Suomeen kuusi uutta maailmanvoittajakissaa

Kuluneena viikonloppuna 27.–28.10.2018 järjestetyssä kissojen maailmannäyttelyssä kruunattiin yhteensä 26 uutta maailman kauneinta kissaa. Myös Suomeen saatiin kuusi uutta maailmanvoittajakissaa, kun suomalaisomistuksessa oleva persialainen, abessinialainen, cornish rex ja kaksi somalia sekä lyhytkarvainen kotikissa nappasivat voitot ulkomaisten huippukissojen nenän edestä. Sunnuntaina pidettyyn loppukilpailuun selvitti tiensä lähes 1 600 kissan joukosta yhteensä 160 kissaa, joista 61 suomalaisia.

Kuvateksti: Turkulaistaustaisen Harri Saaren kasvattama ja omistama cornish rex FI*Sweetpurr’s Pleasure Zone oli yksi Suomen kuudesta maailman kauneimmasta kissasta.

Kissojen maailmannäyttely Tampereella huipentui sunnuntaina pidettävään loppukilpailuun. Yhteensä 1 600 kissan maailmannäyttelyssä 160 kissaa pääsi loppukilpailuun. Niistä 26 kruunattiin iltaan mennessä maailman kauneimmaksi kissaksi. Eniten maailman kauneimman kissan titteleitä keräsivät Suomen lisäksi italialaiset ja ruotsalaiset – kukin neljä.

Suomeen saatiin kuusi maailmanvoittajakissaa 2018:

Lyhytkarvainen kotikissa
WW18 SW Elisabeth
Omistaja: Susanne Rantanen, Äänekoski

Persialainen
WW18 BW GIP Parti Wai Honey Bear
Omistaja: Mikaela Hakonen, Jyväskylä

Abessinialainen
WW18 IC Cellani Sieno Ukassakinté
Omistaja: Katriina Suomalainen ja Anne Kontula, Vantaa

Somali
WW18 MW BW MW BW MW SP SC FI*Kharn-Ka Taygeta Taurus DVM DSM
Omistaja: Jaana Heikanen, Espoo

Somali
WW18 FI*Kharn-Ka Ciaran Mojave
Omistaja: Jaana Heikanen, Espoo

Cornish Rex
FI*Sweetpurr’s Pleasure Zone
Omistaja: Harri Saari, Turku / Uppsala, Ruotsi

Fédération Internationale Félinen (FIFe) vuosittainen kissojen maailmannäyttely on suurin Suomessa koskaan järjestetty kissanäyttely. Näyttelyssä oli lähes 1 600 kissaa, jotka edustivat 42 eri rotua 27 maasta. Näyttelyn järjestelyistä vastasi Suomen Kissaliitto ry yhdessä jäsenyhdistystensä noin 200 vapaaehtoisen voimin. Kissojen maailmannäyttely järjestettiin Suomessa edellisen kerran vuonna 2002.

Kuvia median käyttöön: https://bit.ly/2CND7uV

Lisätietoja medialle:

Katerina Leino, p. 050 466 0370
Outi Vallenius, p. 045 138 2336

Sähköposti: ws18.info@kissaliitto.fi

www.ws2018.fi

Suomen Kissaliitto ry
Kissaliiton tarkoituksena on yhdistää, edistää ja valvoa rotukissojen kasvatustoimintaa ja ylläpitää yhtenäistä koko maan kattavaa rekisteriä rotukissoista. Toiminnan tavoitteena on edistää kissojen arvostusta ja parempaa kohtelua sekä edistää kissaharrastuksen leviämistä Suomessa. Vuonna 1975 perustettu liitto koostuu 13 rekisteröidystä rotukissayhdistyksestä, joissa on yli 7 000 jäsentä. Kissaliitto rekisteröi vuosittain lähes 5 000 rotukissaa ja lähes 100 uutta kasvattajanimeä. Kissaliitto edustaa suomalaista rotukissatoimintaa maailmalla ja kuuluu äänivaltaisena jäsenenä kansainväliseen kissaliittoon FIFeen.

FIFe World Winner Show 2018
Suomen Kissaliitto ry järjestää 27.–28.10.2018 Tampereella FIFen (Fédération Internationale Féline) vuosittaisen kissojen maailmannäyttelyn. Maailmannäyttelyyn saapuu maailman kauneimman kissan titteleistä kilpailemaan lähes 1600 kissaa 27 eri maasta. Maailmannäyttely on avoinna yleisölle sekä lauantaina että sunnuntaina. Viime vuonna maailmannäyttely järjestettiin Hollannin Haagissa, jossa maailman kauneimman kissan palkinnon toi kotiin kolme suomalaista kissa. Kissojen maailmannäyttely järjestettiin Suomessa edellisen kerran vuonna 2002.