Tänään vietetään valtakunnallista lounaspäivää – lounastauolla merkittävä vaikutus työhyvinvointiin

Suomessa vietetään tänään valtakunnallista lounaspäivää muistuttamaan työpäivän aikana pidettävien taukojen ja yhdessä syömisen tärkeydestä työhyvinvoinnille. Säännöllinen lounastauko lisää virkeyttä läpi työpäivän ja vähentää väsymystä. Tampereen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan onnistuneen lounaan salaisuus on työasioiden unohtaminen. Lounaspäivän järjestäjänä toimii Suomen suurin työsuhde-etujen tarjoaja Edenred Finland.

”Edenred haluaa muistuttaa suomalaisia lounastauon tärkeydestä työhyvinvoinnille julistamalla perjantain 16.9.2016 valtakunnalliseksi lounaspäiväksi. Haastamme kaikki suomalaiset viettämään lounaspäivää ja kutsumaan kaverin mukaan lounaalle”, sanoo Edenredin toimitusjohtaja Markus Mustelin.

Lounaspäivän päätapahtuma järjestetään Helsingissä Hietaniemen kauppahallissa, jossa ravintolat muistavat asiakkaita alennuksilla, ja tarjolla on maksutonta lounasjoogaa. Jokainen suomalainen voi kuitenkin osallistua päivään lähtemällä työkaverin kanssa lounaalle työpaikan ulkopuolelle. Päivällä halutaan myös innostaa suomalaisia liikkumaan lounastauon aikana pois omalta työpisteeltä ja unohtamaan työasiat hetkeksi.

”Säännöllinen lounastauko auttaa palautumaan työn kuormituksesta jo työpäivän aikana. Lounastauon aikainen palautuminen on puolestaan yhteydessä vähäisempään uupumusasteiseen väsymykseen. Tehokkaimmillaan lounastauko on silloin, kun työntekijä saa itse päättää, missä ja millä tavalla sen viettää. Tehokkaan irrottautumisen takaamiseksi olisi hyvä viettää lounas ilman, että puhuisi tai edes ajattelisi mitään työasioihin liittyvää. Tätä helpottaa liikkuminen pois työpaikalta, jos se vain on mahdollista”, kertoo Tampereen yliopiston työkuormituksesta palautumista käsittelevää tutkimusprojektia vetänyt professori Ulla Kinnunen.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lounastauon viettäminen säännöllisesti, mahdollisuus päättää itse lounastauon viettotavasta ja työasioiden siirtäminen pois mielestä olivat yhteydessä onnistuneeseen lounastauon aikaiseen palautumiseen. Lisäksi onnistunut lounastauon aikainen palautuminen ylläpiti työntekijöiden hyvinvointia pitkällä aikavälillä.

”Lounastauoilla on tärkeä merkitys myös työviihtyvyyden kannalta. Ruokapöytäkeskustelut edistävät tiedonkulkua työntekijöiden välillä ja luovat avoimempaa työympäristöä, kun työkaverit tutustuvat toisiinsa työpaikan ulkopuolisten lounaskeskustelujen äärellä”, kommentoi Työterveyslaitoksen asiantuntija Jaana Laitinen.

Vinkit virkistävään lounastaukoon:

• Poistu omalta työpisteeltä ja haukkaa raitista ilmaa matkalla lounaspaikkaan
  • Lähde porukalla syömään ja keskustele muista kuin työasioista
  • Irrottaudu työstäsi
  • Älä syö liian raskaasti

Joonas Hyyppä, markkinointijohtaja

Edenred Finland Oy

joonas.hyyppa@edenred.com

Edenred Finland Oy

Edenred on maailman johtava prepaid-maksuvälineratkaisujen tarjoaja, joka kehittää palveluja työntekijöiden hyvinvoinnin ja organisaatioiden toiminnan tehostamiseksi. Edenred on listattu Pariisin Euronext pörssiin ja yritys toimii 42 maassa noin 6.000 työntekijän voimin. Edenredillä on lähes 660.000 asiakasta sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta, 1,4 miljoonaa kumppania ja 41 miljoonaa edunsaajaa. Vuonna 2015 liikkeelle laskettujen korttien ja seteleiden kokonaisarvo oli 18,3 miljardia euroa, josta 60 % on kehittyviltä markkinoilta. Suomessa Edenredin valikoimaan kuuluvat tuotteet Ticket Duo®, Ticket Lounas®, Ticket Virike®, Ticket Transport®, Lounasseteli™, Virikeseteli® ja Delicard. Edenred on toiminut Suomessa vuodesta 2005. Suomessa Edenredin henkilöstöetukortit ja setelit käyvät yli 13 000 verkostoon kuuluvassa ruokapaikassa ja yli 5 200 liikunta- ja kulttuurikohteessa, mukaan lukien R-kioskit, joista voi ostaa tapahtumalippuja. www.edenred.fi.