Vihreän teen suosio kasvussa – vihreää teetä juodaan etenkin hyvinvoinnin edistämiseksi

Twiningsin teettämän, tuoreen tutkimuksen* mukaan jo joka neljäs suomalainen nainen suosii vihreää teetä. Vihreää teetä juodaan etenkin hyvinvoinnin edistämiseksi. Jopa lähes 90 prosenttia tutkimukseen vastanneista vihreän teen juojista ilmoittaakin juovansa vihreää teetä, koska se edistää terveyttä ja hyvinvointia. Vihreän teen juojat erottuvat tutkimuksessa selkeästi muista vastaajista myös luomu- ja terveysvaikutteisten tuotteiden käytössä.

Twiningsin teettämä tuore tutkimus paljastaa, että vihreän teen juojista lähes 90 % juo vihreää teetä, koska se edistää terveyttä ja hyvinvointia. Vihreällä teellä uskotaan olevan puhdistavia vaikutuksia, jotka virkistävät, rentouttavat ja nesteyttävät kehoa, ja vihreä tee on yksi nopeimmin kasvavista hyvinvointiin vaikuttavista tuoteryhmistä.

Tutkimukseen vastasi 500 teen juojaa, joista 24 % ilmoittaa lempiteekseen nimenomaan vihreän teen. Heistä 65 % valitsee kaupassa teemerkin ja -laadun teen terveysvaikutusten perusteella. Vihreän teen juojat käyttävät myös muita teenjuojia enemmän luomutuotteita sekä terveysvaikutteisia elintarvikkeita. Jopa puolet vihreän teen juojista ilmoittaa käyttävänsä luomua ja 71 % terveysvaikutteisia elintarvikkeita. Vihreän teen juojista 77 % ilmoittaa juovansa vihreää teetä myös, koska se on terveellisempää kuin kahvi.

Maku ratkaisee - myös teessä

Twiningsin tutkimuksessa maku nousi keskeisimmäksi teen valinta- ja ostokriteeriksikaikkien vastanneiden keskuudessa. Jopa 93 % vastaajista ilmoitti juovansa teetä, koska se maistuu hyvältä ja 95 % vastaajista ilmoitti maun vaikuttavan merkittävästi heidän ostopäätökseensä. Suurin osa vastaajista nauttii teensä mieluiten illalla kotona ja 70 % vastaajista ilmoittaa juovansa teetä rentoutuakseen.

Vihreän teen juojista…

• Jopa 88 % ilmoittaa juovansa teetä, koska se edistää terveyttä ja hyvinvointia. Muista teenjuojista 50 % juo teetä hyvinvoinnin lisäämiseksi.
  • 31 % juo teetä kaksi kuppia päivässä muista teenjuojista 16 % juo yhtä paljon.
  • 50 % käyttää luomutuotteita, kun muista teenjuojista 38 % ilmoittaa samaa.
  • 71 % käyttää terveysvaikutteisia elintarvikkeita, kun tavallisen teen juojista 54 %.
  • 77 % juo teetä, koska se on terveellisempää kuin kahvi.
  • 79 % nauttii teensä iltaisin kotona
  • 79 % harrastaa kotoilua (kotoilulla tarkoitetaan kotona puuhastelua ja itse tekemistä varallisuudesta huolimatta).

* Twinings teetti tammikuussa 2011 tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten naisten teenjuontitottumuksia. Tutkimukseen vastasi 500 iältään 20–59 ‐vuotiasta suomalaista naista ja se toteutettiin yhteistyössä tutkimusyritys Consumer Compassin kanssa.

Hanna Vainio
Valora Trade Finland
Puh. 0400 41 00 39
hanna.vainio@valoratrade.fi