Kotimaailma laajenee neljään uuteen kaupunkiin - liikevaihto kasvanut yli 50 %

”Franchising on mahdollistanut nopean kasvun”

Suomalainen perheyritys Kotimaailma on laajentanut kalustettujen asuntojen vuokrausta Raaheen, Porvooseen, Jyväskylään ja Joensuuhun. Viimeisen kahdeksan kuukauden aikana yrityksen liikevaihto on kasvanut yli 50 prosenttia ja vuokrattavien asuntojen määrä 30 prosenttia. Franchising-toiminnan yrittäjävetoisuus on mahdollistanut ripeän kasvun: paikallinen yrittäjä huolehtii asuntojen ja palvelun laadusta ja omistaja keskittyy yrityksen kehittämiseen.

– Franchising-toiminnan avulla olemme löytäneet sitoutuneita yrittäjiä, jotka palvelevat vuokralaisiamme joustavasti ja nopeasti paikan päällä, myös toimistoajan ulkopuolella. Me omistajat olemme voineet keskittyä yrityksen kasvuun ja yrittäjiemme toimintaedellytysten parantamiseen, kertoo Kotimaailma Oy:n toimitusjohtaja Hans Ekholm.

– Yrittäjämme myös tuntevat oman kotikaupunkinsa asunto- ja palvelutarjonnan sekä asiakaskunnan. Paikalliseen yrittäjään suhtaudutaan positiivisesti, ja yritys saa kasvot.

Kotimaailmalla on kahdeksan franchising-yrittäjää ja toimintaa 11 kaupungissa. Yritys on ainoa franchising-periaatteella toimiva pitkäaikaisia kalustettuja asuntoja välittävä yritys Suomessa. Suomen Franchising Yhdistyksen mukaan sektori työllistää Suomessa 40 000–60 000 henkilöä, ja välillinen työllistämisvaikutus noin 100 000 henkilöä.

Liikevaihto hyvässä kasvussa

Kotimaailma on yksi Suomen kolmesta suurimmasta kalustettuja asuntoja vuokraavasta yrityksestä. Yrityksen liikevaihto on viimeisen kahdeksan kuukauden aikana kasvanut yli 50 prosenttia, ja vuokrattavia asuntoja on noin 30 prosenttia enemmän. Tänä vuonna Kotimaailma on laajentanut toimintaansa Raaheen, Porvooseen, Jyväskylään ja Joensuuhun sekä Kemi-Tornioon.

– Tavoitteenamme on kaksinkertaistaa liikevaihtomme ensi vuoden aikana. Tänä vuonna liikevaihto kasvaa noin 20–30 prosenttia. Haluamme laajentua kaikkiin Suomen yli 30 000 asukkaan kaupunkeihin tulevien vuosien aikana. Kiinnostavia kaupunkeja ovat muun muassa Kuopio, Vaasa ja Lahti. Lisäksi haemme pääkaupunkiseudulle kahta uutta yrittäjää, jolloin meillä on yhteensä kolme yrittäjää alueella, kertoo Hans Ekholm.

Valtion yhteishankintayhtiö Hansel valitsi Kotimaailman alkuvuonna valtion pitkäaikaismajoituksen sopimustoimittajaksi Turussa, Tampereella ja Rovaniemellä. Kaksivuotisen puitesopimuksen piirissä on yli 100 000 valtiolla työskentelevää henkilöä.

Kotimaailma Suomi Oy, toimitusjohtaja Hans Ekholm, puh. 040 822 7550, hans.ekholm@kotimaailma.com

Vuonna 2007 perustettu Kotimaailma on yksi suurimmista tilapäisiä kalustettuja asuntoja tarjoavista yrityksistä Suomessa. Kotimaailma tarjoaa kalustettuja kodinomaisia asuntoja Turussa, Tampereella, Helsingissä, Lappeenrannassa, Oulussa, Rovaniemellä, Raahessa, Kemi-Torniossa, Porvoossa, Jyväskylässä ja Joensuussa. Asiakkaita ovat mm. yritysasiakkaat, yksityisasiakkaat ja vakuutusyhtiöt. Kalustetuissa asunnoissa voi asua yhdestä vuorokaudesta jopa muutamiin vuosiin. Yrittäjävetoisen franchising-liiketoimintamallin mukaisesti toimiva Kotimaailma-ketju kasvaa voimakkaasti. Liikevaihto oli yli 2,5 miljoonaa euroa vuonna 2014. www.kotimaailma.com