PlusTerveys Psykiatrikeskus avaa nopean väylän mielenterveyshäiriöiden kuntoutukseen

Helsingissä huhtikuussa toimintansa aloittaneen PlusTerveys Psykiatrikeskuksen toiminnan lähtökohtana on tarjota mielenterveyshäiriöistä kärsiville potilaille mahdollisimman nopea pääsy psykiatriseen tutkimukseen ja kuntoutukseen. Vastaanotolle pääsee ilman lähetettä. Psykiatrien konsultaatiopalvelut ovat myös työterveyshuoltojen ja vakuutusyhtiöiden käytössä. Aloitusvaiheessa on mukana viisi kokenutta psykiatrian erikoislääkäriä.

Psykiatrisen hoidon tarve kasvaa Suomessa jatkuvasti. Vaikeaa masennusta sairastaa jo yli viisi prosenttia väestöstä (1), ja tilastojen mukaan mielenterveysongelmat koskettavat joka neljättä suomalaista jossakin elämän vaiheessa (2). Tämä on myös iso yhteiskunnallinen kustannus – esimerkiksi yli 100 000 suomalaista on tällä hetkellä työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyshäiriön tai psykiatrisen sairauden takia (3).

Viivytyksetön pääsy hoitoon onkin toipumisen ja työhön paluun kannalta keskeistä. ”Kuka tahansa voi kääntyä puoleemme, ja pyrimme siihen, että tutkimukseen pääsee kahden viikon sisällä. Paitsi että työelämään paluu nopeutuu myös syrjäytyminen vähenee oireiden varhaisella tunnistamisella ja niihin puuttumisella”, sanoo psykiatrian erikoislääkäri Marja-Liisa Eloranta PlusTerveys Psykiatrikeskuksesta.

PlusTerveys Psykiatrikeskus tarjoaa potilailleen lyhytkestoista hoitoa, kuten hoidollisia selvittelyjaksoja. Pitkäkestoista hoitoa tarvitsevat potilaat ohjataan eteenpäin, ja Psykiatrikeskuksen lääkäri auttaa sopivan kuntouttavan psykiatrin tai psykoterapeutin löytämisessä. Psykiatrin konsultaatiopalvelut ovat myös työterveyshuollon ja vakuutusyhtiöiden käytössä.

”Diagnostiset kyselyt eivät korvaa lääkäriä”

”Tutkimuksissa on osoitettu, että nykyisin haasteena on mielenterveyshäiriöiden tunnistaminen. Vallalla on erilaisia diagnostisia kyselyjä, joiden luotettavuus vaihtelee. Ne eivät korvaa psykiatrin diagnostista haastattelua. Lisäksi psykiatri voi diagnoosin ja hoidon aloittamisen ohella lisätä myös potilaan ymmärrystä omaan tilanteeseensa ja sairauteensa”, Eloranta toteaa.

PlusTerveys Psykiatrikeskuksessa ensimmäinen tapaaminen on aina lääkärin kanssa. ”Meillä ensikohtaaminen potilaan kanssa on lääkärin vastaanotolla, ei hoitajan. Tavoitteenamme on eettisesti korkea-arvoinen psykiatrinen hoito, ja voimme vastata laadusta paremmin, kun potilas käy saman lääkärin vastaanotolla.”

”Toivomme, että voimme auttaa myös niitä julkisen sektorin potilaita, jotka joutuvat odottamaan lääkärin konsultaatiokäyntiä pitkäänkin ennen kuin varsinainen kuntoutus päästään aloittamaan”, sanoo Marja-Liisa Eloranta.

PlusTerveys Psykiatrikeskuksen psykiatrian erikoislääkärit: Monica Eggert, Erkka Eloranta, Marja-Liisa Eloranta, Leena Jaakkola ja Minna Valle. Vastaanotto sijaitsee Helsingissä Iso Roobertinkadulla.

Lisätietoja:

Marja-Liisa Eloranta, psykiatrian erikoislääkäri

marja-liisa.eloranta@plusterveys.fi

Lähteet:

1. Terveyden-ja hyvinvoinninlaitos THL, Suomalainen terveys / Mielenterveyshäiriöt

2. Wittchen HU, Jacobi F. Size and burden of mental disorders in Europe: a critical review and appraisal of 27 studies. Eur Neuropsychopharmacol 2005;15(4):357–76

3. Kansallinen mielenterveyshäiriö ja päihdesuunnitelma vuosille 2009-2015

PlusTerveys on maamme suurimpiin kuuluva yksityisiä terveyspalveluja tuottava yritys. Yksityisen suun terveydenhuollon sektorilla PlusTerveys on Suomen suurin. Vuonna 1978 perustettu yritys toimii Suomessa 90 paikkakunnalla. PlusTerveys on täysin suomalainen yritys, ja sen omistavat yhtiössä työskentelevät hammaslääkärit, lääkärit, fysioterapeutit ja hammasteknikot. Työntekijöitä vuoden 2011 lopussa oli noin 1160. PlusTerveys-konsernin liikevaihto oli 120 miljoonaa euroa 12 prosentin liikevoitolla vuonna 2011.