Keräilijät kisasivat arvokkaasta intialaisesta postimerkkikokoelmasta

Hellman-huutokaupan kokonaismyynti ylsi 800 000 euroon

Suomen Filateliapalvelun lauantaina päättyneen Hellman-huutokaupan arvokkaimmaksi kohteeksi nousi intialaisten postimerkkien kokoelma. Kyseessä on yksi kalleimmista tänä vuonna Suomessa myydyistä kokoelmista. Intialainen ostaja maksoi postimerkeistä 15 700 euroa, kun lähtöhinta oli 400 euroa. Kokonaismyynti ylsi runsaaseen 800 000 euroon, mikä on Hellman-huutokaupan kolmanneksi korkein myynti. Suosittuja kohteita olivat erityisesti postimerkkikokoelmat ja kirjeet.

– Intian kokoelma tuli meille Suomesta. Kokoelmassa on postimerkkejä vuosilta 1852–1955, ja se on ollut keräilijän kuoltua perheen hallussa koskematta noin 50 vuoden ajan. Ostaja oli intialainen, mutta kohteesta kilpailivat useat keräilijät eri puolilta maailmaa, kertoo Suomen Filateliapalvelun toimitusjohtaja Tatu Untinen.

Suomalaiset keräilijät ovat rakentaneet viimeisten vuosikymmenten aikana arvokkaita ulkomaisia postimerkkikokoelmia. Intian lisäksi esimerkiksi Venäjän ja Kiinan kokoelmien arvo on moninkertaistunut.

– Intian kohteiden suosio on kasvanut voimakkaasti. Samankaltaisia hurjia nousuja on nähty muun muassa venäläisissä kokoelmissa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kehitys liittyy maan talouden vahvistumiseen ja vaurauden lisääntymiseen. Se tuo lisää keräilijöitä, jotka hakevat kiinnostavia oman maansa kohteita ympäri maailmaa.

Keräilijöitä yli 50 maasta

Helsingissä 17.–18.10.2014 järjestetyssä keräilyhuutokaupassa oli tarjolla lähes 3 100 kohdetta. Hellman-huutokaupassa kävi paikan päällä noin 250 keräilijää, ja verkon kautta huutokauppaan osallistui noin kaksi tuhatta keräilijää yli 50 eri maasta. Suurin ulkomainen ryhmä oli venäläiset. Kokonaismyynti ylsi yli 800 000 euroon, mikä on Hellman-huutokauppojen kolmanneksi korkein myynti.

– Olemme tyytyväisiä vilkkaisiin huutokauppapäiviin. Vaikka jälkimyynti on vasta käynnistymässä, 87 prosenttia kohteista on myyty jo tässä vaiheessa. Tarjolla oli kohteita laidasta laitaan erittäin laajalle keräilijäkunnalle. Huutokaupassa myytyjen kohteiden keskihinnaksi muodostui noin 300 euroa, ja edullisimmat myytiin reilulla 20 eurolla, Tatu Untinen kertoo.

Poimintoja huutokaupan kohteista:

- Intian kokoelma (kuva 979): 15 700 euroa (lähtöhinta 400 euroa)

- Suomen kirje vuodelta 1882 (kuva 1991): 12 400 euroa (lähtöhinta 6 500 euroa)

- Espanjan kokoelma (kuva 966): 10 200 euroa (lähtöhinta 4 000 euroa)

- Venäjän Zadonsk-alueen Zemstvo-kirje (kuva 1571): 8 600 euroa (lähtöhinta 250 euroa)

- Venäjän Starobelsk-alueen Zemstvo-kirje (kuva 1560): 6 700 euroa (lähtöhinta 200 euroa)

- Harvinainen Suomen 8 pennin merkki vuodelta 1866 (kuva 1884): 6 500 euroa (lähtöhinta 5 500 euroa)

- Venäjän Starobelsk-alueen Zemstvo-kirje (kuva 1561): 6 400 euroa (lähtöhinta 400 euroa)

- Suomen Punaisen Ristin kokoelma (kuva 2773): 6 400 euroa (lähtöhinta 2 200 euroa)

- Venäjän kirje vuodelta 1858 (kuva 1328): 6 200 euroa (lähtöhinta 1 000 euroa)

- Thaimaan kokoelma (kuva 1173): 6 000 euroa (lähtöhinta 1 500 euroa)

- Harvinainen suomalainen merkki vuodelta 1927 (kuva 2107): 6 000 euroa (lähtöhinta 1 000 euroa)

Kuvat kohteista löytyvät osoitteesta www.filateliapalvelu.com TOP 20 arvokkainta -osiosta. Korkearesoluutiokuva aukeaa klikkaamalla kohteen kuvaa kaksi kertaa.

Tatu Untinen, toimitusjohtaja, Suomen Filateliapalvelu Oy, p. 040 5455 624, tatu.untinen@filateliapalvelu.com

Suomen Filateliapalvelu Oy:n ja sen tytäryhtiön Hellman-huutokaupat Oy:n toimintaan kuuluvat keräilyesineiden huutokaupat, internet-kauppa ja postimyynti sekä kustannustoiminta ja keräilytavaroiden maahantuonti. Yritys on keskittynyt erityisesti postimerkkeihin, vanhoihin rahoihin, mitaleihin ja muihin keräilykohteisiin. Toimipisteet sijaitsevat Turussa ja Espoossa, ja liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,4 miljoonaa euroa. www.filateliapalvelu.com www.stamps.fi www.hellmanhuutokaupat.fi