Uusimmassa Hormonihyrrä-podcastissa pohditaan vanhenemista seikkailuna

Seksuaaliterapeutti, parisuhdeasiantuntija, tietokirjailija Elina Tanskasen Hormonihyrrä-podcastin neljännessä jaksossa vieraana on terveystietokirjailija Varpu Tavi.

Voiko vanheneminen olla seikkailu? Terveystietokirjailija Varpu Tavi ja Elina Tanskanen keskustelevat vanhenemisesta, elämästä vaihdevuosien jälkeen ja hieman myös elämäntapamuutoksesta. Varpulta on keväällä 2020 ilmestynyt kirja ”Vaihdevuodet luonnollisesti”. Voiko vaihdevuodet olla mahdollisuus ja tuoda vapautta? Mitä vaihdevuosissa tapahtuu? Millaisia eri näkökulmia ja keinoja eri kulttuurit vaihdevuosiin tarjoavat?

Podcast-sarja Hormonihyrrä käsittelee aikuisen naisen elämää – sen myllerryksiä, mutkia, ylä- ja alamäkiä. Keski-iässä ja sen jälkeen naisen kehossa ja mielessä tapahtuu muun muassa vaihdevuosien vuoksi paljon muutoksia. Lämminhenkisessä podcastissaan Elina keskustelee eri vieraidensa kanssa muun muassa seksuaalisuudesta, rakkaudesta, eroista, terveydestä ja ikääntymisestä. Podcastin jaksot julkaistaan joka toinen maanantai. Ensimmäiset kymmenen jaksoa tehdään kaupallisessa yhteistyössä mm. Vagisania, Plantur 39:ää ja Linolaa valmistavan Dr. Wolffin kanssa.

Podcastin aikaisemmissa jaksoissa Elina on keskustellut muun muassa psykoterapeutti Ulla Oksalan kanssa ikääntymisen vaikutuksista seksuaalisuuteen, Aaltoja ja asiattomuuksia - romaanin kirjoittaja, YLE Draaman vastaava tuottaja Hyppe Salmen kanssa vaihdevuosista ja siitä miksi niitä hävetään, sekä parisuhdekouluttaja, kirjailija Marianna Stolbown kanssa siitä, mitä parisuhde ja mahdollinen ero voivat opettaa.

Dr. Wolffin teettämän kyselytutkimuksen mukaan 39 prosenttia kyselyyn vastanneista olivat sitä mieltä, että ikääntymisen tuomista ongelmista ja mahdollisuuksista puhutaan liian vähän julkisesti. Kaksi viidestä (40 %) olisi kiinnostunut kuulemaan enemmän kyseisestä aiheesta.

Kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2020 saksalaisen Appinio-tutkimusyhtiön toimesta. Kyselyyn vastasi noin tuhat 40­–70-vuotiasta suomalaisnaista.

Hormonihyrrä-podcast on kuunneltavissa tästä:

Seksuaaliterapeutti, parisuhdeasiantuntija Elina Tanskanen, p. 040 565 0714