Leena Niemistölle Business Woman -palkinto

Oy Dextra Ab:n toimitusjohtaja Leena Niemistölle on myönnetty arvostettu Veuve Clicqout Business Woman -palkinto. Palkintolautakunnan mukaan Niemistö on osoittanut innovatiivisuutta kehittämällä lääkärikeskus Dextraa niin, että se on alansa edelläkävijöitä sekä laadun, palvelun että ammattitaidon osalta. – Palkinto on minulle merkittävä huomionosoitus, ja samalla suuri tunnustus koko yrityksellemme hyvin tehdystä työstä, Leena Niemistö toteaa.

Vuonna 1972 Ranskassa ensimmäisen kerran jaettu palkinto myönnetään talouselämässä hyvin menestyneelle naiselle, joka työssään yhdistää rohkeuden, dynaamisuuden sekä hyvän tuloksen. Palkinto jaetaan nykyisin 17 maassa. Nyt palkinto jaettiin Suomessa kuudennen kerran. LT, fysiatrian erikoislääkäri Leena Niemistö on toiminut Dextran toimitusjohtajana vuodesta 2003. Raadin mukaan Leena Niemistö on osoittanut rohkeutta ryhtymällä toimijaksi alalla, jolla menestys perustuu henkilökunnan huippuosaamiseen ja näiden huippuosaajien sitouttamiseen yritykseen. – Terveydenhuollossa käydäänkin kovaa kilpailua osaavasta työvoimasta. Tilanne koskee sekä lääkäreitä että henkilökuntaa. Haasteita lisäävät poliittiset päätökset, jotka saattavat muuttaa ratkaisevastikin yrityksemme toimintaympäristöä, Leena Niemistö toteaa. Yrittäjänä mukana arjessa Leena Niemistö on ollut Dextran enemmistöosakas vuodesta 2003. – Minulle yrittäjyys on tärkeää. Se lisää sitoutuneisuutta ja pitkäjännitteisyyttä toiminnan kehittämisessä, Niemistö sanoo. Toimitusjohtajan työn lisäksi Niemistö toimii myös lääkärinä. – On hyvin oleellista säilyttää kontakti arjen työhön. Jalat pysyvät maassa ja samalla säilyy parempi tuntuma asiakkaisiin ja lääkärin työn jokapäiväisiin haasteisiin. Uskon ainakin osan lääkäreistä arvostavan sitä, että lääkärikeskuksen toimitusjohtajakin on lääkäri, Niemistö arvioi. Niemistöllä on lukuisia luottamustoimia, joista tärkeimpiä ovat Lääkäripalveluyritykset ry:n puheenjohtajuus, Ilmarisen hallituksen jäsenyys ja Ars Fennica -palkintolautakunnan puheenjohtajuus. – Luottamustoimet vievät aikaa ja vaativat jatkuvaa lukuisten ajankohtaisten asioiden seuraamista ja niihin perehtymistä. Samalla ne opettavat paljon, kasvattavat kontaktiverkostoa ja laajentavat katsantokantojani. Naiset verkostoitukaa Leena Niemistö pohtii hyvän johtajan ominaisuuksia. – Hyvä johtaja innostaa ihmisiä, toimii systemaattisesti, kuuntelee ja delegoi, on läsnä tilanteissa ja halukas sekä kehittämään että kehittymään. Koko organisaatio voi tukea johtajaa edistämällä kaksisuuntaista tiedonkulkua, antamalla palautetta ja kehitysideoita. Hyvä tiimityö on oleellista koko organisaation menestyksen kannalta. Suomen bisnesnaisille Leena Niemistöllä on yksi tärkeä neuvo: – Toivoisin, että liike-elämässä vaikuttavat naiset verkostoituisivat nykyistä paremmin ja tukisivat toisiaan pyrkimään ja pääsemään tärkeiden vaikuttajien rooliin. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Leena Niemistö Oy Dextra Ab gsm 050 5979505 leena.niemisto@dextra.fi www.dextra.fi Lisätietoa palkinnosta ja Veuve Clicquot’sta: Brand Manager Outi Puttonen, Moët Hennessy Suomi Oy puh. 020 741 8222 tai oputtonen@moet-hennessy.com, www.moet-hennessy.fi Helsingin Munkkivuoressa toimiva Oy Dextra Ab on täydenpalvelun moderni lääkäriasema ja sairaala. Dextrassa toimii noin kaksisataa yleis-, erikois- ja hammaslääkäriä sekä noin sata muuta terveydenhuollon ammattilaista. Dextran koko toiminnalle on myönnetty ISO 9001 laatusertifikaatti, ISO 14001 ympäristösertifikaatti ja OHSAS 18001 työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmäsertifikaatti.. Dextralla on oikeus käyttää Avainlippu-tunnusta. Liikevaihto vuonna 2008 oli 13,2 miljoonaa euroa.