Onnistunut viestintä toi voiton Vuoden putkiremontti -kilpailussa

Uudella projektinjohtotavalla 14 prosentin säästöt

Vuoden putkiremontti 2013 -kilpailun on voittanut Projektipalvelu Talon Tekniikka Oy:n kohde Helsingin Munkkiniemessä. Voittoon vaikutti onnistunut remontin aikainen viestintä täysin uudenlaisella verkkopohjaisella työkalulla. Myös projektin toteutustapa oli poikkeuksellinen: Talon Tekniikka toteutti putkiremontin tavoitehintaisena projektinjohtourakkana. Kustannuksissa syntyi säästöä noin 14 prosenttia.

Talon Tekniikka on ollut mukana kehittämässä verkkopohjaista asukasviestinnän järjestelmää yhdessä Taloinfopistecom Oy:n kanssa. Taloinfo.com-järjestelmän avulla taloyhtiön asukkaille voidaan lähettää ilmoituksia yhdellä klikkauksella kuuden eri kanavan avulla. Käytössä on sähköposti, tekstiviesti, Facebook, mobiilisivusto, asukassivusto, digitaalinen asukasinfotaulu sekä kirjeposti. Vastaanottajiksi voidaan asukkaiden lisäksi määritellä esimerkiksi vanhusten omaisia, jolloin viesti välittyy, vaikka nykytekniikka ei olisikaan itse asukkaan hallussa. Asukkaille ei tule kustannuksia palvelun käytöstä.

– Viestintä toimi loistavasti putkiremontin aikana. Asukkaiden lisäksi yhtiön hallitus, isännöitsijä, valvojat ja huoltoyhtiö pysyivät hyvin ajan tasalla tärkeimmissä kiinteistön käyttöön liittyvissä asioissa, kuten vesikatkoissa, kertoo kilpailun voittaneen asunto-osakeyhtiö Perustie 36-40:n hallituksen puheenjohtaja Paavo Marttila.

– Asunto-osakeyhtiö Perustie oli ensimmäinen kohde, jossa käytimme Taloinfo.com-viestintäjärjestelmää täysipainoisesti. Tiedonvälityksen lisäksi järjestelmän kautta asukas pystyy valitsemaan kotikoneelta myös kalusteet ja pintamateriaalit ja tarvittaessa maksamaan lisähintaiset tuotteet järjestelmän verkkokaupassa. Jos asukas haluaa teettää esimerkiksi keittiö- tai lattiaremontin samanaikaisesti, voi hän pyytää tarjouksia ja tilata työn sivuston kautta. Sama pätee kaikkiin urakoitsijan määrittelemiin lisätöihin, kertoo Talon Tekniikan toimitusjohtaja Sampo Kautto.

Uusi projektinjohtotapa toi merkittävät säästöt

Asunto-osakeyhtiö Perustien putkiremontissa käytettiin tavoitehintaista projektinjohtourakkaa. Tässä urakkamallissa kustannusriski jaetaan tilaajan ja urakoitsijan välillä siten, että tavoitehinnan alittuessa ja tilaajan kustannusten pienentyessä myös urakoitsijan palkkio nousee ja vastaavasti tavoitehinnan ylittyessä urakoitsijan laskutusmahdollisuus vähenee.

– Tavoitehintainen projektinjohtourakka osoittautui erittäin kustannustehokkaaksi vaihtoehdoksi. Tavoitehinta alitettiin noin 14 prosentilla eikä laadusta tingitty. Lisäksi taloyhtiön vastuuhenkilöt asioivat vain yhden tahon eli projektinjohtourakoitsijan kanssa, kertoo Paavo Marttila.

– Tavoitehintaisessa projektinjohtourakassa asetamme tilaajan eli tässä tapauksessa asunto-osakeyhtiön kanssa yhdessä laatu-, sisältö- ja aikataulutavoitteet sekä tavoitetason korjaushankkeen toteutuskustannuksille. Sen jälkeen pilkomme projektin osa-alueisiin, joihin etsimme yhdessä tilaajan kanssa oikeat tekijät ja toimittajat. Jos kyseessä olisi kokonaisurakka, urakoitsijan olisi varauduttava yllätyksiin ja aikataulujen venymiseen ja niihin liittyviin lisäkustannuksiin. Tavoitehintaisessa projektinjohtourakassa etuna on se, että hankkeen lopullisiin kustannuksiin ei sisälly korjaushankkeille tyypillisiä ylimääräisiä yllätysvarauksia, kertoo Sampo Kautto.

Mallia on aikaisemmin käytetty yleisemmin uudisrakentamisessa, mutta Talon Tekniikka soveltaa sitä nykyisin myös korjausrakentamiseen.  Yhtiö on yksinkertaistanut sopimusmallia asunto-osakeyhtiöille helpommin käsiteltäväksi. Korjauskohteissa päätetään tapauskohtaisesti, mikä urakkamalli on sopivin.

Vuoden putkiremontti 2013 -kilpailussa palkitaan taloyhtiö, joka on toteuttanut putkiremontin menestyksellisellä tavalla. Kilpailu järjestetään tänä vuonna seitsemännen kerran. Vuoden putkiremontti 2013 -kilpailun voittaja julkistettiin 13.11.2013 Kiinteistö 2013 -messuilla Suomen Messukeskuksessa Helsingissä. Vuoden putkiremontti -kilpailun järjestävät Hallitusammattilaiset AKHA ry, Kiinteistöliitto ja Kiinteistölehti. Kilpailun voitti Asunto-osakeyhtiö Perustie 36–40 Helsingin Munkkiniemessä.

toimitusjohtaja Sampo Kautto, Talon Tekniikka, p. 040 5353 601, sampo.kautto@talontekniikka.fi

hallituksen puheenjohtaja Paavo Marttila, Asunto Oy Perustie 36–40, p. 040 7322 777

Projektipalvelu Talon Tekniikka Oy on asuinkerrostalojen linjasaneerausten ja korjausrakennushankkeiden urakointiin ja projektinhallintaan erikoistunut yritys. Talon Tekniikka on ollut mukana kehittämässä Taloinfo.com-palvelua, joka on asuintalojen asukasviestinnän työkalu kaikille kiinteistö- ja korjausalan toimijoille. Yhtiön liikevaihto vuonna 2013 on noin 4 miljoonaa euroa. www.talontekniikka.fi, www.taloinfo.com