Tamperelaiset voivat nyt odottaa lääkäriä kotisohvallaan

Kesäkuusta lähtien tamperelaiset ovat voineet kutsua lääkärin kotikäynnille ja saada hoitoa omalla kotisohvallaan, kun Stella alkoi tarjota kotilääkäripalveluita Tampereen seudulla. Kotilääkäripalveluiden tarkoituksena on helpottaa erityisesti ikäihmisten ja lapsiperheiden arkea.

- Meillä lääkäri liikkuu ja potilas saa olla kotona. Kotilääkärit hoitavat yleisiä sairastapauksia, kuten flunssaa, vatsatautia ja korvatulehduksia, ja tekevät tarvittaessa pieniä toimenpiteitä. Asiakkaan ei tarvitse matkustaa sairaana, jonottaa lääkärin vastaanotolla tai pelätä lisätartuntojen saamista, sanoo Stellan uusi aluepäällikkö Heli Lindström.

Tampereen seutu on pääkaupunkiseudun jälkeen toinen alue, jossa Stellan kotilääkäripalveluita tarjotaan asiakkaille. Kotilääkäritoiminta kattaa Tampereen lisäksi lähikunnat Pirkkalan, Lempäälän, Ylöjärven, Nokian ja Kangasalan. Helsingissä toiminta on ollut käynnissä vuodesta 2006 ja kotilääkärikäyntejä tehdään noin 700 kuukaudessa.

- Uskomme, että kotilääkäripalveluille on kysyntää Tampereella. Alkuvaiheessa tarjoamme kotilääkäritoimintaa muutamana päivänä viikossa. Seuraavaksi tavoitteenamme on rekrytoida lisää lääkäreitä ja siten kasvattaa toimintamme laajuutta, Lindström kertoo.

Kotilääkärin saa kotiin parhaimmillaan tunnin sisällä puhelinsoitosta. Kotilääkäri arvioi potilaan kotona tilanteen, tutkii potilaan ja määrää tarvittaessa oikean lääkityksen. Lääkärillä on mukanaan yleisimmin tarvittavat lääkkeet, joten lääkitys voidaan tarpeen vaatiessa aloittaa välittömästi.

Sairaan lapsen kotihoitopalvelu tuo hoitoapua kotiin

Stella aloitti huhtikuun alussa myös sairaan lapsen kotihoitopalvelut Tampereen alueella. Sairaan lapsen kotihoito on yrityksille suunnattu palvelu, jonka yritys voi tarjota etuna työntekijöilleen.

- Sairaan lapsen kotihoitopalvelu hyödyttää kaikkia osapuolia. Kun työnantaja maksaa hoitajan kotiin, ei lapsen vanhemman tarvitse olla töistä poissa, eivätkä työt kasaannu työpaikalla. Kaikkien lastenhoitajien taustat ja suositukset tarkastetaan huolellisesti, Lindström sanoo.

Sekä sairaan lapsen kotihoito että kotilääkäri ovat vähennyskelpoisia palveluja. Lastenhoitajan pestaaminen työntekijän sairasta lasten varten on työnantajalle vähennyskelpoinen kulu. Työntekijälle puolestaan ei synny verotettavaa etua, koska vaihtoehtona hän joutuisi itse jäämään kotiin.

Kotiin tilattavan lääkärin käynnistä aiheutuvat kulut on puolestaan mahdollista kattaa lapsivakuutuksella muiden yksityisten lääkärien tapaan. Useimmat lapsivakuutukset kattavat koko Kela-korvauksen jälkeen jäävän summan, jolloin asiakkaalle jää maksettavaksi mahdollinen omavastuu.

Heli Lindström
Aluejohtaja
Puh. 020 768 9761, heli.lindstrom@stella.fi

Stella Kotipalvelut Oy tuo kattavat terveyden- ja kodinhoidon palvelut kotiin yhdellä puhelinsoitolla tai klikkauksella. Stella tarjoaa kotiin mm. turvapuhelimen, kotilääkärin, kotisairaanhoitoa, kotihoitoa, kotifysioterapiaa, kodinhoitoa ja lastenhoitoa. Laaja palvelutarjonta palvelee erityisesti ikääntyvää väestöä ja lapsiperheiden arkea. Stella työllistää noin 500 alansa huippuammattilaista pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa, Seinäjoella ja Kuopiossa.