Tiedote: Huawei valittu ainoaksi toimittajaksi modernisoimaan ja laajentamaan TeliaSoneran GSM/UMTS/LTE -verkkoa Liettuassa

TeliaSonera on valinnut seuraavan sukupolven telekommunikaatioverkkojen toimittajan Huawein modernisoimaan olemassa olevan GSM/HSPA+ -verkon ja rakentamaan LTE-verkon Liettuassa. Parannettu verkko tarjoaa loppukäyttäjille nopeamman datayhteyden ja siten myös paremman laatukokemuksen, laajemman verkon kattavuuden sekä korkeamman palvelun laadun.

TeliaSonera ottaa käyttöön Huawein SingleRAN@Broad -ratkaisun, joka tarjoaa 150 Mb/s -tiedonsiirtonopeuden. Tämän lisäksi 42 Mb/s HSPA+ -verkko otetaan käyttöön ja laajennetaan 84 Mb/s HSPA+ -verkoksi. Projekti aloitetaan välittömästi, ja se saatetaan päätökseen vuoden 2012 loppuun mennessä.

“Rakennamme Liettuaan maailmanluokan mobiiliverkkoa. Se mahdollistaa asiakkaallemme huomattavasti laajemman verkon kattavuuden ja nopeamman tiedonsiirron. Valitsimme modernisointiprojektimme kumppaniksi Huawein heidän joustavuutensa, tarjouksen kilpailukykyisyyden ja teknologisen kyvykkyyden vuoksi”, sanoo mobiilipalveluiden ja järjestelmäkehityksen johtaja Tommy Ljunggren TeliaSonerasta.

“Olemme tyytyväisiä voidessamme laajentaa kumppanuuttamme TeliaSoneran kanssa. Tämä on osoitus siitä, että Radio Access Network -ratkaisumme on joustava, ja se auttaa operaattoreita ratkaisemaan mobiililaajakaistan keskeiset haasteet: kaistanleveyden, kapasiteetin ja kustannukset”, sanoo Account Director Jens Friberg Huaweilta. ”Jatkamme toimintamme laajentamista Pohjoismaissa ja Baltiassa, jotta voimme tarjota enemmän palveluita asiakkaillemme ja vahvistaa entisestään Huawein paikallista toimintaa.”

Ottamalla käyttöön Huawein SingleRAN@Broad -ratkaisun TeliaSonera yhdistää 2G-, 3G- ja 4G/LTE -teknologiat samaan verkkoon. Tämä yksinkertaistaa verkon rakennetta sekä pienentää kustannuksia ja työvoimaresurssien tarvetta, mikä lisää merkittävästi käytön ja ylläpidon tehokkuutta (O&M, Operations & Maintenance). Software Defined Radio (SDR) -teknologian avulla taajuuskaista voidaan dynaamisesti kohdentaa mille tahansa langattomalle standardille, joka optimoi tarjolla olevien taajuuksien käyttöä.

Huawei ja TeliaSonera aloittivat yhteistyön vuonna 2009 TeliaSoneran ottaessa käyttöön maailman ensimmäisen kaupallisen LTE-verkon Norjassa. Yhteistyö laajeni tammikuussa 2011, kun Huawei valittiin modernisoimaan GSM/UMTS/LTE -verkot Etelä-Norjassa kattaen kahdeksan Norjan kymmenestä suurimmasta kaupungista. GSM/UMTS/LTE -radioverkon modernisointiprojektin myötä Huawei vahvistaa yhteistyötään TeliaSoneran kanssa.

Daniel Edlund, Brand & Communications Manager, Huawei Nordics & Baltics
tel. +46 702 985 404,
daniel.edlund@huawei.com

Harri Kammonen, viestintätoimisto Manifesto