo projektipäällikkö Heli Sissonen Liikennevirastosta.

- Kustannuslaskentaa tehostamalla ja tekemällä kustannuslaskennasta vertailukelpoisempaa ja läpinäkyvämpää voidaan Infrahankkeiden laajuuden vuoksi saada mittavia vaikutuksia aikaiseksi. Esimerkiksi pelkästään Liikenneviraston infrainvestointien arvo on vuosittain satoja miljoonia euroja, kertoo Solitan Mikko Varjos.

Hanke toteutetaan allianssimallilla, jota on sovellettu ja tutkittu Liikennevirastossa ja Solitalla jo useissa yhteyksissä. Järjestelmän ja palvelun toteuttajaksi valitun Ihku-ryhmittymän muodostavat Ramboll Finland Oy, Civilpoint Oy, Solita Oy ja Mittaviiva Oy.

– Allianssimalli valikoitui toteutusmuodoksi, koska kyseessä on monimutkainen ja pitkäkestoinen palveluhankinta. Lisäksi Liikennevirastolla on hyviä kokemuksia allianssin hyödyntämisestä tiestötietojärjestelmän kehittämistyössä, Heli Sissonen kertoo.

Järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain vuosien 2019–2020 aikana, minkä jälkeen alkaa palveluvaihe. Hankkeen alustava kustannusarvio on 8 miljoonaa euroa.

Lisätiedot:

Mikko Varjos, asiakkuusjohtaja, Liikennetoimiala, Solita Oy

mikko.varjos@solita.fi, p. 050 386 5218

Heli Sissonen, Liikennevirasto
heli.sissonen@liikennevirasto.fi, p. 029 534 3026

Solita on suomalainen teknologia-, strategia- ja designyritys. Valjastamme ihmisymmärryksen ja älykkäät teknologiaratkaisut palvelemaan parempaa elämää. Olemme muutosvoima, joka luo uusia toimintatapoja, palveluja ja teknologiaratkaisuja uudistaen yrityksiä ja yhteiskuntaa. Solita työllistää 700 strategisen konsultoinnin, palvelumuotoilun, digitaalisten palvelujen, AI- ja analytiikkaratkaisujen sekä pilvipalvelujen asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Turussa, Lahdessa, Tallinnassa ja Tukholmassa. www.solita.fi