Uusi konsepti sähkömoottoreiden tehon mittaukseen ja tehokkuuden analysointiin

Testaus- ja mittausteknologian markkinajohtaja HBM esittelee eDriven, joka on uusi järjestelmä esimerkiksi ajoneuvojen ja laivojen sähkökäyttöihin asennettujen sähkömoottoreiden tehokkuuden mittaamista varten. Uudessa eDrive-paketissa yhdistyvät jatkuva ja nopea mittaustietojen keruu sekä teho-/hyötysuhdeanalysaattori ja oskilloskooppi.

”Mobiilitietojen ja hetkellisarvojen tallennin GEN3i mahdollistaa myös luokkansa tarkimman vääntömomenttianturin T12 mittaamisen. Yhdessä jaettujen lämpötilamittausten kanssa se muodostaa tehokkaan, integraalisen mittaus- ja analyysijärjestelmän”, sanoo Jyri Niinistö HBM Finlandista.

Käytettävissä on 18 virta- ja jännitekanavaa, joiden kautta voidaan tallentaa jatkuvasti korkeintaan 1000 voltin mittaustietoja, lämpötilakanavia sekä vääntömomentti- ja pyörimisnopeussignaaleja tiedonkeruunopeuden ollessa jopa 2 MS/s.

Vääntömomentti- ja pyörimisnopeussignaalit ovat käytettävissä mekaanisen puolen mittauksiin tasauspyörästön tai vaihteiston kanssa. Laskentatulokset, kuten teholaskelmat, voidaan esittää graafisesti, minkä ansiosta ne ovat myös nopeasti tarkistettavissa.

Järjestelmä pohjautuu ohjelmistoon, joka on kehitetty moottoreiden ja invertterin mittauksia varten. Koko järjestelmä voidaan sijoittaa suoraan sähkömoottorin päälle lyhyemmillä kaapeleilla, mikä vähentää häiriöitä. Käyttö on mahdollista PC-tietokoneelta optisen Ethernet-liitännän kautta.

Tehomittari antaa kokonaiskuvan sähköisen voimansiirron ominaispiirteistä. HBM:n eDrive-järjestelmä näyttää mittauksen aikana kaikki laskentatulokset, mukaan lukien pätöteho, loisteho ja näennäisteho. Järjestelmä sallii myös vastaavien lähtötietojen laajemman tarkistuksen ja analyysin. Vapaasti ohjelmoitavaa kaavatietokantaa käytetään vastaavien sijaiskytkentöjen määrittämiseen, ilmarakojen tai sähköisten vääntömomenttien laskemiseen sekä dq0-muunnoksen suorittamiseen invertterin vasteen analysointia varten.

Lisätietoa:

Jyri Niinistö, HBM Finland.

Puhelin: 050 301 5621,

Sähköposti: jyri.niinisto(at)hbm.com

Harri Kammonen, viestintätoimisto Manifesto
Lehdistökontaktit