Vuotuinen selvitys maailman varallisuudesta: Aasian ja Tyynenmeren alueella ensimmäistä kertaa eniten varakkaita maailmassa

Espoo, 20.6.2012 – Varakkaiden ihmistenˡ varallisuus pieneni vuonna 2011 kaikkialla maailmassa lukuun ottamatta Lähi-itää. 1,7 prosentin lasku on ensimmäinen sitten vuoden 2008 talouskriisin. Tuolloin varallisuus laski 19,5 prosenttia. Aasian ja Tyynenmeren alue nousi ensimmäistä kertaa suurimmaksi varakkaiden ihmisten määrässä. Tiedot ilmenevät konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluja maailmanlaajuisesti tarjoavan Capgeminin ja RBC Wealth Managementin toteuttamasta vuotuisesta, maailman varallisuutta tarkastelevasta World Wealth Report -selvityksestä.

16. kertaa toteutettu World Wealth Report osoittaa, että Aasian ja Tyynenmeren alueen varakkaiden määrä kasvoi 1,6 prosenttia 3,37 miljoonaan henkilöön. Alueella on nyt ensimmäistä kertaa eniten varakkaita ihmisiä maailmassa. Aiemmin ykkössijaa piti hallussaan Pohjois-Amerikka, jossa 3,35 miljoonaa henkilöä ylittää varakkaan rajan. Pohjois-Amerikassa on vaurautta 11 400 miljardin dollarin arvosta, kun taas Aasian ja Tyynenmeren alueella vastaava luku on 10 700 miljardia dollaria.

Maailman varakkaiden määrä hienoisessa kasvussa

Vuonna 2010 maailman varakkaiden ihmisten määrä kasvoi vahvat 8,3 prosenttia, kun taas vuonna 2011 kasvu oli enää marginaalinen 0,8 prosenttia (11 miljoonaa henkilöä). Eniten kasvua tapahtui omaisuuskategoriassa 1-5 miljoonaa dollaria, johon kuuluu peräti 90 prosenttia maailman varakkaista. Kasvua tässä joukossa oli 1,1 prosenttia.

Sen sijaan varallisuus laski 1,7 prosenttia vuonna 2011 ollen 42 000 miljardia dollaria. Vuonna 2010 kasvua oli 9,7 prosenttia, ja varallisuus oli 42 700 miljardia dollaria. Erittäin varakkaiden henkilöiden² määrä laski 2,5 prosenttia ja heidän varallisuutensa pieneni 4,9 prosenttia vuonna 2011. Vuonna 2010 erittäin varakkaat henkilöt kasvattivat omaisuuttaan 11,5 prosenttia, ja heidän lukumääränsä kasvoi 10,2 prosenttia.

Varakkaiden henkilöiden määrän maakohtaisessa vertailussa Etelä-Korea nousi ohi Intian sijalle 12. Listauksen kolmessa suurimmassa maassa, Yhdysvalloissa, Japanissa ja Saksassa, asui 53,3 prosenttia maailman varakkaista (2010: 53,1 prosenttia). Väestömäärältään suurimmista maista Brasiliassa varakkaiden ihmisten osuus kasvoi eniten (6,2 prosenttia).

”Vaikka yhä useampi henkilö saavutti miljoonan dollarin varallisuuden rajan, verotti markkinoiden epävakaus vaurautta”, sanoo yksikönjohtaja George Lewis RBC Wealth Managementilta. ”Huomattavaa on, että ensimmäistä kertaa viime vuonna Aasian ja Tyynenmeren alueella on enemmän varakkaita kuin millään muulla alueella. Kuitenkin tappiot päämarkkinoilla kuten Hong Kongissa ja Intiassa saivat alueen varallisuuden kokonaisarvon laskemaan.”

Vuosi 2011 oli toiseksi epävakain viimeisten 15 vuoden aikana

Vuosi 2010 oli vakaudeltaan hyvin lähellä normaalitasoa kun taas vuonna 2011 epävarmuus nosti päätään. Tämä oli nähtävissä erityisesti marraskuussa, jolloin huolenaiheena olivat euroalueen velkakriisin vaikutukset suurimpiin talousalueisiin. Vaikka Euroopan Unioni pyrkii ratkaisemaan vakavaa kriisiä, on odotettavissa, että epävarmuus jatkuu vuonna 2012.

”Eurooppa tulee olemaan sijoittajien huulilla, kun toistuvat kriisit pitävät markkinat varpaillaan”, sanoo varajohtaja Jean Lassignardie Capgemini Global Financial Servicesiltä. ”Muilla tekijöillä, kuten Kiinan taloudellisella tilanteella, kypsien markkinoiden kohtaamalla vastatuulella, muutoksilla poliittisessa johdossa sekä päätöksenteossa on kaikilla roolinsa kun varakkuuden määrän nousu tai lasku määräytyy vuonna 2012.”

Vuoden 2011 taloudellinen epävarmuus ja häilyvät markkinat saavat sijoittajat karttamaan riskejä

Epävarmuus sai monet sijoittajat turvaamaan sijoituksensa vuonna 2011. Varallisuuteen vaikuttivat monet, erilaiset tekijät vaihtelevin tuloksin: osakkeet ja kulutushyödykkeet laskivat, aineellisten investointien arvo laski ja sijoittajat suosivat pääoman turvaamista kassavaroihin ja korkosijoituksin. Parhaiten tuottanut omaisuusluokka olivat juuri korkosijoitukset, joista erityisesti Yhdysvaltojen valtion joukkovelkakirjan hinta nousi sen historian korkeimmalle tasolle.

Tulevaisuudessa maailman varakkaiden tulisi varautua markkinoiden jatkuvaan epävakauteen ja siihen, että investointien tuotto voi olla joko erittäin positiivinen tai erittäin negatiivinen sen sijaan, että se jakautuisi tasaisesti.

Capgemini toteutti vuotuisen World Wealth Report -selvityksen tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteistyössä RBC Wealth Managementin kanssa.

ˡ Varakkaiksi luokitellaan henkilöt, joilla on varallisuutta vähintään miljoona dollaria ensisijainen asunto, keräilyesineet, kulutushyödykkeet ja kestokulutushyödykkeet pois lukien.

² Erittäin varakkaiksi luokitellaan henkilöt, joilla on varallisuutta yli 30 miljoonan dollarin arvosta ensisijainen asunto, keräilyesineet, kulutushyödykkeet ja kestokulutushyödykkeet pois lukien.

Englanninkielinen tutkimusraportti on luettavissa Capgeminin kansainväliseltä sivustolta:

www.capgemini.com/worldwealthreport

Capgemini

Capgemini tarjoaa konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluja maailmanlaajuisesti. Yhtiön palveluksessa on noin 120 000 työntekijää, joista yli 1000 tekee töitä suomalaisille asiakkaille. Capgeminillä on toimipisteitä 40 maassa muodostaen kattavan verkoston maailmanlaajuiselle Rightshore®-toimitusmallille. Se mahdollistaa asiakkaillemme optimoidut ratkaisut huippuosaamisen ja kustannustehokkuuden ansiosta. Konsernin yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2011 oli 9,7 miljardia euroa.
Lisätietoa osoitteista
www.capgemini.fi ja www.capgemini.com.

Rightshore® on Capgeminin rekisteröimä tavaramerkki.