Uudella sähköisellä yrityspalvelulla on jo yli 12 000 käyttäjää

Tuhannet suomalaiset suunnittelevat yrityksen perustamista tai hoitavat yritystoimintaan liittyviä asioita sähköisesti. Vuosi sitten keväällä avatussa Oma Yritys-Suomi -palvelussa on syyskuun loppuun mennessä yli yhdeksän tuhatta rekisteröitynyttä käyttäjää ja noin 3 000 tutustumisversiossa olevaa käyttäjää.

– Sähköisyys leviää yritystoiminnan perustamiseen kovaa vauhtia ja suomalaiset haluavat hoitaa yrityksen perustamiseen ja yritystoimintaan liittyviä asioita yhä enemmän verkossa. Sähköisten yrityspalvelujen tehtävä on helpottaa ja nopeuttaa yrittäjän ja sellaiseksi aikovan arkea, kertoo hankepäällikkö Benita Troberg työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Oma Yritys-Suomi on työ- ja elinkeinoministeriön koordinoima yrittäjille ja yrittäjyydestä kiinnostuneille tarkoitettu verkkopalvelu. Palvelu sisältää tietoa, työkaluja sekä lupa- ja palveluhakemistoja niin aloittavien yritysten kuin jo toiminnassa olevien yritysten tarpeisiin.

– Tavoitteena on modernien palvelujen avulla lisätä elinkelpoisten uusien yritysten määrää, tukea työpaikkojen syntymistä sekä keventää yritysten hallinnollista taakkaa, Troberg jatkaa.

Oma Yritys-Suomi -palvelu sai kunniamaininnan kansainvälisessä tutkimuksessa

Oma Yritys-Suomi -palvelu sai EU:n komission teettämässä sähköisten yrityspalveluiden eGovernment Benchmark -tutkimuksessa kunniamaininnan ansioituneena verkkopalveluna. Suomi nimettiin Eestin ja Maltan ohella edelläkävijämaaksi julkisen hallinnon sähköisten palvelujen kehittämisessä.

Suomi oli vertailun paras, kun mitattiin yritystoimintaan liittyvien sähköisten palvelujen käytettävyyttä, käytön helppoutta sekä nopeutta. Vertailussa oli mukana 33 Euroopan maata. Tutkimus toteutettiin keväällä 2014 ja siihen vastasi yli 28 000 EU-kansalaista.

Sähköisissä yrityspalveluissa käytetään eniten liiketoimintasuunnitelmatyökalua

Oma Yritys-Suomi -palvelussa toteutettiin käyttäjäkysely kesän 2014 aikana. Tutkimuksen mukaan sähköisiä yrityspalveluja käyttää tyypillisimmin henkilö, joka suunnittelee palvelualan yrityksen perustamista (70 %). Enemmistö käyttäjistä on nuoria, 21–35 vuotiaita (40 %), mutta kuitenkin joka kolmas on yli 51 -vuotias.

– Erityisesti nuoret ovat tottuneita sähköisten yrityspalvelujen käyttäjiä ja odottavat, että he voivat hoitaa yritystoimintaan liittyviä asioita verkossa. Oma Yritys-Suomi -palvelun eniten käytetty työkalu on liiketoimintasuunnitelma ja sen kommentointimahdollisuus, Troberg kertoo.

Kyselytutkimuksen mukaan sähköisiä yrityspalveluja halutaan hyödyntää eniten liiketoimintasuunnitelman tekemiseen (60 %), rahoituksen suunnitteluun ja hakemiseen (48 %), tiedon hakuun (46 %), omien yrittäjävalmiuksien kehittämiseen (44 %) sekä vuorovaikutteiseen asiointiin esim. yritysneuvojan kanssa (40 %).

Vastaajista 71 % asioi tällä hetkellä julkisissa yrityspalveluissa sähköisesti. Myös tulevaisuudessa mieluisin asiointitapa on sähköisesti verkkopalvelussa, mutta tämän tueksi kaivataan edelleen mahdollisuutta asioida kasvokkain tai puhelimitse.

Tulevaisuudessa Oma Yritys-Suomi -palvelussa on mahdollista laatia kansainvälistymissuunnitelma, hakea julkista rahoitusta, antaa liiketoiminnassa tarvittavia ilmoituksia ja hakea lupia, hoitaa yritystoimintaan ja työnantajuuteen liittyvät velvoitteet sähköisesti sekä pyytää yritysneuvojilta kommentteja yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan.

Benita Troberg,  hankepäällikkö, työ- ja elinkeinoministeriö
Puh. +358 29 50 62092, benita.troberg@tem.fi