Suomalaisia innostetaan kasvattamaan puita – tärkeä ilmastoteko ja taito myös koululaisille

Metsien Suomi -hanke kannustaa suomalaisia henkilökohtaisiin ilmastotekoihin. K-Raudat ja Iskut kaikkialla Suomessa jakavat myymälöissään 18.5. alkaen Metsien Suomi -siemenkiekkoja, joiden avulla on helppo kylvää onnistuneesti puita omalle pihalleen tai kesämökilleen.

”Puun istuttaminen on antoisa ja yksinkertainen ilmastoteko kaikenikäisille. Se on myös mainio kotitehtävä esimerkiksi koululaisille”, Markus Heinonen Metsien Suomi -hankkeesta kuvailee.

Kaupoissa on jaossa yhteensä 150 000 siemenkiekkoa. Yhdessä siemenkiekossa on kuusi siementä, kolme pohjoista ja kolme eteläistä alkuperää. Siementen on arvioitu itävän yli 90-prosenttisella varmuudella.

Metsien Suomi haluaa tarjota siemenkiekon avulla ihmisille antoisan ja yksinkertaisen keinon vaikuttaa ympäristöön. Monikaan ei esimerkiksi tiedä, että yksi täysikokoiseksi kasvanut puu sitoo yhtä paljon hiilidioksidia kuin tavallinen perheauto tuottaa 5000 kilometrin ajomatkalla.

”Kiekon voi kylvää haluamalleen paikalle omaan pihaan tai kesämökille. Metsään siemenkiekkoa ei kannata kylvää, sillä suomalaiset metsänomistajat hoitavat sen tehtävän erinomaisesti istuttamalla vuosittain 150 miljoonaa puuta. Puun istuttaminen on mainio kotitehtävä lapsille ja puun kasvun seuraaminen on antoisaa kaikenikäisille – suomalaisia koululuokkia onkin jo innostunut ideasta”, Metsien Suomi -hankkeen markkinointipäällikkö Markus Heinonen kertoo.

Siemenkiekko on Metsien Suomi -hankkeen oma innovaatio. Kehitystyö on tehty yhdessä muotoilutoimisto Pinto Designin kanssa. Kasvuturpeesta ja paperimassasta koostuva kiekko on sataprosenttisesti biohajoava ja se antaa hajotessaan hyvät kasvuolosuhteet sisältämilleen siemenille.

Kiekossa on mukana helpot kylvöohjeet. Siemenkiekko on mahdollista istuttaa myös ruukkuun, josta kasvaneet taimet voi myöhemmin siirtää luontoon valitsemalleen paikalle.

”Suomessa on noin 600 000 metsänomistajaa. Tavoitteemme on, että tämän kevään jälkeen yhä useampi suomalainen tiedostaa metsien monitahoisen merkityksen hyvinvoinnille entistä paremmin”, Metsien Suomen Heinonen kertoo.

Metsien Suomi -hankkeessa ovat mukana muun muassa Suomen Metsäsäätiö, Metsähallitus, MTK, maa- ja metsätalousministeriö, Suomen metsäkeskus, Metsäteollisuus ry, Puunjalostusinsinöörit ry ja Metsämiesten Säätiö. Hankkeen vetovastuussa on Suomen Metsäyhdistys ry.

Lisätiedot:

Markus Heinonen