Maailman suurin tallennusjärjestelmävalmistaja luottaa turkulaisosaamiseen

Naantalin Muumimaailma tuotekehitysyhteistyön ensimmäisiä pilottikohteita

Maailman suurin tallennusjärjestelmävalmistaja EMC valitsi yhteistyökumppanikseen turkulaisen Enter SystemSolutionsin. IT-infrastruktuuriratkaisuihin erikoistunut Enter on EMC:n ainoa eurooppalainen tuotekehityskumppani, kun yritys suunnittelee uusia pk-yrityksille suunnattuja tallennusjärjestelmiä. Turkulaisten kokemus pk-yritysten toiminnasta oli ratkaiseva tekijä siinä, että suuryrityksen mielenkiinto kohdistui juuri Pohjoismaisiin markkinoihin. Ensimmäisten joukossa harvinaisesta yhteistyöstä on hyötynyt Muumimaailma Naantalissa.

- Enter asensi maailman ensimmäisen EMC:n uuden VNXe-tallennusjärjestelmän asiakasympäristöön. Olemme olleet kehittämässä kyseisen järjestelmän käyttöliittymää ja ideoineet sen ominaisuuksia. On tärkeää, että tuotekehitys jatkuu todellisessa käytössä asiakasyrityksissämme. Enter on saanut tuotekehitysyhteistyön kautta etulyöntiaseman tuotteen ominaisuuksien ja toiminnallisuuksien ymmärtämisessä. Yhteistyö on antanut meille mahdollisuuden kehittää omaa osaamistamme, Enterin toimitusjohtaja Jani Saarinen toteaa.

EMC on aiemmin keskittynyt pääasiassa suurten yritysten tallennustarpeisiin, mutta nyt haluttiin kokeilla voitaisiinko samantasoiset ratkaisut tarjota kohtuuhinnalla pienemmille yrityksille. EMC tekee harvoin tuotekehitysyhteistyötä kumppaniyrityksissä. Nyt tavoitteena on osaavan kumppanin avulla varmistaa, että alun perin suuremmille yrityksille kehitetyt järjestelmät saataisiin muunnettua pienempien yritysten tarpeisiin kustannustehokkaasti.

- Olemme luoneet hyvät suhteet EMC:hen maailmanlaajuisella tasolla. Osa heidän yhdysvaltalaista kehitysyksikköään kävi Turussa tutustumassa Enterin asiakasympäristöihin. Alun perin EMC suunnitteli testivaihetta toteutettavaksi Etelä-Amerikassa, mutta päätyi valitsemaan kokeilualueeksi Pohjoismaat. Pohjoismaat on heille kohtuullisen tuntematon markkina-alue, mutta kiinnostava, koska täällä on niin paljon pk-yrityksiä ja pohjoismaalainen teknologiaosaaminen tunnustetaan maailmalla, Jani Saarinen korostaa.

Järjestelmällä toimintavarmuutta Muumimaailmaan

Muumimaailma on Naantalissa sijaitseva teemapuisto, jonka asiakkaat ovat lapsiperheitä ja aikuisia ympäri maailmaa. Uusi järjestelmä tuo toimintavarmuutta esimerkiksi Muumimaailman kassajärjestelmiin niin, että jopa kiireisenä kesälomakautena kaikki saadaan toimimaan ongelmitta ja asiakkaat viihtyvät.

- Useimmissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä lähtötilanne on se, että tärkeät järjestelmät, kuten kassa- ja varausjärjestelmät pyörivät yksittäisen palvelinlaitteen päällä. Jos se rikkoontuu, järjestelmät lakkaavat toimimasta ja korjaaminen saattaa viedä useita päiviä. Tilanteesta aiheutuu suurta harmia paitsi yritykselle, myös sen asiakkaille, Jani Saarinen korostaa.

Muumimaailmassa toimii kiireisimpänä sesonkina samanaikaisesti yli 30 kassaa. Aiemmin isojen vikojen korjauksessa saattoi kulua useita päiviä. Tietojärjestelmien ongelmaton toiminta onkin teemapuistolle tärkeää. Uusi tallennusjärjestelmä on vähentänyt teemapuiston liiketoiminnalle aiheutuvia riskejä.

- EMC:n uuden tallennusjärjestelmän kanssa luottamus IT-järjestelmien toimintaan on noussut uudelle tasolle. Uuden ratkaisun avulla voimme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua ja henkilökunnallamme ei kulu turhaa aikaa järjestelmien ylläpitoon ja niistä murehtimiseen, Muumimaailman järjestelmäpäällikkö Jarkko Kuitunen kertoo.

Onnistuneesta tallennusjärjestelmäprojektista kertoo Muumimaailman valitseminen EMC:n vuoden asiakasreferenssiksi. Muumimaailman referenssi esiteltiin Keynote-puheessa toukokuussa Las Vegasissa pidetyssä EMC World -tapahtumassa, joka keräsi yli 10 000 kävijää.

Enter SystemSolutions, toimitusjohtaja Jani Saarinen, puh. 040 538 3760, jani.saarinen@enterss.com
Muumimaailma, järjestelmäpäällikkö Jarkko Kuitunen, puh. 040 7548 155, jarkko.kuitunen@muumimaailma.fi
EMC, myyntipäällikkö Jari Uussaari, puh. 040 575 6890, jari.uussaari@emc.com

Enter SystemSolutions Oy on vuonna 1997 perustettu liiketoimintaa tukeviin tietojärjestelmäratkaisuihin erikoistunut turkulainen asiantuntijayritys. Enterillä työskentelee 15 tietojärjestelmäasiantuntijaa. www.enterss.com