LIUKKAAT KELIT KAMPITTAVAT TUHANSIA SUOMALAISIA SAIRASLOMALLE

Rannemurtumat yleisin kaatumisvamma - seurauksena jopa viikkojen työkyvyttömyys

Talvikauden liukkaat kelit ja niiden aiheuttamat kaatumiset vievät lääkäreiden vastaanotoille tuhansittain suomalaisia joka vuosi. Tyypillisiä kaatumisvammoja ovat rannemurtumat, joita on noin kolmasosa kaikista Suomessa tapahtuvista yläraajamurtumista. Parantuminen kestää viikkoja, ja huonosti hoidettuna rannemurtuma voi johtaa jopa kuukausien työkyvyttömyyteen.

Uusia rannemurtumia tulee Suomessa hoidettavaksi vuosittain kymmeniä tuhansia. Perinteinen hoitotapa on ranteen vetäminen paikoilleen, jonka jälkeen ranne kipsataan usean viikon ajaksi. Viime vuosien aikana hoitona on yleistynyt niin sanottu lukkolevytys, jonka ansiosta murtumapotilaat saadaan huomattavasti nopeammin työkuntoiseksi. Toimenpiteessä murtuma tuetaan luuhun kiinnitettävillä titaanisilla levyillä, eikä kipsausta tarvita. Leikkaushoidon jälkeen ranne saattaa olla toimintakuntoinen muutamassa viikossa heti ompeleiden poiston jälkeen.

– Jos verrataan uutta teknologiaa ja standardihoitoa potilaan toipumisen kannalta, niin erot ovat selvät. Kipsihoidon jälkeen ranne usein jäykistyy ja vaatii viikkojen kuntoutuksen. Kipsihoidon ongelmana ovat myös väärin paikoilleen vedetyt murtumat, jotka luutuvat virheasentoon ja aiheuttavat kipua. Pahimmillaan virheasennosta voi seurata krooninen kipukäsi, joka on vaikea hoitaa ja voi myös aiheuttaa työkyvyttömyyden, käsikirurgi Mark Rawlins Sairaala NEO:sta toteaa.

Kuvaus auttaa poissulkemaan vakavia rannevammoja

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan suomalaisille sattuu vuosittain lähes 390 000 kaatumista ja liukastumista, joista lähes puolet johtaa sairaalahoitoon tai lääkärin vastaanotolle. Jokaisena talvikautena noin 20 000 suomalaista loukkaantuu ulkona liukastumisen seurauksena.

Usein vamma kohdistuu ranteeseen, koska ihminen suojaa kaatuessaan vaistomaisesti päätään ja kaatuu näin ojennetun käden varaan. Murtumien lisäksi tällaiset kaatumiset aiheuttavat myös venähdyksiä sekä ranteen nivelsiteiden vaurioita.

Kotona ennen lääkäriin lähtöä vammaan voi laittaa kylmää, sitoa kevyen tukisiteen sekä pitää rannetta koholla. Mark Rawlinsin mukaan tapaturmapäivystykseen ei välttämättä tarvitse heti lähteä, vaan tilannetta voi rauhassa muutaman päivän ajan tarkkailla, mikäli ranne ei tunnu kovin kipeältä.

– Yleisesti voisi sanoa, että jos ranteessa ei ole varsinaista vikaa, pitäisi sen muutamassa päivässä tuntua paremmalta. Jos kipu jatkuu jo toista viikkoa muuttumattomana, silloin todennäköisesti jokin on pielessä. Tosin kaikki vammat, kuten esimerkiksi ranteen nivelsidevammat eivät välttämättä kipeydy heti. Kehottaisinkin aina vähintään kuvauttamaan ranteen kaatumisen jälkeen, Mark Rawlins toteaa.

Käsikirurgi Mark Rawlins, Sairaala NEO, puh. 050 597 0586 tai
Anestesialääkäri Timo Miettinen, Sairaala NEO, puh. 0400 827 822

Sairaala NEO sijaitsee NEO-talossa Turun Kupittaalla. Sairaala keskittyy tuki- ja liikuntaelinvaivojen tutkimuksiin ja hoitoon. Sairaalassa on 4 päiväkirurgista leikkaussalia, noin 20 vastaanottotilaa, 4 yöpymishuonetta, oma välinehuolto sekä muita aputiloja. Sairaala työllistää 35 terveydenhuollon ammattilaista. Suurin osa sairaalan toiminnasta on nivelten tähystyskirurgiaa, käsikirurgiaa sekä erilaisten urheiluvammojen korjaamista. Sairaala NEO on turkulaisen lääkäriryhmän perustama ja pääosin omistama yhtiö. www.sairaalaneo.fi, www.facebook.com/sairaalaneo