Vain joka kymmenes selviää sydänpysähdyksestä - Varhainen sähköimpulssi sydämeen parantaa ihmisen selviytymistä

Ihmisen vakavin sairauskohtaus on sydänpysähdys, johon menehtyy Suomessa vuosittain 15 000 ihmistä. Kansainvälisten tutkimusten mukaan vain joka kymmenes sydänpysähdyksen saanut ihminen selviää. Selviytymiseen ja toipumiseen vaikuttaa ratkaisevasti se, kuinka nopeasti sairastunut saa oireiden alettua elvytystä.

- Tärkeimmät ennusteeseen vaikuttavat tekijät ovat nopea havaitseminen, avun hälyttäminen, välittömästi aloitettu painelu-puhalluselvytys ja mahdollisimman varhainen defibrillaatio eli sähköimpulssi sydämen seudulle. Nykytutkimuksen mukaan oleellisin tekijä on aika, joka kuluu sydämen pysähtymisestä siihen hetkeen, kun sydämeen annetaan sähköisku, sanoo Stellan turvapuhelinpalvelun hälytyskeskuspäällikkö Mirva Miettinen.

Nopeasti aloitettu elvytys kaksin- tai jopa kolminkertaistaa autettavan selviytymisen mahdollisuuksia. Jos painelu-puhalluselvytys ja defibrillointi käynnistyvät 3–5 minuutissa, jopa kolme neljästä alkutilanteessa elottomasta selviää. Defibrillaattori on laite, jonka avulla voidaan antaa sähköimpulssi sydämen normaalin toiminnan palauttamiseksi.

- Jokainen minuutti, jonka defibrillaatio viivästyy, heikentää potilaan ennustetta 10-15 prosenttia. Otimme Stellan turvapuhelinpalvelussa laitteet käyttöön, jotta voimme säästää elintärkeitä minuutteja. Stellan omat turva-auttajat voivat aloittaa peruselvytyksen defibrillaattoreita käyttäen ennen kuin ambulanssi on saapunut kohteeseen, Miettinen kertoo.

Ennen defibrillaattoreita käytettiin vain sairaaloissa ja ambulansseissa, nykyään niitä on valmistettu myös tavallisten kansalaisten käyttöön. Stellan turvapuhelinpalvelu on ensimmäinen turvapuhelintoimija Suomessa, jolla on käytössään defibrillaattorit. Stella on kouluttanut turva-auttajiaan laitteiden käyttöön 13:lla alueella ympäri Suomea kevään aikana.

Näin tunnistat sydänpysähdyksen:

• Henkilö menettää äkillisesti tajuntansa.
  • Hän ei reagoi puhutteluun, eikä ravisteluun.
  • Hengitys on pysähtynyt tai se on epänormaalia, jolloin hengitys on näkyvää ja äänekästä.

Sydänpysähdyksen syy on usein sydämen vakava rytmihäiriö, kammiovärinä. Tällöin sydänlihaksen osaset vielä supistelevat ja sydän on sähköisesti aktiivinen, mutta ei enää pysty pumppaamaan verta ja verenkierto pysähtyy.

Mirva Miettinen, hälytyskeskuksen päällikkö
Turvapuhelinpalvelut, Stella
p. 050-5759567, mirva.miettinen@stella.fi

Stella Kotipalvelut Oy tuo kattavat terveyden- ja kodinhoidon palvelut kotiin yhdellä puhelinsoitolla tai klikkauksella. Stellan valtakunnallinen turvapuhelinpalvelu päivystää läpi vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Päivystäjät määrittelevät avun tarpeen ja kiireellisyyden ja lähettävät tilanteen mukaan paikalle turvapuhelinauttajan, sairaankuljetuksen tai muun ennalta sovitun auttajan, kuten asiakkaan läheisen.