Varustamot huolissaan tonnistoverolain aikataulusta

Eduskunta hyväksyi syksyllä vuonna 2009 hallitusohjelmassa luvatun uudistetun, merenkulun kilpailukykyä ja alan työllisyyttä edistävän tonnistoverolain. Tonnistoverolain uudistus mahdollistaa varustamoille toimintansa pitkäjänteisen suunnittelun sekä kannustaa alusinvestointeihin sekä alusten tuomiseen Suomen lipun alle.

Tonnistoverolain uudistukset lähetettiin EU-komissiolle hyväksyttäväksi viime vuoden alussa. Komission lopullista päätöstä odoteltaessa varustamot toivovat, että hallitus jättäisi nopeasti eduskunnalle tonnistoverolain voimaantuloon liittyvät muutosesitykset. Tärkeää on, että nykyinen eduskunta ehtisi ne hyväksyä.

Monet rahtialusvarustamot ovat tehneet alustilauksia uudistetun tonnistoverolain pohjalta. Uudistetun tonnistoverolain voimaantuloa varjostava epävarmuus ei voi olla vaikuttamatta uudishankintojen liputuspäätöksiin. Myös merenkulun työmarkkinajärjestöt ovat tehneet työehtosopimusratkaisuja tonnistoveroa silmällä pitäen.

Suomen Varustamot ry yhdistys järjestää asiasta lehdistötilaisuuden perjantaina 11.2.2011 kello 13.00.

Tilaisuus järjestetään Varustamot ry:n tiloissa osoitteessa Hämeenkatu 19, 2 krs., Helsinki.

Tervetuloa!

Hans Ahlström
Varatoimitusjohtaja
Suomen Varustamot ry

Ilmoittautumiset Viestintätoimisto Manifestoon harri.kammonen@manifesto.fi tai 040 500 1120.