Uusi Ledvance keskittyy tulevaisuuden valaistusratkaisuihin perinteisiä lamppuja unohtamatta

Valaistusalan jätti Osram eriytyy kahdeksi itsenäiseksi yritykseksi 1.7.2016 alkaen. Osramin rinnalla aloittava uusi Ledvance panostaa älykkäisiin valaistusratkaisuihin sekä ammattilaisille että kuluttajille. Itsenäiset yritykset pystyvät vastaamaan entistä laadukkaammin ja ketterämmin valaistusalan muutoksiin ja nopeaan tuotekehitykseen.

Poikkeuksellisen vankka kokemus valaistuksesta, maailmanlaajuisesti menestyneet tuotteet ja vahvat brändit sekä ammattitaitoiset myyntitiimit ovat tekijöitä, joiden ympärille itsenäinen Ledvance perustaa toimintansa 1. heinäkuuta 2016 alkaen. Eriytymisen myötä LED-valaistustuotteet sekä kodin älykkäät valaistusratkaisut (Smart Home) kuluttajille ja ammattilaisille siirtyvät Ledvancen ydinalueeksi. Osram keskittyy tulevaisuudessa erityisesti uusien teknisten valaistusratkaisujen kehittämiseen ja myyntiin.

– Valaistusmarkkinat ovat muuttuneet globaalilla tasolla niin, että markkina jakautuu koko ajan yhä enemmän volyymi- ja teknologiabisnekseen. Niihin sopivat organisaatiot, resurssit ja prosessit ovat erilaisia. Kahtena erillisenä yrityksenä Ledvance ja Osram pystyvät vastaamaan tähän muutokseen paremmin ja tarjoamaan laadukkaampaa palvelua ja luovempia ratkaisuja asiakkailleen. Eriytyminen tekee molemmista yrityksistä ehdottomasti vahvempia sekä asiakkaille että työntekijöille, sanoo Ledvancen Pohjois-Euroopan toimitusjohtaja Ismo Korhonen.

LED on valaistuksen iso trendi: Ledvance yhdistää perinteisen yleisvalaistuksen ja tulevaisuuden LED-teknologian

Ledvancen tavoite on sekä vahvistaa johtavaa markkina-asemaa perinteisen valaistuksen markkinoilla että kasvattaa ja kehittää asemaa LED-valaistusmarkkinoilla entisestään. Ledvancen vahva näkemys LED-valaistuksen tulevaisuudesta heijastuu myös uuden yrityksen nimessä: ”LED” viittaa sekä yrityksen ydintoimintaan että LED-tuotteiden voimakkaaseen kasvuun markkinoilla. ”ADVANCE” edustaa vahvaa halua toimia alan edelläkävijänä ja markkinoiden kehittäjänä.

Ledvancen laajasta tuoteportfoliosta löytyy muun muassa Osram LED-lamppuja, älykkäitä Smart Home -valaistusratkaisuja sekä LED-valaisinvalikoima ammattikäyttöön. LED-tuotteiden lisäksi valikoimassa ovat edelleen myös kaikki Osramin perinteistä teknologiaa edustavat lamppumallit.

– Valaistusalan yleinen trendi on, että LED-valaistuksen osuus kasvaa. Valaistusala on ollut vuosikymmeniä melko muuttumaton, mutta nyt on käynnissä ennennäkemätön muutos, jonka seurauksena lamppujen osuus pienenee ja valaisimien osuus markkinasta kasvaa. Uusiin valaisimiin valitaan melkein poikkeuksetta LED-valonlähteet, jotka kestävät vuosia, eikä niitä ole tarvetta vaihtaa ennen kuin koko valaisin vaihdetaan. Tämä on koko ajan voimistuva kehityssuunta ja parin vuoden päästä LED-tekniikan osuus on varmasti jo yli 50 prosenttia Ledvancen kokonaisliikevaihdosta, kertoo Korhonen.

Ledvancelle siirtyvien tuotteiden liikevaihto oli globaalisti noin kaksi miljardia euroa tilikautena 2014-2015. Yhteensä noin 9000 työntekijää 50 eri maassa takaavat maailmanlaajuisen saatavuuden, suoran yhteyden asiakkaisiin ja laadukkaat tuotteet ja tuotekehityksen. Yhtiön Suomen toimipiste sijaitsee Vantaalla ja se työllistää Suomessa 19 henkilöä.

Lisätiedot:

Ismo Korhonen, toimitusjohtaja, Ledvance

Sähköposti: ismo.korhonen@osram.com

Puhelin: +358-9-7422 3343

www.ledvance.fi

LEDVANCE on maailman johtava innovatiivisten valaistustuotteiden ja kodin älykkäiden valaistusratkaisujen (Smart Home) toimittaja. LEDVANCEN juuret ovat OSRAMIN perinteisessä valaistusliiketoiminnassa. Uusi yhtiö yhdistää perinteisen yleisvalaistuksen ja tulevaisuuden valaistusteknologian. LEDVANCE tullaan irrottamaan omaksi itsenäiseksi yrityksekseen heinäkuussa 2016.