Solitan Jonne Seppä valittiin Vuoden Nuori Johtaja -kilpailun kärkikolmikkoon

- Suomen parhaat johtajat tulevat Tampereelta

27.9.2013 – Solitan palvelut ja osaaminen -yksikön johtaja Jonne Seppä on valittu Suomen Nuorkauppakamarin järjestämän Vuoden Nuori Johtaja -kilpailun kärkikolmikkoon. Valtakunnallisen kilpailun voiton vei Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen. Sepän lisäksi kunniamaininnan sai tamperelaisen Leanware Oy:n toimitusjohtaja Janne ViinikkalaSepän kunniamaininnan perusteluissa korostettiin erityisesti hänen ansioitaan tuloksellisen ja viihtyisän työyhteisön rakentamisessa.

Seppä on työskennellyt Solitalla vuodesta 2001 lähtien ja nykyisessä tehtävässään vuodesta 2010. Hänen vastuullaan ovat osaamisen kehittäminen, palvelutuotannon ohjaaminen, rekrytoinnit ja henkilöstön hyvinvointi.

”Johtajana näen itseni ennemminkin mahdollistajana ja valmentajana kuin perinteisenä autoritäärisenä johtajana. Tehtäväni on huolehtia paitsi osaamisemme kilpailukyvystä, myös varmistaa, että ihmisemme pääsevät kehittymään, voivat hyvin ja menestyvät työssään”, Jonne Seppä sanoo.

”Haluan antaa ihmisille vastuuta ja vapautta – minun tehtäväni on osoittaa maali ja tavoitteet, varmistaa, että ne pysyvät arjen tekemisessä kirkkaana sekä tukea ja innostaa työntekijöitämme niiden saavuttamisessa. Johtajalle kuuluu tietenkin vastuu kokonaisuudesta, mutta tämän päivän johtajat sparraavat alaisiaan ja kollegoitaan, haastavat heitä parempiin tuloksiin ja antavat rakentavaa palautetta. Ihmiset kyllä hakeutuvat maaliin itsenäisesti, kunhan maali on riittävän selvä ja kiehtova.”

Vuoden Nuori Johtaja -kunniamaininnan perusteluissa mainittiin erityisesti Sepän ansiot hyvän työpaikan kehittämisessä ja koko henkilökunnan mukaan saaminen. Yksi osoitus onnistumisesta on, että Solita on jatkuvasti nostanut sijoitustaan vuosittaisessa Suomen parhaat työpaikat -kilpailussa. Vuoden 2013 listalla Solita oli sijalla seitsemän. Samaan aikaan kun henkilöstön tyytyväisyys on noussut hyvin korkeaksi, Solita on kasvanut voimakkaasti: viime vuonnakin Solitalle rekrytoitiin yli 40 uutta työntekijää ja kasvu jatkuu.

”Kasvu tuo johtamiselle omat haasteensa. Se vaatii onnistumista rekrytoinnissa ja tiimien rakentamisessa. Paitsi että työntekijöidemme osaamisen pitää vastata meidän ja asiakkaidemme tarpeita, haluan, että he tuntevat myös arvomme ja yrityskulttuurimme omakseen. Koen olevani johtajana helposti lähestyttävä ja hyvällä tavalla suorapuheinen. Vaikeissakin tilanteissa asioista on pystyttävä puhumaan avoimesti, silloin voidaan löytää ratkaisuja ja päästä eteenpäin. En voi liikaa korostaa avoimuuden, osallistamisen ja jatkuvan vuoropuhelun merkitystä. Vain siten kovassa kasvussakin yhteinen suunta säilyy selkeänä ja ihmiset voivat tuntea kuuluvansa samaan joukkueeseen,” sanoo Seppä.

Solitalla on tarjottu henkilöstölle paljon erilaisia mahdollisuuksia vaikuttaa niin oman osaamisensa kuin koko työyhteisön ja yrityksen kehittämiseen. Esimerkiksi strategiatyöhön ja arvojen määrittelyyn henkilöstö otettiin mukaan alusta saakka. Osaamisen ja toimintatapojen kehittämiseen on panostettu paljon. Seppä painottaa myös työn merkityksellisyyden tärkeyttä.

”Monet toteuttamamme hankkeet ovat yhteiskunnallisesti ja asiakkaidemme liiketoiminnan kannalta hyvin merkittäviä. Korostankin aina henkilöstöllemme työmme merkityksellisyyttä ja sitä, miten vaikutamme suomalaisten arkeen esimerkiksi monien sähköisten palveluiden kautta. Uskon, että merkityksellisyys on yksi niistä asioista, joiden arvo tulevaisuudessa vain kasvaa. Ihmiset haluavat tehdä työtä, jolla on merkitys ja olla osa menestystarinaa”, Seppä summaa.

”Tuntuu hienolta saada tällainen tunnustus omasta työstään ja samalla myös tunnustus Solitan yrityskulttuurista ja johtamisesta. Kiitän siitä lämpimästi kaikkia, erityisesti solitalaisia. Näin innostunutta ja osaavaa joukkoa on ilo luotsata eteenpäin.”

Vuoden Nuori Johtaja -kilpailu on syntynyt vastaamaan nykypäivän johtamistyön haasteisiin nostamalla esiin taitavia nuoria johtajia sekä kannustamaan nuoria hakeutumaan johtotehtäviin. Kilpailu on tarkoitettu alle 40-vuotialle, vastuullisissa johtotehtävissä työskenteleville henkilöille, joiden toiminta johtajana on esimerkillistä ja vastuullista. Tavoitteena on, että Nuori Johtaja on luonut työpaikalleen hyvän ja kannustavan ilmapiirin ja edustaa toiminnallaan hyvää henkilöstöjohtamista. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2007. Vuoden 2013 kilpailun suojelijana on Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö.

Jonne Seppä, johtaja, palvelut ja osaamiset, Solita Oy
puh. 040-844 1892, jonne.seppa(at)solita.fi

Solita Oy

Solita on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys. Kehitämme uutta liiketoimintaa ja palveluja yrityksille ja julkishallinnon kautta kaikille suomalaisille. Yhdistämme liiketoimintaprosessit, sisällöt ja teknologiat asiakkaidemme toimintaa mullistavalla tavalla. Tavoitteemme on toimia asiakkaidemme matkaoppaina muutosmatkalla. Luomme digitaalisia ratkaisuja ja verkkopalveluita sähköiseen liiketoimintaan sekä tiedolla johtamiseen. Suomalaiset kohtaavat meidät päivittäin esimerkiksi vähittäiskaupan verkkopalveluiden tai julkishallinnon sähköisten palveluiden kautta. Uskomme, että kaikki mikä voi, digitalisoituu.

Olemme jo vuonna 1996 perustettu kasvuyritys. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 27 miljoona euroa ja meillä työskentelee yli 220 digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijaa. Olemme ylpeitä avoimesta ja vuorovaikutteisesta yrityskulttuurista, josta osoituksena on 7.sija vuoden 2013 Great Place to Work- listauksessa. www.solita.fi