Solita toimittaa ympäristöministeriölle ainutlaatuisen Tarkkailija-palvelun

Palvelu yhdistää 336 kunnan ja noin 100 julkishallinnon organisaation www-sivujen sisällöt kansalaisten käyttöön

Suomalainen it-palveluyhtiö Solita Oy toimittaa ympäristöministeriölle Tarkkailija-palvelun. Kyseessä on elinympäristötiedon hakupalvelu, jonka kautta kansalainen, yritys tai viranomainen voi saada tietoa ympäristönsä tapahtumista tai muutoksista, kuten esimerkiksi uusista rakennushankkeista, lupapäätöksistä, kaavan virallisesta nähtävillä olosta tai tehdystä valituksesta. Tarkkailija-palvelu yhdistää 336 kunnan ja noin 100 muun julkishallinnon organisaation www-sivuston sisällöt. Palvelu kerää ja yhdistää tietoa eri verkkopalveluista ja ilmoittaa niistä käyttäjälle, esimerkiksi älypuhelimeen tai sähköpostiin.

Ympäristöministeriön hankinnan kokonaisarvo on noin 750 000 euroa. Solita toimittaa Tarkkailija-palvelun avaimet käteen -periaatteella kokonaispalveluna. Se sisältää palvelun kehittämisen ja käyttöönoton sekä käyttöympäristöt, niiden ylläpidon ja niihin liittyvien tukipalveluiden toimittamisen. Solita myös vastaa palvelun sisällön toimituksellisesta ylläpidosta ja markkinoinnista. Palvelu otetaan käyttöön vuoden 2013 aikana.

Solitan kumppaneina palvelun tuottamisessa toimivat älykkään sisältöanalyysi- ja kohdentamisteknologian tuotteistanut Leiki, kapasiteettipalvelut pilvestä tuottava IBM ja karttapalvelut toimittava SITO.

"Tarkkailija on osa uusia elinympäristön tietopalveluita, jotka tarjoavat mahdollisuuden seurata tapahtumia omassa lähiympäristössä ja osallistua sen kehittämiseen entistä helpommin. Esimerkiksi kahden kunnan rajalla asuva voi Tarkkailijan avulla tilata tiedot kummankin kunnan ajankohtaisista, alueen suunnitteluun liittyvistä asioista suoraan sähköpostiinsa", kertoo kehittämisjohtaja Markku Tahvanainen ympäristöministeriöstä.

Tarkkailija on vahtipalvelu, joka pitää kansalaiset ja organisaatiot ajan tasalla ympäristönsä tapahtumista ja muutoksista. Palvelu tuo kansalaisille ja organisaatioille heidän määrittelemiensä aihepiirien tapahtumista ilmoituksia heidän haluamallaan tavalla, esimerkiksi sähköpostiin tai älypuhelimeen. Palvelun käyttäjä rajaa kartalle alueen, jolta haluaa saada tietoa ja ilmoituksia. Lisäksi hän voi määrittää aiheen tai hankkeen, jota erityisesti haluaa seurata, kuten esimerkiksi suunnitelmista, selvityksistä ja kehittämishankkeista. Halutessaan käyttäjä saa myös näihin liittyviä tiedotteita, sosiaalisen median julkaisuja ja päivityksiä.

Tarkkailija on osa ympäristöministeriön Asumisen ja Rakentamisen ePalvelut -hanketta, joka sisältää kolme sähköisten palveluiden kokonaisuutta: rakentamisen lupapalvelut, asumisen palvelut ja elinympäristön tietopalvelut. Hanke on osa vuonna 2009 käynnistynyttä Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe).

Semanttinen verkkopalvelu pilvestä

Tarkkailija on räätälöity, semanttinen järjestelmä ja se pohjautuu Leikin ontologia-pohjaiseen Focus -ratkaisuun, jonka koneäly löytää kuhunkin aihealueeseen liittyvät käyttäjää kiinnostavat sisällöt ja dokumentit. Palvelussa aineiston analysointiin käytetään ennalta määrätyn tietorakenteen sijaan vapaamuotoista tekstisisältöä, jolloin kaikki luettavissa olevat aineistot saadaan mukaan. Kuntien ja muiden julkishallinnon organisaatioiden www-sivustot yhdistetään Tarkkailijaan lukemalla ne suoraan verkkosivuilta screen scraping -tekniikalla ilman että sivustoihin tarvitsee tehdä mitään muutoksia.

”Tarkkailija-palvelu on ainutlaatuinen semanttinen verkkopalvelu Suomessa. Näemme Solitassa järjestelmän varioinnille runsaasti eri käyttömahdollisuuksia. Sitä voidaan laajentaa rakennetun ympäristön alueelta jatkossa myös muuhun kunnan tai valtion tiedottamiseen, mm. nopeaan tiedottamiseen ja toimintaohjeiden kertomiseen poikkeustilanteissa, kuten rajujen sääilmiöiden yllättäessä, sekä tiedottamiseen lasten, kulttuuri- ja liikuntatapahtumista”, sanoo johtaja Timo Honko Solitasta.

Tarkkailija-palvelun kehitys- ja käyttöympäristö on toteutettu IBM SmartCloud Enterprise -ratkaisua hyödyntäen.

"Pilvipalvelu mahdollistaa joustavan ja helpon käyttöönoton sekä nopean skaalautuvuuden asiakkaan tarpeen mukaan. SmartCloud Enterprise -ratkaisu soveltuu monenlaisiin työkuormiin ja siinä hyödynnetään vuosien kokemustamme vahvasti suojattujen ympäristöjen ylläpidosta ja hallinnasta. Luotettavuus ja turvallisuus ovat merkittävässä roolissa yhteiskäyttöisten palveluiden infrastruktuuria suunniteltaessa", sanoo Suomen IBM:n pilviratkaisuista vastaava teknologiajohtaja Timo Koskinen.

Solita Oy, Timo Honko, johtaja/ohjelmistoliiketoiminta

Puhelin: 040 545 4878

Sähköposti: timo.honko(a)solita.fi

Solita Oy