Tutkimus: Varsinais-Suomessa nikkaroidaan tulevana kesänä isolla budjetilla

Joka kolmannen suomalaisen (31 %) kesäpäivät täyttyvät rakentamisesta tai
remontoimisesta joko kotona tai kesämökillä. Alkavan kesän suosituin rakennusprojekti on terassi, jonka joka neljäs (26 %) rakennusprojektiin ryhtyvä suomalainen aikoo toteuttaa. Muuhun Suomeen verrattuna Varsinais-Suomessa rakennetaan suhteessa isommilla budjeteilla. Joka kolmannes (34 %) rakennusprojektiin ryhtyvä varsinaissuomalainen kertoo panostavansa rakennusprojektiin yli 2 000 eurolla, kun vastaavan rahasummaan ryhtyy
valtakunnallisella tasolla alle viidennes (22 %). Tiedot perustuvat IROResearchin
toukokuussa tehtyyn Tuhat suomalaista -tutkimukseen, johon Byggmax osallistui
rakennusaiheisilla kysymyksillä.

Kesärakentaminen on Suomessa suosittua ja moni nikkaroi uutta tai remontoi vanhaa joko kotona tai mökillä. Suosituimmat rakennus- tai remontointikohteet ovat perinteisiä: Joka neljäs (26 %) rakennusprojektin aloittava ottaa terassin projektikseen, ja viidennes (20 %) kertoo tulevana kesänä rakentavansa ulkorakennuksen, kuten leikkimökin, vajan, liiterin tai puuceen. Joka kymmenes suomalainen suunnittelee klassista mökkiprojektia: sauna (10 %), grillipaikka (10 %), aita (11 %) ja laituri (10 %).

Suomalainen suosii kotimaista, jos tuote ja hinta ovat sopivia

Kesäprojekteja varten haetaan rautakaupoista eniten maaleja (59 %), sahatavaraa (53 %) ja kestopuuta (39 %). Kaksi kolmesta (64 %) rakennusprojektiin ryhtyvästä suosii materiaalihankinnoissa kotimaisten yritysten tuotteita aina tai vähintään, kun sopiva tuote löytyy sopivaan hintaan. Kotimaisten yritysten tuotteita suositaan erityisesti mökillä rakentaessa (73 %).

– Olen todella iloinen, että kuluttajat suosivat kotimaisten yritysten tuotteita. Vastasimme kotimaisten tuotteiden lisääntyneeseen kysyntään lanseeraamalla toukokuussa Siniristi-tunnuksen, joka kertoo tuotteen valmistaneen yrityksen kotimaisuudesta. Esimerkiksi Byggmaxin kaikki puutavara on kotimaista ja maalit Byggmaxille toimittaa laadukas kotimainen Ilves-maalit, Suomen Byggmaxin maajohtaja Aleksi Virkkunen kertoo.

Rentouttavasta mökkilomasta uuvuttava työleiri

Tutkimus todistaa jälleen kerran, että suomalaiset ovat tee se itse -kansaa.  Lähes puolet (42 %) rakentamista suunnittelevista luottaa eniten itseensä henkilökohtaisesti rakennus- tai remontointihankkeessaan. Naisvastaajista lähes joka viides (23 %) luottaa puolisoonsa rakentamisessa mutta miehistä selkeä vähemmistö (2 %) ilmoitti tukeutuvansa puolisoonsa rakennushommissa. Ammattilaista aikoo hyödyntää hieman yli neljännes (28 %), ja lähes puolet (46 %) sitouttaa koko perheensä tai talkooporukan rakennusprojektiinsa.

Mökkeily muuttuu usealla suomalaisella rakennustyöleiriksi, kun yli puolet (53 %) mökillä rakentavista aikoo työllistää myös perheensä tai talkooporukan rakennusprojektilla.

Puolella (49 %) ammattilaisia hyödyntävillä projektibudjetti on yli 2 000 euroa. Itse rakentavista harvempi kuin joka viides (18 %) kertoo budjetoineensa enemmän kuin 2 000 euroa projektiinsa.

– Suomessa tyypillisin rakennusprojekti on noin 25 m2 mökkiterassi, johon käytetään yleensä suurin piirtein 1000 euroa. Kustannusten ennakkoon arvioinnissa auttaa Byggmaxin verkkosivuilla oleva Remonttisuunnittelija-työkalua, joka näyttää kokonaishinnan tarkkojen mittojen ja materiaalien perusteella, Virkkunen vinkkaa.

Tietoa tutkimuksesta:

IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin 22.-30.5.2017. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 000 henkilöä ja tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Byggmax osallistui Tuhat suomalaista -tutkimukseen rakennusaiheisilla kysymyksillä.

Aleksi Virkkunen, Byggmax Suomen maajohtaja

puh. 040 137 7001, aleksi.virkkunen@byggmax.fi

Tuotetiedot, -näytteet, -kuvat ja -kuvauslainat:

Jukka-Pekka Hares, Viestintätoimisto Manifesto

puh. 050 371 5364, jukka-pekka.hares@manifesto.fi