Dextra pyrkii edelläkävijyyteen myös ympäristöasioissa

Lääkärikeskus Dextralle myönnettiin ISO 14001 -standardin mukainen ympäristösertifikaatti vuonna 2008. Vuoden 2009 aikana ympäristöä säästäviä toimenpiteitä aiotaan tehostaa entisestään. Dextra kantaa kaikessa toiminnassaan vastuun myös ympäristöstä – siitä välittäminen kuuluu olennaisena osana yhtiön liiketoiminnan kehittämiseen.

Dextra pyrkii tavoitteellisesti lisäämään henkilökuntansa ympäristötietoisuutta ja vastuullisuutta. Käytännössä se tarkoittaa kaatopaikkajätteen määrän vähentämistä, lajittelun ja kierrätyksen lisäämistä, materiaalien käytön ja energiankulutuksen vähentämistä sekä hankintojen ympäristömyönteisyyden huomioimista. Dextra on ottanut käyttöön myös työmatkasetelit julkisen työmatkaliikenteen lisäämiseksi ja yksityisautoilun vähentämiseksi.

Tulokset kannustavat jatkamaan
Ympäristöohjelman tavoitteet tiedettiin jo etukäteen haasteellisiksi. Ne onnistuttiin kuitenkin saavuttamaan hyvin. Esimerkiksi sekajätteen määrää pystyttiin vähentämään vuoden 2007 tasosta peräti 55 prosenttia! Myös paperinkulutusta vähennettiin jopa yli neljäsataa kiloa vuodessa. Siinä onnistuttiin esimerkiksi lopettamalla röntgenlähetteiden, tähystysleikkauskuvien, kelakorvaus- ja tietosuojalomakkeiden tulostus. Lisäksi siirryttiin verkkolaskutukseen. Palkkiolaskennat siirrettiin sähköpostiin 70 prosenttisesti. Kuntapuolen sairaaloita lisättiin sähköisen lähetteen piiriin eikä oppaita, jotka löytyvät myös sähköisesti enää tulostettu. KELA:n kanssa on lisäksi aloitettu kokeilu, jossa KELA:lle toimitetaan ainoastaan alkuperäinen lähete. Kaiken kaikkiaan sähköistä tiedonsiirtoa on lisätty eri yhteistyökumppaneiden kanssa.
– Tulokset ovat kannustavia ja mielestäni onnistuimme hyvin. Tavoitteiden asettaminen on aina haasteellista. Nyt meillä on lisää tietoa ja kokemusta. Ja nyt osaamme lajitella.Vuoden 2009 aikana panostammekin siihen, kuinka kaiken jätteen kokonaismäärää vähennetään. Keinot ovat samat hyviksi havaitut eli koulutus, tietoiskut ja tietoisuuskyselyt, Dextran laatupäällikkö Liisa Pajari tiivistää tyytyväisenä.

Lisätietoja:

liisa.pajari@dextra.fi