Suomalainen Faron Pharmaceuticals ja China Medical System Holdings sopimukseen Traumakine-lääkeaineen kehittämisestä

A&B Ltd:ltä 5 miljoonan euron pääomasijoitus

Suomalainen lääkeyhtiö Faron Pharmaceuticals Oy (Faron) on tehnyt China Medical Systems Holding Limitedin (CMS) ja A&B Ltd:n kanssa strategisen sopimuksen kohtalaisen ja vaikean äkillisen hengitysvajausoireyhtymän (ADRS, Acute Respiratory Distress Syndrome) hoitoon tarkoitetun Traumakine®-lääkeaineen kehittämisestä ja kaupallistamisesta Kiinassa, Hongkongissa, Macaossa ja Taiwanissa.

Hongkongin pörssissä noteerattu, nopeasti kasvava lääkeyhtiö CSM on ostanut yksinoikeuden Traumakinen kehittämiseen ja kaupallistamiseen Kiinassa, Hongkongissa, Macaossa ja Taiwanissa. CMS:n pääomistajan ja toimitusjohtajan Lam Kongin omistama, Hongkongissa toimiva sijoitus- ja kehitysyhtiö A&B Ltd. tekee samalla strategisen viiden miljoonan euron pääomainvestoinnin Faroniin. CMS:n kansainvälisen liiketoiminnan johtajasta Huaizheng Pengistä tulee Faronin hallituksen jäsen.

Faronin tärkein lääkeaine Traumakine on siirtymässä yleiseurooppalaiseen faasi III ‑tutkimukseen vuonna 2015, ja siitä saattaa tulla ensimmäinen lääke kohtalaisen ja vaikean ARDS:n hoitoon. Tehohoidossa olevien ARDS-potilaiden kuolleisuus on nykyisin 35–45 prosenttia hengityslaitehoidosta ja muusta tukihoidosta huolimatta1.

Isossa-Britanniassa toteutetusta kliinisestä faasi II ‑tutkimuksesta saadut positiiviset tulokset osoittivat kuolleisuuden ennusteen vähentyneen yli 80 prosenttia Traumakine-hoitoryhmässä1. Kun yleiseurooppalainen faasi III ‑tutkimus on onnistuneesti toteutettu Euroopassa, lääkeaineelle voidaan myöntää myyntilupa ja lisenssit sen kehittämiseksi ja kaupallistamiseksi Kiinassa, Hongkongissa, Macaossa ja Taiwanissa. A&B Ltd vastaa kaikista kehittämiskuluista tällä alueella.

– Olemme erittäin iloisia päästessämme aloittamaan yhteistyön CMS:n kanssa. Yhtiöllä on laaja ja pitkä kokemus Kiinan markkinoilla, ja se keskittyy nykyään yhä enemmän tuotteisiin, joille on suuri, vielä täyttämätön lääketieteellinen tarve. Toivotamme myös Huaizheng Pengin tervetulleeksi hallitukseemme. Hänen osaamisestaan on varmasti hyötyä lääkeohjelmiemme ja Faronin eteenpäin viemisessä”, toteaa Faron Pharmaceuticalsin toimitusjohtaja Markku Jalkanen.

– CMS:lle on ilo saada strategiseksi yhteistyökumppaniksi Faron, jolla on korkeatasoista osaamista lääketutkimuksen ja -kehityksen alalta. ADRS on vakava äkillinen sairaus, joka aiheuttaa potilaille merkittävää vahinkoa. Uskomme, että Traumakine voi markkinoille tultuaan pelastaa lukuisia ihmishenkiä”, kommentoi CMS:n toimitusjohtaja Lam Kong.

Kyseessä on toinen sopimus, jonka Faron on tehnyt Traumakinen kehittämisestä ja kaupallistamisesta Aasiassa. Vuonna 2011 Faron myönsi japanilaiselle lääkeyhtiö Maruishille yksinoikeuden Traumakinen kehittämiseen ja kaupallistamiseen Japanissa. Kaikki muut merkittävät markkinat ovat edelleen yhtiön hallussa.

Markku Jalkanen, toimitusjohtaja, Faron Pharmaceuticals, p. 040 520 6124, markku.jalkanen@faronpharmaceuticals.com

1 Bellingan et al. (2014) Lancet Respiratory Medicine 5: 98–107

Faron Pharmaceuticals Oy on yksityinen Turussa toimiva lääkekehitysyhtiö. Sen kolme pääprojektia etsivät ja kehittävät uusia hoitoja kudosvammoihin, tulehduksiin sekä syövän kasvun ja leviämisen estämiseen. Pisimmälle edennyt tuote FP-1201-lyo etenee eurooppalaiseen faasi III -tutkimukseen, jota myös EU:n komissio tukee 6 miljoonalla eurolla (Traumakine-ohjelma). Faronin toinen merkittävä projekti, Clevegen, keskittyy immuunijärjestelmän aktivointiin syövän kasvun ja leviämisen estämiseksi. www.faronpharmaceuticals.com