Tutkimus paljastaa mitä digitalisoitumisessa onnistuminen vaatii

Harvard Business Review Press on tänään julkaissut uuden kirjan nimeltä Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. Sen kirjoittajat, Capgemini Consultingin johtaja Didier Bonnet sekä Massachusetts Institute of Technologyn (MIT) tutkijat George Westerman ja Andrew McAfee, korostavat perinteisillä aloilla (aina rahoituksesta valmistavaan teollisuuteen ja lääketeollisuuteen) toimivien globaalien suuryritysten saavan strategista etua digitaalisesta teknologiasta. Perustuen tutkimukseen, joka kattoi yli 400 suuryritystä kaikilta aloilta ympäri maailman, Leading Digital -kirja identifioi ne toimintaperiaatteet ja –tavat jotka johtavat onnistuneeseen digitalisoitumiseen ja opastaa yrityksiä tällä tiellä askel askeleelta.

Leading Digital väittää provokatiivisestikin, että digitalisoitumisen aika on juuri nyt; mitä kauemmin organisaatiot odottavat, sen vaikeampaa on tavoittaa edelläkävijät. Kirjan mukaan tähän mennessä nähty on vain alkusoittoa sille teknologisten innovaatioiden tulvalle joka tulee ensi vuosikymmenellä muuttamaan yrityksiä, kokonaisia toimialoja ja markkinoiden ekosysteemejä.

MIT:n George Westerman selittää: “Halusimme ymmärtää kuinka ne yli 90 prosenttia yrityksistä jotka eivät toimi teknologia-alalla ottavat käyttöön ja hyödyntävät digitaalista teknologiaa.”

Kirjailijat kutsuvat digitalisoitumisessa onnistuneita eri toimialojen ja sektoreiden yrityksiä “digimestareiksi”. Kirjan mukaan digimestariksi kannattaa pyrkiä, sillä Capgeminin ja MIT:n tutkimuksen mukaan ne ovat keskimäärin 26 prosenttia kannattavampia kuin kilpailijansa. Lisäksi niiden liikevaihto suhteessa kiinteään omaisuuteen on 9 prosenttia korkeampi.

Kirja korostaa, että vaikka vain vähemmistö yrityksistä luetaan tänä päivänä digimestareihin, ei onnistunut digitalisoituminen ole salatiedettä, vaan saavutettavissa oleva tavoite mille tahansa yritykselle jolla on tarpeeksi tahtoa ja johtajuutta ryhtyä toimeen. Kirja tarjoaa käytännönläheisiä tosielämän esimerkkejä sekä testattuja toimintamalleja joiden avulla johto voi käynnistää yrityksensä digitaalisen transformaation.

Capgemini Consultingin johtaja Didier Bonnet, kertoo: “Puhuimme valmistavan teollisuuden, lääketeollisuuden, vähittäiskaupan, pankkialan ja muiden alojen yritysten kanssa. Huomasimme ettei alallasi ole merkitystä; missä tahansa oletkin, joku tulee päihittämään yrityksesi ellette pysy mukana digitaalisessa muutoksessa.”

Tutkittuihin ja kirjassa esiteltäviin yrityksiin kuuluvat Burberry, Lloyds Banking Group, Nike, Pernod Ricard ja monet muut. Lukijoille selviää, kuinka nämä digitaaliset johtajat ovat muuttaneet liiketoimintansa tarkkojen digi-investointien sekä tehokkaan ja fiksun muutosjohtamisen avulla.

MIT:n Andrew McAfee toteaa: “Digimestarit onnistuvat hyödyntämään jatkuvasti muuttuvia digitaalisia teknologioita liiketoiminnassaan. Tämä on merkittävää, sillä mitä digitaalisuuteen ja liiketoimintaan tulee, olemme nähneet vasta alkua.”

Kirja sisältää yli 100 esimerkkitapausta ja neuvoo kuinka digitaalisen johtajan asema saavutetaan, keskittyen kolmeen avainalueeseen jotka auttavat organisaatioita parantamaan suorituskykyään: asiakaskokemus, toimintaprosessit sekä liiketoimintamallit.

Pernod Ricardin toimitusjohtaja ja hallituksen varapuheenjohtaja Pierre Pringuet sanoo: “Leading Digital tarjoaa perusteellisia, faktoihin perustuvia näkökulmia siihen, kuinka monikansalliset yhtiöt voivat parantaa taloudellista suorituskykyään hyödyntämällä digitaalista teknologiaa. Tämän kirjan kirjoittajat tarjoavat paitsi inspiraatiota, myös käytännön ohjeita joita toimitusjohtajat tarvitsevat suunnistaakseen onnistuneesti tässä kompleksisessa muutoksessa.”

Kirjan askel askeleelta –opas tarjoaa neuvoja, joiden avulla organisaatiot voivat alkaa hyötyä digitaalisuudesta – kuinka aloittaa, kuinka mobilisoida organisaatio ja lopulta ylläpitää muutosta. Jokainen osio tarjoaa myös itsearviointiharjoituksia sekä käytännöllisiä esimerkkejä sekä tekniikoita hyödynnettäviksi.

“Organisaatiosi ei digitalisoidu onnistuneesti itsestään — muutos täytyy johtaa. Leading Digital osoittaa ne elementit ja prosessit jotka ovat tehneet yrityksistä digimestareita eri toimialoilla ympäri maailman. Se on pakko lukea, ”kommentoi Pete Blackshaw, Nestlén digitaalisuudesta ja sosiaalisesta mediasta globaalisti vastaava johtaja.

Tutustu kirjaan: http://www.capgemini-consulting.com/leadingdigital #LeadingDigital

About the Authors

Didier Bonnet is a Senior Vice-President at Capgemini Consulting. He has written numerous articles and is frequently quoted in the press, including the Wall Street Journal, Financial Times, and The Economist.

George Westerman is a Research Scientist at the MIT Sloan Center for Digital Business and faculty chair for Sloan’s highly-rated executive education course “Essential IT for Non-IT Executives.”

Andrew McAfee is a Principal Research Scientist at the MIT Sloan Center for Digital Business. He has also held appointments on the faculty of Harvard Business School and as a fellow at Harvard’s Berkman Center for Internet and Society.

Leena Lahti

Viestintäpäällikkö Capgemini Finland Oy

P.: +358 50 367 3304

E-mail: leena.lahti@capgemini.com

About Capgemini Consulting

Capgemini Consulting is the global strategy and transformation consulting organization of the Capgemini Group, specializing in advising and supporting enterprises in significant transformation, from innovative strategy to execution and with an unstinting focus on results. With the new digital economy creating significant disruptions and opportunities, our global team of over 3,600 talented individuals work with leading companies and governments to master Digital Transformation, drawing on our understanding of the digital economy and our leadership in business transformation and organizational change.

About Capgemini

With almost 140,000 people in over 40 countries, Capgemini is one of the world's foremost providers of consulting, technology and outsourcing services. The Group reported 2013 global revenues of EUR 10.1 billion. Together with its clients, Capgemini creates and delivers business and technology solutions that fit their needs and drive the results they want. A deeply multicultural organization, Capgemini has developed its own way of working, the Collaborative Business ExperienceTM, and draws on Rightshore®, its worldwide delivery model.

Learn more about us at www.capgemini.com.

Rightshore® is a trademark belonging to Capgemini