Lähes 40 % nivelpsoriaatikoista kokee hoidon ja seurannan riittämättömänä

Tuoreen tutkimuksen mukaan psoriasis on paljon muutakin kuin ihosairaus: lähes puolella psoriaatikoista on myös niveloireita. Potilaista vain joka kolmannella on lääkärin tekemä kirjallinen hoitosuunnitelma ja lähes 40 % kokee puutteita sairautensa hoidossa ja seurannassa. Tulokset selviävät Otantatutkimus Oy:n Psoriasisliitolle ja AbbVie Oy:lle tekemästä tutkimuksesta (n=902).

Tutkimuksen mukaan 38 %:lla psoriaatikoista on diagnosoitu nivelpsoriasis, vaikka oireita nivelissä on yli puolella (51 %). Keskimäärin nivelpsoriasis diagnosoidaan vasta noin kahden ja puolen vuoden kuluttua oireiden alkamisesta. Lähes 40 % kokee sairautensa hoidon ja seurannan riittämättömänä.

”Usein ajatellaan, että psoriasis rajoittuu vain ihoon. Kuitenkin noin kolmasosalla, tämän tutkimuksen mukaan jopa puolella, on myös niveloireita. Mikäli psoriaatikolle ilmaantuu niveloireita, on oireiden syyn selvittäminen äärimmäisen tärkeää, jotta mahdollisen nivelpsoriasiksen hoito voidaan aloittaa”, toteaa ihotautien ja allergologian erikoislääkäri, LT Tarja Mälkönen Iho- ja allergiasairaalasta.

Tutkimuksen mukaan lähes 40% vastaajista kokee sairautensa hoidon ja seurannan riittämättömänä.

Tulokset osoittavat, että iso osa psoriaatikoista kokee puutteita sairautensa hoidossa. Koska psoriasiksen hoitomahdollisuudet ovat parantuneet selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana, potilaiden kannattaa myös itse aktiivisesti tiedustella hoitovaihtoehdoista yleis- ja ihotautilääkäreiltä”, sanoo Mälkönen.

Hoidon tavoitteellisuudessa parannettavaa

Noin kolmannes nivelpsoriaatikoista kokee sairautensa vaikeaksi tai erittäin vaikeaksi. Yleisimmät oireet ovat nivelarkuus (49 %), aamujäykkyys (46 %) sekä kipu tai jäykkyys selkärangan, rintakehän ja kaularangan alueella (39 %). Lääkärin tekemä kirjallinen hoitosuunnitelma on kuitenkin vain joka neljännellä.

Potilaille on tärkeä kertoa hoidon tavoitteista. Tavoitteellisen hoidon avulla pyritään minimoimaan psoriasiksen vaikutukset työ- ja toimintakykyyn. Säännöllisen ihon kunnon ja elämänlaadun mittausten perusteella lääkäri pystyy arvioimaan hoidon tehostamisen tarpeen. Tutkimustulokset vahvistavat tavoitteellisen hoidon akuutin tarpeen: pysyvä hoitosuhde on suhteessa potilaan hoitotyytyväisyyteen”, kommentoi Psoriasisliiton toiminnanjohtaja Sonja Bäckman.

Psoriaatikoista vain noin puolella on pysyvä hoitosuhde lääkäriin. Myös iho- tai reumahoitajan roolia hoidon onnistumisessa pidetään tärkeänä. Vastaajista 34 % ei tiedä, olisiko omalla alueella hoitajaa, johon voisi olla suoraan yhteydessä ongelmatilanteissa. Tutkimuksen mukaan hoitajaan pitää säännöllisesti yhteyttä vain joka kolmas.

Eri hoitovaihtoehdoista kaivataan lisää tietoa

Tutkimuksen mukaan suurin osa psoriaatikoista ei usko omiin mahdollisuuksiinsa vaikuttaa saamaansa hoitoon. Paikallis- ja valohoidon lisäksi erityisesti biologisista lääkkeistä haluttaisiin lisää tietoa.

”Mieluisimpina tiedonlähteinä potilaat pitävät lääkäreitä ja hoitajia sekä Psoriasisliittoa. Olemme erityisen iloisia siitä, että kyselyyn vastanneista jopa kolmannes on osallistunut liiton järjestämiin psorinhoidon valmennuksiin ja yleisötilaisuuksiin. Tulevaisuudessa toivomme, että erityisesti nuoret psoriaatikot saataisiin mukaan toimintaan”, Bäckman painottaa.

28.1.-3.2.2013 vietetään Psoriviikkoa, joka huipentuu Valon päivään. Sen kunniaksi Psoriasisliitto on julkaissut mm. uusia julisteita. Psoriasis on tulehduksellinen sairaus, jota esiintyy iholla, nivelissä ja kynsissä. Psoriasis ei tartu.

Tutkimuksen toteutti Otantatutkimus Oy Psoriasisliiton ja AbbVie Oy:n toimeksiannosta. Kyselyyn vastasi 902 iho- ja nivelpsoriaatikkoa, joista 84 % oli Psoriasisliiton jäseniä. Tutkimus on toteutettu edellisen kerran vuonna 2006.

Lisätietoa:

Sonja Bäckman, toiminnanjohtaja, Psoriasisliitto, puh. 040 827 2106

Anja Schone, viestintäpäällikkö, Psoriasisliitto, puh. 040 768 6535, aineistopyynnöt: tiedotus@psori.fi

Tarja Mälkönen, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri, LT,  Iho-ja allergiasairaala, puh. 050 428 6600