Suomalaisyritys MaaS Finland mullistaa globaalit liikennemarkkinat –maailman ensimmäinen liikkumisen operaattori syntyi Suomessa

TIEDOTE 9.2.2016

Maailman ensimmäinen liikennettä palveluna tarjoava suomalaisyritys MaaS Finland Oy aloitti toimintansa 1. helmikuuta ja keräsi ensimmäisellä rahoituskierroksellaan yhteensä 2,2 miljoonaa euroa pääomaa yksityisiltä sijoittajilta sekä Tekesiltä.

MaaS Finlandin toimitusjohtajalla ja konseptin keksijällä Sampo Hietasella on selkeä tavoite: mullistaa maailman liikennemarkkinat. Liikenteen muodostamat globaalit markkinat ovat toiseksi suurimmat kuluttajamarkkinat asumisen jälkeen.

”Digitaalisuus mullistaa seuraavaksi liikennetoimialan. Suuri tavoitteemme on tehdä ’suomalaiset Netflixit’ liikenteelle ja muuttaa ihmisten tavat käyttää liikennepalveluita. Joko MaaSista tulee muutaman vuoden kuluttua Suomelle uusi Nokia ja merkittävä työllistäjä, tai sitten minulla ei ole työpaikkaa”, sanoo Hietanen.

Suomen valtion tavoitteena on kehittää Suomesta digitaalisen älyliikenteen edelläkävijämaa maailmassa ja tehdä siitä vahva vientituote.

”Meidän on nyt käytettävä tilaisuutemme hyväksi ja edettävä kovaa vauhtia ennen kuin joku muu ehtii markkinoille kilpailevalla konseptilla”, Hietanen muistuttaa.

Kansainväliset sijoittajat innoissaan

Kansainvälinen halukkuus sijoittaa MaaSiin yllätti hänet. Tarjokkaita oli enemmän kuin osakkeita tarjolla.

”Tällä rahoituksella haluamme tehdä tuotteen kuntoon ja näyttää kolmessa eri maassa, että on mahdollista tehdä liikkumisen palvelupaketteja ja että ihmiset haluavat ostaa niitä”, Hietanen sanoo.

Toinen rahoituskierros käynnistyy syksyllä ja silloin yritys pyrkii keräämään satojen miljoonien sijoitukset. ”Maailmalle meneminen vaatii paljon suurempia pääomia. Meillä on hyvät omistajat, jotka voivat auttaa meitä eteenpäin.”

MaaS Finlandin suurimmat yksittäiset omistajat ovat kansainvälinen maa-, raide ja matkustuspalveluita tarjoava Transdev sekä turkkilainen autoteollisuussuku Karsan Otomotiv Sanayii and Ticaret AS noin 20 prosentin osuuksilla. Sampo Hietanen omistaa yrityksestä noin kymmenen prosenttia. Muita omistajia ovat kyproslainen InMob Holdings, Neocard, Korsisaari, GoSwift, MaaS Australia, Goodsign, IQ Payments ja Delta Capital Force.

MaaS-konsepti on herättänyt laajaa kansainvälistä kiinnostusta koko sen olemassaolon ajan. Maas (Mobility as a Service) on alun perin yksi liikenteen sujuvuutta, turvallisuutta sekä ympäristöystävällisyyttä lisääviä tieto- ja viestintätekniikan palveluita kehittävän asiantuntijakonsortio ITS Finlandin kehittämistä konsepteista. Sampo Hietanen oli aiemmin voittoa tavoittelemattoman ITS Finlandin toiminnanjohtaja. Nyt MaaS Finland aloitti toiminnan itsenäisenä, maailman markkinoille tähtäävänä yrityksenä.

Sadalla eurolla rajattomasti liikennepalveluita?

MaaSin idea on toimia operaattorina liikennepalvelujen tarjoajien, käyttäjien sekä kolmansien osapuolien välillä. Se yhdistää kaikki olemassa olevat liikennepalvelut samaan mobiilisovellukseen ”yhden lipun periaatteella” ja rakentaa eri liikenteen muodot yhdistäviä palvelupaketteja kuluttajille.

Hietanen korostaa, ettei yhtiön tarkoituksena ole tuhota olemassa olevien yritysten liiketoimintaa vaan tuoda niille lisää liikevaihtoa. Konseptin palvelulupaus on tarjota yhteistyössä kuluttajille aiempaa paremmat liikennepalvelut. ”Ellei MaaS:n ekosysteemi tuo kaikille osapuolille ja yrityksille tulosta, konsepti ei toimi”, sanoo Hietanen.

Tällä hetkellä kuluttajille on kolme mobiilikäyttöistä vaihtoehtoa: yksi malleista yhdistää useamman liikennemuodon kuluttajan yhtä yksittäistä matkaa varten, toinen yhdistää yksityisauton laajaan julkisen liikenteen tarjontaan ja kolmas malli sisältää kuukausiveloitteisen kokonaispalvelun kaikkiin liikennetarpeisiin.

”Kysy itseltäsi, mitä tapahtuisi, jos luopuisit autosta? Sadalla eurolla voisi tulevaisuudessa saada esimerkiksi rajattoman määrän julkisen liikenteen palveluita, tietyn kilometrimäärän taksipalveluita ja vuokra-auton käyttöoikeutta kuukaudessa. Tarjolla olisi erilaisia ja eri hintaisia palveluita esimerkiksi perheille ja bisneskäyttöön”, Hietanen kertoo.

Tulevaisuudessa liikenteen on oltava Hietasen mukaan ihmisille elämys. ”Ihmiset käyttävät keskimäärin 90 minuuttia päivässä liikkumiseen paikasta toiseen. Haluamme antaa ihmisille tämän ajan takaisin”, Hietanen sanoo.

ITS Finland on arvioinut, että uudet liikennepalvelut voivat työllistää Suomessa 20 000 ihmistä vuonna 2020.

Sampo Hietanen, toimitusjohtaja, MaaS Finland Oy

s-posti: sampo.hietanen@maas.fi

MaaS Finland on vuonna 2015 perustettu liikennettä palveluna tarjoava yhtiö. MaaS toimii operaattorina liikennepalvelujen tarjoajien, käyttäjien sekä kolmansien osapuolien välillä. Se yhdistää kaikki olemassa olevat liikennepalvelut samaan mobiilisovellukseen ”yhden lipun periaatteella” ja rakentaa eri liikenteen muodot yhdistäviä palvelupaketteja kuluttajille.