Tutkimustulos: Lähes joka kolmas suomalaisnainen kärsii hiustenlähdöstä

Joka kymmenes suomalaisnainen olisi valmis luopumaan elinajastaan säilyttääkseen hiuksensa – muualla Euroopassa vain joka kahdeskymmenes

Tuoreen tutkimuksen mukaan lähes joka kolmannella (28 %) suomalaisnaisella on omakohtaista kokemusta hiustenlähdöstä, kun Saksassa ja Englannissa tehdyn vastaavan tutkimuksen mukaan joka neljäs saksalainen ja englantilainen nainen kärsii ongelmasta. Naisten hiustenlähtöä on tutkittu Suomessa nyt ensimmäistä kertaa, ja tulosten vertailu Euroopassa tehtyihin vastaaviin tutkimuksiin paljastaa mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Taloustutkimus on nyt ensimmäistä kertaa kerännyt Suomessa tietoa siitä, kuinka yleinen vaiva naisten hiustenlähtö ja hiusten oheneminen on, ja mitä mieltä suomalaiset siitä ovat.

– Tutkimuksemme osoittaa, että kolmella kymmenestä 35–70-vuotiaasta suomalaisnaisesta on omakohtaisia kokemuksia hiustenlähdöstä. Kaikkiaan 37 prosenttia kyselyyn vastanneista tuntee lähipiirissään naisia, jotka kärsivät ongelmasta, kertoo tutkimusjohtaja Marko Perälahti Taloustutkimuksesta.

Vastaavissa Saksassa ja Englannissa tehdyissä selvityksissä vain joka neljännellä naisella oli omakohtaista kokemusta hiustenlähdöstä.

Huoli hiustenlähdöstä yhdistää naiset maailmanlaajuisesti

Suomessa kuten myös Saksassa ja Englannissa naiset kokevat hiustenlähdön ja ohenemisen suurena ongelmana. Suomessa joka neljäs kertoo pelkäävänsä hiustenlähtöä omalla kohdallaan.

– Huoli hiustenlähdöstä tai hiusten ohenemisesta on tutkimustulosten mukaan selvästi suuri suomalaisten naisten keskuudessa, sillä peräti yhdeksän prosenttia eli noin joka kymmenes kyselyyn vastanneista olisi valmis luopumaan elinajastaan muutamalla kuukaudella tai jopa vuosilla voidakseen välttää hiustenlähdön, Marko Perälahti toteaa.

Tutkimuksen tilaajan, Dr. Wolffin viestintäjohtaja Eva Gertzin, mukaan prosenttiluku on muihin Euroopan maihin verrattuna suuri.

– Tutkimus osoittaa, että suomalaiset naiset pelkäävät hiustenlähtöä saksalaisia ja englantilaisia enemmän. Vastaava luku Saksassa ja Englannissa teettämissämme tutkimuksissa oli viisi prosenttia, eli vain joka kahdeskymmenes olisi valmis luopumaan elinajastaan kauniiden ja tuuheiden hiusten säilyttämiseksi, Eva Gertz selventää.

Kauniiden ja tuuheiden hiusten säilyttämiseksi ollaan myös valmiita maksamaan.

– Tutkimukseen vastanneista naisista peräti 55 prosenttia olisi valmis käyttämään 10–30 euroa kuukaudessa ehkäistäkseen hiustenlähtöä, ja 11 prosenttia olisi valmis kuluttamaan jopa 30–100 euroa kuukaudessa hiustenlähtöä ehkäiseviin tuotteisiin, Marko Perälahti kertoo.

Suomessa suhtautuminen hiustenlähtöön kaksijakoista

Naisten hiustenlähtö on edelleen tabu kaikissa kolmessa maassa. Suomalaisnaiset keskustelevat hiustenlähtöön liittyvistä ongelmista kuitenkin avoimemmin kuin saksalaiset ja englantilaiset.

– Yllätyimme tutkimustuloksista, jonka mukaan peräti 70 prosenttia suomalaista vastaajista kokee, ettei naisten hiustenlähdöstä ole vaikea puhua. Se on erittäin mielenkiintoista ottaen huomioon, että suomalaisnaiset pelkäävät hiustenlähtöä eurooppalaisia siskojaan enemmän. Esimerkiksi Saksassa aihe on erittäin suuri tabu, ja peräti 57 prosenttia naisista pitää puheenaihetta vaikeana. Englannissa vain 4 prosenttia naisista on keskustellut asiasta edes ystävien tai perheensä kanssa, Eva Gertz kertoo.

Marko Perälahden mukaan nyt Suomessa toteutetussa tutkimuksessa on tässä asiassa suurta vaihtelua eri ikäryhmissä.

– Selvityksen nuorin vastaajaryhmä, 35–49-vuotiaat, koki naisten hiustenlähdöstä puhumisen selkeästi kaikista kiusallisimmaksi. Mitä enemmän ikää vastaajalla oli, sitä helpommaksi aiheesta puhuminen muuttui. Yleisimpinä syinä siihen, ettei aiheesta haluta puhua, oli häpeän tunne ja se, että naiset pelkäävät hiustenlähdön yhdistettävän johonkin sairauteen, Marko Perälahti kertoo.

Naisten hiustenlähdön hoitokeinot hukassa

Kaikissa maissa naiset osaavat yhdistää hiustenlähdön vaihdevuosien aiheuttamiin hormonitasojen muutoksiin, mutta Suomessa hoitokeinoja ei vielä tunneta hyvin, tai niitä ei pidetä riittävän luotettavina. Myös hiustenlähtöä ehkäisevien valmisteiden käyttö on vähäistä.

– Saksassa naiset etsivät aktiivisesti konkreettista apua hiustenlähtöongelmiin ja uskovat, että vaivaan löytyy ratkaisu, Eva Gertz summaa.

Taloustutkimuksen toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi elokuussa 1 009 suomalaista 35–70-vuotiasta naista. Tutkimuksen toimeksiantajana oli saksalainen kosmetiikka- ja hyvinvointialan yritys Dr. Wolff. Vastaava kyselytutkimus on aiemmin toteutettu Suomen lisäksi myös Saksassa (2009) ja Englannissa (2013).

Eva Gertz, viestintäjohtaja, Dr. Wolff,

p. +49 521 8808 292, s-posti: eva.gertz@alcina.de

Anu Nikunen, markkinointijohtaja, Sirowa Oy,

p. 050 328 7679, s-posti: anu.nikunen@sirowa.com

Lisätietoja Suomessa tehdystä tutkimuksesta:

Marko Perälahti, tutkimusjohtaja, Taloustutkimus,

p. 040 530 5410, s-posti: marko.peralahti@taloustutkimus.fi

Dr. Wolff-Gruppe

Dr. Wolff-Gruppe on farmaseutti ja tohtori August Wolffin vuonna 1905 Bielefeldissä perustama yritys. Se on tänään yksi suurimmista keskikokoisista perheyrityksistä Saksan kosmetiikka-alalla ja yksi toimialansa sadasta johtavasta yrityksestä. Dr. Wolffilla on vahvaa tutkimusosaamista ja se on kotimarkkinoillaan tunnettu innovatiivisten ratkaisuiden kehittäjä. Dr. Wolffin liikevaihto on vuosittain noin 200 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on noin 500 työntekijää. Tuotanto ja hallinto sijaitsevat Bielefeldissä, tytäryhtiöitä on monessa Euroopan maassa sekä Aasiassa.