Hetki sitten savustettua

Savustaminen on ikiaikainen tapa valmistaa ja käsitellä ruokaa. Aiemmin se oli myös tapa säilöä. Savu korostaa ruuan aromeja ja varsinkin meille suomalaisille savustaminen liittyy olennaisesti kesään herkkuineen. Savupussin avulla se on myös helppoa ja siistiä.

Perinteisesti savustettiin kalaa, lihaa ja makkaroita. Savustaminen on jopa suolausta vanhempi säilömismuoto. Nykyään savustaminen on pikemminkin nautinnollinen tapa valmistaa ruokaa, johon liittyy makumuistoja ja mukavaa yhdessäoloa.
Savustusriittejä on varmasti yhtä useita kuin savustusmestareitakin. Jokaisella on omia niksejään kauniin värin ja parhaan maun varmistamiseksi.
Toiset ovat vannoutuneita avotulella savustajia, toiset valitsevat kaasuliekin tasaisuuden ja jämptin kypsennysajan. Keskustelua käydään myös käytettävästä puulajista ja sen vaikutuksesta savun aromiin.
Vaan kannattaako makuasioista kiistellä? Savustaminen on helppoa ja hauskaa ja siinä voi käyttää luovuuttaan lähes loputtomiin - niin ruoka-aineiden kuin aromienkin suhteen. Savustamisessa on helppo tulla mestariksi, eikä se välttämättä vaadi edes mökkiä savustuslaatikoineen.
Savustuspussit ovat helppo ja hallittu tapa savustaa. Ne toimivat niin kaasugrillissä, hiilloksella kuin uunissakin. Ruokaan tulee hieno lepän aromi ja kypsyyskin on varmaa, kun noudattaa pakkauksissa annettuja ohjeita. Lisäksi uuni ja grilli pysyvät puhtaina, koska ruuan nesteet pysyvät pussissa ja purut siististi omassa kerroksessaan. Savustuspusseja on erikseen kalalle ja lihalle, grilliin ja uuniin.

Onkiahvenet arvossaan
Kesällä savustamiseen kelpaavien raaka-aineiden tarjonta aiheuttaa jopa runsauden pulaa.
Vastapyydetyt onkiahvenet ja verkoista saadut saaliit ovat suoraan savusta otettuina herkkua, joka kelpaisi kuninkaallekin. Tuoreus onkin kotisavustajan valtti ja sen maistaa lopputuloksessa.
Kokonaisten kalojen lisäksi kannattaa kokeilla myös kalamureketaikinasta tehtyjen pihvien savustamista. Tai, jospa tekisikin keiton vaihteeksi savukalasta?
Lähes kaikkea voi savustaa. Kalan lisäksi liha, kana, kalkkuna, katkaravut, juustot ja erilaiset vihannekset ovat hyviä perusraaka-aineita, joista voi savustamalla loihtia ikimuistoisia aterioita.
Anna mielikuvituksesi lentää, kokeile ja yhdistele rohkeasti uusia makuja. Tuoreilla yrteillä värität tuttuihinkin ohjeisiin uusia vivahteita - kokeile vaikka salviaa savustetun possunfileen kumppaniksi!

Inspiraatiota uusista ohjeista
Lisää tietoa savustuspusseista ja ideoita savustamiseen löydät helpoimmin osoitteesta www.savu.fi
Vesi herahtaa kielelle myös seuraavista herkuista.

Kokonaisena savustetut katkaravut
Sulata kokonaiset pakastekatkaravut, valuta ja laita savustuspussiin. Pane savustuspussi ritilälle mahdollisimman lähelle kuumuutta. Anna savustua noin 10-15 minuuttia. Nosta pussi ritilältä. Anna katkarapujen vetäytyä pussissa vielä pari minuuttia. Nauti dippikastikkeen kera.

Sitruuna-hunajakastike:
2 dl crème fraîchea
1 tl sitruunan kuorta raastettuna, tilkka mehua
ripaus suolaa
1 tl juoksevaa hunajaa
1 tl rosepippuria

Savustettua täytettyä kanafileetä
Leikkaa kanan rintafileisiin tasku ja täytä se juustolla. Tähän tarkoitukseen sopii mainiosti esimerkiksi feta- tai tuorejuusto. Lisää taskuun myös esimerkiksi marinoituja valkosipulinkynsiä ja purjoviipaleita tai makuja mielesi mukaan. Ripottele fileen päälle hienoa merisuolaa ja paketoi file parilla pekonisiivulla. Kierittele tai ripottele päälle ruohosipulisilppua.
Nosta fileet savustuspussiin. Pane pussi ritilälle mahdollisimman lähelle kuumuutta ja anna savustua noin 20 minuuttia. Laske kaasugrillissä lämpötilaa ja nosta hiiligrillissä ritilää pykälä ylös. Jatka savustusta vielä 5 minuuttia. Nosta savustuspussi ritilältä ja anna fileiden vetäytyä pussissa vielä pari minuuttia.

Savustettua juustoleipää
Savusta kokonaista tai valmiiksi paloiksi leikattua juustoleipää savustuspussissa ritilällä reilu 5 min. Nauti hillon kera. Sopii jälkiruoksi, mikäli pääruoka ei ole savustettua.
Savustettua juustoleipää voi käyttää myös esimerkiksi alkupalalautasissa tai salaateissa.

Savustetut kevätsipulit
Kiehauta kevätsipuleita miedosti suolatussa vedessä. Valuta ja savusta hetki pussissa.

Nämä ohjeet on sovellettu savustuspusseille. Alkuperäiset löytyvät osoitteesta www.matkakori.net/outref_fi ja sieltä kohdasta savustustyöpajan reseptiikka.

Kuvatekstit:

1) Grilli
Savustuspussilla teet helposti herkullista ruokaa - ilman grillinpesutalkoita!

2) Ateria
Lomalaisen luksusta, koko ateria valmiiksi yhdellä kertaa.

3) Vahtera
Antti Vahtera tietää, miten ruuan saa maistumaan. Hänen herkullisia savustusohjeitaan voi poimia esimerkiksi SAVU-pakkauksista tai osoitteesta www.savu.fi.

4) Ahven
Kala on monen savustajan suosikki. Perinteisen lohen lisäksi kannattaa kokeilla uusia makuja, vaikkapa tomaattisia ahvenfileitä. Resepti osoitteessa www.savu.fi.

Teksti: Maija Tavia/Viestintätoimisto Povitasku Oy
Kuvat: Sinituote Oy