Yksityiset radiot peräävät muutoksia mainonnan rajoitteisiin

Yksityisten radioiden edunvalvonta- ja markkinointiliitto RadioMedia ry:n kevätliittokokous peräänkuuluttaa radiomainonnan rajoitteiden järkeistämistä. Radioalan tulevaisuus näyttää valoisalta teknologisessa murroksessakin. Radion digitalisoitumiseen on perehdyttävä huolella - radioyleisön kuuntelumahdollisuudet tulee turvata jatkossakin.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan viestintäpoliittista ohjelmaa, joka linjaa myös yksityisen radion tulevaisuutta. RadioMedian kevätliittokokouksessa puhuneet liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Arto Satonen sekä asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru näkevät yksityisen radion tärkeän merkityksen suomalaisten media-arjessa.

”Radio tekee tärkeää työtä tarjotessaan ihmisille asiaa ja viihdettä. Viestintäpolitiikan tulee tukea tätä työtä. Yhteiskunnan regulaation suhteen on jatkossa määriteltävä, mikä on valtiovallan ohjaava rooli ja kuinka paljon puuttumista tarvitaan nykypäivänä”, sanoo ministeri Krista Kiuru.

Radioiden näkökulmasta mainonnan rajoitteet pahimmillaan karkottavat sekä mainostajat että kuuntelijat: esimerkiksi lääkemainontaan on liitettävä pitkät varoitustekstit, jotka tekevät mainosten toteuttamisesta hankalaa ja ovat puuduttavia kuuntelijoille.

”Haluamme tarjota kuuntelijoille sujuvan kuuntelukokemuksen ja radioiden toiminnan rahoittaville mainostajille parempaa vastinetta panostukselleen. Nykyiset velvoitteet eivät valitettavasti palvele ketään”, sanoo RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller.

Radiot kyseenalaistavat myös nykyisen rajoituksen mainonnan määrästä, joka on 10 % lähetysajasta. Radioala haluaa päästä rajoituksista.

Radion digitalisoinnissa edettävä harkiten

Suomalaiset yksityiset radiot ovat tyytyväisiä nykyiseen analogiseen fm-verkkoon, joka on radion ehdoton vahvuus helppokäyttöisyytensä, luotettavuutensa ja tavoittavuutensa ansiosta.

”Digitalisoituminen tulee tapahtumaan, mutta teknologisessa murroksessa on kuitenkin edettävä harkiten ja pidettävä huolta siitä, ettemme syöksy digitalisoimisen myötä kohti tuntematonta. Yksityinen radio katsoo tulevaisuuteen pitäen samalla huolta siitä, että suomalaiset voivat kuunnella radiota myös tulevaisuudessa”, Stefan Möller sanoo.

Stefan Möller, RadioMedia ry:n toimitusjohtaja

E-mail: stefan.moller@radiomedia.fi

RadioMedia on yksityisten radioiden edunvalvonta- ja markkinointiliitto, johon kuuluu 55 radioasemaa ja yli 420 lähetystaajuutta. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta,  tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. Se järjestää Kaiku- ja Raiku-radiomainoskilpailut sekä RadioGaalan, jossa palkitaan alan parhaat ammattilaiset. RadioMedian toiminta rahoitetaan pääasiassa yhteiskunnallisilla tietoiskukampanjoilla. Vuonna 2011 radiomainontaa ostettiin 57,2 miljoonalla eurolla. Yksityisiä radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,6 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi