HUIPPUKIRURGI SAKARI ORAVAN NIMIKKORAHASTO TUKEE KOTIMAISTA URHEILUVAMMOJEN TUTKIMUSTA

Kansainvälisten huippu-urheilijoiden luottokirurgi, jalkapalloilija David Beckhamin operoinut Sakari Orava on saanut nimeään kantavan rahaston. Professori Sakari Oravan rahasto jakaa apurahoja urheilu- ja liikuntavammojen diagnostiikkaan, hoitoon ja ennaltaehkäisyyn liittyvää tutkimusta ja koulutusta varten. Rahastoa hallinnoi Sairaala Neo Säätiö, jonka on perustanut NEO Terveys Oy.

Professori Sakari Orava on yksi kansainvälisesti tunnetuimmista ja arvostetuimmista urheilukirurgeista. Orava on urallaan tehnyt yli 20 000 leikkausta ympäri maailmaa. Kuuluisia Oravan operoimia urheilijoita ovat muun muassa yleisurheilijat Haile Gebrselassie ja Merlene Ottey sekä jalkapalloilijat David Beckham, Didier Deschamps ja Josep Guardiola.

– Olen tehnyt pitkään urheilutraumatologiaan liittyvää tutkimustyötä. Siirsin vastaanottoni Turussa vuonna 2011 perustettuun Sairaala NEO:on, jossa urheiluvammojen tutkimus sai arvoisensa puitteet ja aseman. Nyt perustettu säätiö ja rahasto tukevat tämän työn jatkumista. Suomalainen ja erityisesti turkulainen alan osaaminen on huippuluokkaa: sitä kuvaa hyvin se, että esimerkiksi NEO:ssa leikattiin viime vuonna yli 50 ulkomaista huippu-urheilijaa, professori Sakari Orava toteaa.

Sakari Oravalla on vastaanotot myös ulkomailla Madridissa ja Roomassa. Orava on toiminut Suomen olympiajoukkueen ylilääkärinä vuosina 1988 - 2000. Oravalla on pitkäaikainen yhteistyösuhde AC Milanin lääkäreiden kanssa. Orava on saanut myös vuonna 2012 Suomen Urheilugaalassa erikoispalkinnon työstään urheilulääketieteen edistäjänä.

”Kunnianosoitus Oravan elämäntyölle”

Säätiön säädepääomaksi Sairaala NEO on luovuttanut 35 000 euroa. Säätiön hallituksen puheenjohtajana toimii Sairaala NEO:n toimitusjohtaja Matti Markkula, ja kahtena muuna jäsenenä ovat Sairaala NEO:n johtava lääkäri, dosentti Jussi Rantanen (varapuheenjohtaja) sekä professori Jaakko Hartiala.

– Halusimme kunnioittaa Sakari Oravan elämäntyötä ja mittavaa urheilulääketieteellistä tutkimustyötä, jota Turussa on tehty jo pitkään. Haluamme olla mukana tukemassa tätä jatkumoa, Sairaala NEO:n toimitusjohtaja Matti Markkula sanoo.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Matti Markkula, Sairaala NEO, puh. 040 505 0856
Professori Sakari Orava, puh. 040 549 5092 (tavoitettavissa klo 14 jälkeen)

Sairaala Neo Säätiö on perustettu tammikuussa 2014. Säätiön tarkoituksena on edistää ortopedistä ja traumatologista tutkimusta ja koulutusta erityisesti urheilu- ja liikuntavammojen diagnostiikassa, hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. Tarkoitustaan säätiö toteuttaa jakamalla apurahoja sekä järjestämällä kokouksia, kongresseja, luentoja ja muita koulutustilaisuuksia ja harjoittamalla julkaisu- ja tiedotustoimintaa. Säätiön on perustanut Sairaala NEO:n omistama Neo Terveys Oy. Säätiöllä on Professori Sakari Oravan rahasto, jonka kautta apurahat jaetaan. apurahoja voi hakea säätiön hallitukselle osoitetulla hakemuksella, joka lähetetään osoitteeseen Joukahaisenkatu 6, 20520 Turku.

Sairaala NEO on monipuolinen lääkärikeskus. NEO:ssa on asiakaskäyntejä vuosittain noin 30 000, ja leikkauksia tehdään lähes 2 000. NEO:n sairaalassa tehdään eniten ortopedian, neurokirurgian ja käsikirurgian alaan kuuluvia leikkauksia. Turussa sijaitseva Sairaala NEO on turkulaisen lääkäriryhmän perustama ja pääosin omistama yhtiö. www.sairaalaneo.fi, facebook.com/sairaalaneo