World Retail Banking Report: Asuntolainojen myynnin kannattavuus heikkeni vuonna 2008

Vähittäispankkien myöntämien asuntolainojen kannattavuuden lasku jatkuu lähivuosina johtuen heikentyneestä taloustilanteesta ja pankkien omien rahoituskustannusten noususta. Vähittäispankkien on luotava uusia liiketoimintamalleja pystyäkseen kilpailemaan asuntolainakaupassa, osoittaa World Retail Banking Report. Nyt kuudetta kertaa julkaistun tutkimuksen ovat toteuttaneet konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluja tarjoava Capgemini sekä UniCredit ja European Financial Management and Marketing Association (EFMA). Tutkimukseen haastateltiin 54 vähittäispankin johtajaa 17 maassa Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Pankkien korkokate on laskenut viime vuosina pankkien välisen kovan kilpailun vuoksi, mikä on johtanut asuntolainoituksen kannattavuuden heikkenemiseen. Kova kilpailu nosti talletusten korkoja ja laski asuntolainojen marginaaleja. Pankkien omien rahoituskustannusten kallistuminen näkyy asuntolainojen marginaaleissa. Lähivuosina yleisen taloustilanteen ja asuntomarkkinoiden heikkeneminen sekä pankkien rahoituskustannusten nousun ennustetaan heikentävän asuntolainojen volyymeja ja kannattavuutta. ”Pankit ovat tienristeyksessä ja pysyäkseen kilpailukykyisinä niiden on tehtävä valintoja liiketoimintamallien kehittämiseksi asuntolainojen myynnissä, muun muassa keskittymällä riskienhallintaan, hyödyntämällä ristiinmyyntiä ja tuotepaketteja sekä kehittämällä tukitoimintoja”, sanoo Capgeminin finanssisektorin johtaja Bertrand Lavayssière. 57 prosenttia tutkimukseen osallistuneista pankeista pitää keskeisimpinä asuntolainakaupan tuottavuuden lisäämiseksi tehtäviä toimenpiteitä seuraavan viiden vuoden aikana. Seuraavaksi tärkeimpinä mahdollisuuksina pidetään hinnoittelua ja riskienhallintaa (55 %) sekä back office IT-toimintojen kehittämistä (45 %). Tutkimusraportin voi ladata www-sivulta: www.capgemini.com/wrbr09 Lisätietoja: Marja Jokinen, Capgemini Finland Oy, viestintä Puhelin: 050 5810 264 Sähköposti: marja.jokinen@capgemini.com Capgemini Capgemini tarjoaa konsultointi-, teknologia- ja ulkoistuspalveluja maailmanlaajuisesti. Yhtiön palveluksessa on 92 000 työntekijää, joista 1000 tekee töitä suomalaisille asiakkaille. Capgeminillä on toimipisteitä yli 30 maassa. Yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2008 oli 8,7 miljardia euroa. Lisätietoa osoitteista www.capgemini.com ja www.fi.capgemini.com.