Suomalaiskeksintö tuo terveydenhuoltoon miljoonien eurojen säästöt

Turkulainen TeleChemistry on kehittänyt uudenlaisen laboratorioanalysaattorin, jonka avulla tavallisimpia laboratorionäytteitä voidaan analysoida välittömästi näytteenoton yhteydessä. Kokeiden tulokset saadaan alle puolessa tunnissa. Keksintö vähentää lääkärillä käyntejä ja näytteiden lähetyksiä eteenpäin analysoitavaksi. Säästöjä syntyy potilaille ja yhteiskunnalle miljoonia euroja. Suomessa tehdään vuosittain noin 60 miljoonaa laboratoriokoetta, joista paikan päällä vastaanotolla voidaan tulevaisuudessa analysoida noin puolet.

TeleChemistryn uutta nestemikroprosessori- ja laserteknologiaa hyödyntävä laboratorioanalysaattori perustuu kaarinalaisen lääkäri Niilo Kaartisen patentoituihin keksintöihin.

- Laitteen avulla lähes puolet nykyisistä laboratoriotestauksista voidaan tehdä heti sairaanhoitoyksikön näytteenottopisteessä. Laite antaa erittäin tarkkoja tuloksia 20 yleisimpään laboratoriokokeeseen, TeleChemistryn toimitusjohtaja Jan Østrup sanoo.

- Laite nopeuttaa ja helpottaa lääkärin työtä, kun testitulokset ovat nopeasti käytettävissä diagnoosin tekemiseen. Tämä karsii potilaan osalta turhia yhteydenottoja ja vastaanottokäyntejä. Sairauden hoito saadaan nopeammin aloitettua. Tällä tavalla myös turhien lääkkeiden syönti vähenee, Østrup korostaa.

Nopeasti saatavat laboratoriovastaukset tukevat lääkärin diagnoosia. Näin vapautuu lääkäreiden vastaanottoaikoja, mikä helpottaa julkisen terveydenhuollon lääkärivajetta. Samalla näytteiden sekaantumismahdollisuus pienenee, kun testaus tehdään näytteenoton yhteydessä.

Kelan matkakulukorvauksiin suuria säästöjä

Tällä hetkellä suurin osa laboratorionäytteistä analysoidaan keskitetyissä yksiköissä, joissa laatu on hyvä, mutta vastausten saaminen kestää useista tunneista päiviin. Näytteitä kuljetetaan jopa satoja kilometrejä, ja siitä aiheutuu kustannuksia niin yhteiskunnalle kuin potilaille.

- Tulevaisuudessa keskuslaboratoriot voivat paremmin keskittyä vaikeiden testien analysointiin, ja perustestit tehdään nopeasti näytteenoton yhteydessä. Tämä säästää Kelan potilaille maksamia matkakorvauksia arviomme mukaan useita miljoonia euroja vuodessa, Jan Østrup laskee.

- Uusi keksintö antaa mahdollisuuden miettiä terveydenhuollon prosesseja ja rakenteita Suomessa uudelleen. Nopeasta ja paikallisesta laboratoriopalvelusta hyötyvät niin potilas, lääkärit kuin yhteiskunta, toteaa Østrup.

Analyysilaite perustuu patentoiduille keksinnöille

TeleChemistryn laitteen toiminta perustuu useille lääkäri Niilon Kaartisen tekemille keksinnöille, joista varhaisimmat ovat jo 1970-luvulta. Keksinnöt mahdollistavat automaattisen ja korkealaatuisen nestekäsittelyn erittäin pienillä nestemäärillä. Pienemmissä terveydenhuoltoyksiköissä käytettävä analyysilaite on voitu toteuttaa vasta TeleChemistryn kehitettyä sarjatuotantokelpoiset ratkaisut patenttien hyödyntämiseksi. Ratkaisut pohjautuvat uudenlaisiin nestemikroprosessori- ja laserteknologioihin.

- Laitteella saadaan yhtä tarkkoja tuloksia kuin isojen yksiköiden analysaattoreilla. Näytteen laatu saadaan pysymään erittäin hyvänä, koska sitä ei tarvitse kuljettaa. Esimerkiksi verinäyte alkaa pilaantua heti näytteenottohetkestä lähtien, Niilo Kaartinen kertoo.

Turussa keskitytään lääke- ja diagnostiikkaosaamiseen

Turkuun on keskittynyt yli puolet Suomen lääke- ja diagnostiikkaosaamisesta. Alan liiketoiminnan kasvattamiseksi on tehty pitkään töitä Turku Science Parkissa ja vuodesta 2007 alkaen HealthBIO-klusterin kautta.

TeleChemistryn laitteen tuotanto on tarkoitus toteuttaa yhdessä Turun alueen muiden diagnostiikka-alan yritysten ja alihankkijoiden kanssa. Laite on tuotannossa vuoden 2013 aikana.

- TeleChemistryn kehitystyö on juuri sitä, mitä osaamiskeskusohjelmaan kuuluva HealthBIO-klusteri pyrkii edistämään Turun alueella. Niin klusterin kuin yritystenkin tärkeimpänä tavoitteena on alan liiketoiminnan kasvattaminen alueella sekä eri yritysten välinen yhteistyö, HealthBIO-klusterin ohjelmajohtaja Tero Piispanen sanoo.

Toimitusjohtaja Jan Østrup, puh. 020 779 2853

TeleCemistryn laboratorioanalysaattorilla tehdään 20 yleisintä kliinisen kemian analyysiä, kuten CRP (C-reaktiivinen proteiini), joka on tärkeä tulehdustiloissa, ALAT (alaniinitransferaasi), joka kuvaa maksan toimintaa, KOL (kolesteroli) ja Trigly (Triglyseridi), jotka kertovat rasva-aineenvaihdunnasta sekä mitataan glukoosin, kalsiumin, kreatiinin, raudan, natriumin, kaliumin ja hemoglobiinin määrää veressä.

Niilo Kaartinen on kaarinalainen lääkäri ja mikrofluidistiikan huippuosaaja. Kaartinen on toiminut TeleChemistryn laitteen idean pääkehittäjänä. Hän on tutkinut useita vuosia patentoitua nestemikroprosessimenetelmää. Laite automatisoi testauksen niin, että laatu tarkistetaan automaattisesti ja varmistetaan tietoverkon kautta. Menetelmä on patentoitu kansainvälisesti.

TeleChemistry on turkulainen, vuonna 2007 perustettu kliinisen kemian analysaattoriratkaisuiden kehittämiseen keskittynyt yritys. Sen perusta on lääkäri Niilo Kaartisen patentoiduissa keksinnöissä. Yrityksessä työskentelee 17 alan ammattilaista. www.telechemistry.com .