Solvenssi II -direktiivi tuo mittavia raportointihaasteita vakuutusyhtiöille

BearingPointin ABACUS/Solvenssi II -ratkaisu tarjoaa vakuutusyhtiöille Euroopassa kustannustehokkaan viranomaisraportoinnin

Helsinki, 10. marraskuuta 2011 – Liikkeenjohdon- ja teknologiakonsultoinnin asiantuntija BearingPoint (www.bearingpoint.com) on julkistanut ABACUS/Solvenssi II -raportointiratkaisun.

Solvenssi II tuo mittavia haasteita vakuutusalalle, sillä EU:n alueella toimivien vakuutusyhtiöiden on jatkossa annettava monimutkaiset neljännesvuosittaiset ja vuotuiset raportit kunkin maan asianmukaiselle viranomaiselle. Useimmat vakuutusyhtiöt aliarvioivat Solvenssi II -raportoinnin mutkikkuuden, eikä käytössä olevia tietojärjestelmiä ole suunniteltu täyttämään direktiivin tuomia vaatimuksia.

BearingPointilla on vankka kokemus ratkaisujen toimittamisesta vakuutusalalle, ja yhtiö onkin kehittänyt yleiseurooppalaisen raportointiratkaisun Solvenssi II:lle. Se kattaa sekä yleiset että paikalliset viranomaisvaatimukset. Ratkaisuun kuuluvat määrälliset raportointipohjat (quantitative reporting templates, QRT), jotka on määritellyt Euroopan vakuutus- ja lisäeläkevakuutusviranomainen (EIOPA). Raportointipohjat elävät jatkuvasti lainsäädännön muutosten mukana.

BearingPointin tarjoama ABACUS/Solvenssi II -raportointiratkaisu rakentuu vakiintuneelle ABACUS/DaVinci-teknologia-alustalle, jota käytetään pankkialalla laajasti viranomaisraportointiin. Ratkaisu tarjoaa vakuutusyhtiöille monia etuja:

-          Mittakaavaetu: alhaisemmat kehitys- ja ylläpitokulut koska ne ovat jakautuneet useille asiakkaille

-          EIOPA:n vaatimusten jatkuva päivittyminen, jolloin voidaan paremmin vastata muuttuviin viranomaisvaatimuksiin

-          Alhaisempi käyttöönottokustannus Solvenssi II:lle hyödyntämällä määrällisten raportointipohjien tietoarkkitehtuuria

-          Joustavuus ja helppokäyttöisyys sekä integroitavuus vakuutusyhtiöiden monimutkaiseen it-ympäristöön

-          Nopeasti reagoiva tukitiimi sekä osaavat konsultit ympäri Euroopan

BearingPoint tarjoaa kattavan ratkaisukokonaisuuden, johon kuuluvat siirtymäajan tuki Solvenssi II:een, ammattitaitoinen helpdesk-palvelu sekä jatkuva valmius reagoida muutoksiin.

”Solvenssi II -direktiivi julkaistiin jo vuonna 2009”, sanoo Partner Mika Niemelä BearingPoint Suomelta. ”Sen lähtökohtana on Euroopan-laajuinen raportoinnin ja valvonnan harmonisointi vakuutuksenottajien suojan parantamiseksi sekä vakuutusyhtiöiden riskienhallinnan ja pääomien käytön tehostaminen. Vaikka kyse on pakollisesta viranomaisraportoinnista, on se mahdollista kääntää kilpailueduksi, kun raportoitavat tiedot kasataan yhteen ja muutetaan yhteismitallisiksi. Ratkaisu ei ole sidottu organisaation kokoon, vaan se taipuu yhtä lailla isoille kuin pienemmillekin toimijoille”, Niemelä jatkaa.

BearingPointin tavoitteena on tehdä ABACUS/Solvenssi II:sta toimialansa standardi. Tuotteelle on rakenteilla käyttäjäystävällinen käyttöliittymä tärkeimmillä eurooppalaisilla kieliversioilla.

BearingPoint, Mika Niemelä
Puh. +358 40 752 0027
mika.niemela@bearingpoint.com

BearingPoint, Pekka Pulkkinen