Solitan viides Think Tank -ryhmä pureutuu teollisen internetin murrokseen

23.9.2015 - Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solita on julkistanut viidennen Think Tank -ryhmänsä, joka pureutuu teollisen internetin syövereihin. Ryhmän tavoitteena on selvittää, missä paljon puhuttu teollinen internet Suomessa menee ja miten se vaikuttaa mm. yritysten liiketoimintamalleihin, johtamiseen, ansaintalogiikoihin sekä asiakassuhteisiin. Ryhmä pohtii myös teollisen internetin mukanaan tuomia uusia mahdollisuuksiin sekä uhkia.

Solita on tänään julkistanut viidennen Think Tank -ryhmänsä, jonka tehtävänä on pohtia teollisen internetin tuomia muutoksia yrityksille ja niiden liiketoiminnoille. Ryhmä julkistaa raporttinsa loppuvuoden aikana. Uudessa Think Tank -kokoonpanossa ovat mukana Koneen Kati Hagros, Konecranesin Juha Pankakoski, Metson Pirkka Penttilä, Etlan ja Aalto-yliopiston tutkija Timo Seppälä, YIT:n Vesa Pirinen, IF:n Anders Stenbäck sekä Solitan Ossi Lindroos ja Mikko Aro.

”Ensimmäinen Think Tank -ryhmämme keskittyi siihen, miten digitaalisuus vaikuttaa yrityksien liiketoimintoihin ja johtamiseen, toinen pohti julkishallinnon digitalisoitumista, kolmas vähittäiskaupan murrosta ja neljäs liikenteen digitalisaatiota. Olemme joka kerta onnistuneet saamaan ryhmiimme loistavia alan ammattilaisia ja vaikuttajia ja tuomaan raporteillamme jotakin uutta käynnissä olevaan keskusteluun. Teollisesta internetistä puhutaan nyt paljon ja uskon, että ryhmässämme syntyy mielenkiintoisia näkemyksiä ja ajatuksia, joita yrityksissä voidaan hyödyntää asiaa pohdittaessa ja suunniteltaessa”, kertoo Think Tank -ryhmän puheenjohtaja ja Solitan johtaja Ossi Lindroos.

Teollinen internet perustuu laitteista ja ihmisistä saatavan datan hyödyntämiseen. Teollinen internet mahdollistaa yrityksille täysin uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia, mutta asettaa myös aivan uudenlaisia haasteita mm. yrityksien välisten ekosysteemien rakentamiselle, ketterään kehitykseen ja kuluttajamaailmasta tuttujen applikaatioiden synnyttämiselle sekä asiakkaiden mukaan saamiselle.

”Teollinen internet asettaa johdon tilanteeseen, jossa uudet liiketoimintamallit vyöryvät jo olemassa olevien päälle ja jossa monen yrityksen kulttuuri ja ydin joudutaan synnyttämään uudestaan. Tulevaisuuden epävarmuus ja muutoksen epävarmuus ovat asioita, joihin on pakko sopeutua. Helppoa tämä ei ole, mutta Suomella on monet mahdollisuudet kulkea muutoksen eturintamassa ja luoda teollisuuteen uutta kasvua, liiketoimintaa ja työpaikkoja”, kannustaa Lindroos.

Solitan aikaisemmat Think Tank- raportit ovat luottavissa osoitteessa http://www.solita.fi/think-tank/.

Ossi Lindroos, Vice President, Solita Oy

Ossi.lindroos@solita.fi, puh. 040-7507637

Solita on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys. Olemme asiakkaidemme matkaopas muuttuvassa maailmassa. Luomme uutta liiketoimintaa ja palveluja yrityksille ja julkishallinnolle yhdistämällä teknologian, liiketoimintaprosessit ja sisällöt uudella tavalla. Solita tuottaa digitaalisia ratkaisuja ja verkkopalveluita sähköiseen liiketoimintaan ja asiointiin sekä tiedolla johtamiseen. Vuonna 1996 perustettu Solita on kasvuyritys, joka on kasvanut kannattavasti yli 20 prosentin vuosivauhtia. Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 36,8 miljoonaa euroa. Solita työllistää yli 360 digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijaa Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.