SUOMALAISTEN KAURANKULUTUS KAIPAA NOSTETTA - Valtakunnallinen Kauraviikko nostaa pöytään superruuan terveysvaikutukset

Kaura on superruokaa, jonka käyttöä kuluttajilla olisi varaa lisätä roimasti, sillä vain noin seitsemän prosenttia Suomessa tuotetusta kaurasta päätyy elintarvikkeiksi suomalaisten ruokapöytiin. Suomen Kaurayhdistys ry:n toteuttama Lumoudu kaurasta -kampanja pyrkii lisäämään tietoutta kauran terveysvaikutuksista verensokerin tasaamisessa, kolesterolin hallinnassa sekä vatsan hyvinvoinnissa. Tiedotuskampanja polkaistaan käyntiin valtakunnallisella Kauraviikolla.

Viikolla 45 vietetään valtakunnallista Kauraviikkoa, jonka takana on Suomen Kaurayhdistyksen kaksivuotinen Lumoudu Kaurasta -kampanja. Sen tavoitteena on kertoa kauran terveyshyödyistä ja käyttömahdollisuuksista ja tätä kautta edistää kauran ja luomukauran kulutusta ja tuotekehitystä.

– Mukaan on haastettu muun muassa aktiivisia ruokabloggaajia, jotka saavat kokeiltavakseen erilaisia kauratuotteita. Kauraviikolla näymme myös lähes kaksi miljoonaa ruokalautasta vuosittain tarjoilevissa UniCafe-opiskelijaravintoloissa, joissa opiskelijoille on jaossa kauratietoutta sekä viikon aikana päivittäin vaihtuva, kauraa sisältävä ateriavaihtoehto. Kauratietoa on koottu laajasti kampanjan nettisivuille, ja Facebook-sivullamme starttaa kuluttajille suunnattu kilpailu marraskuun alussa, Kaurayhdistyksen puheenjohtaja Anu Kaukovirta-Norja kertoo.

Kaura auttaa kolesterolin hallinnassa

Kauran terveellisyys perustuu sen sisältämiin kuituihin, proteiineihin ja hitaasti imeytyviin hiilihydraatteihin. Kaura sisältää liukoista beetaglukaanikuitua, joka on todettu terveyttä edistäväksi ainesosaksi. EU:n hyväksymien terveysväittämien mukaan kaura auttaa verensokerin tasapainottamisessa, kolesterolin hallinnassa sekä vatsan hyvinvoinnissa.

– Kaura on edullinen ja terveellinen raaka-aine, ja tuotevalikoimat ovat laajentuneet valtavasti viime vuosina. Suomalaisille tulee kaurasta tyypillisesti mieleen vain kaurapuuro, kauraleipä tai kaurakeksit. Mutta ne ovat saaneet rinnalleen uuden tuotesukupolven: kauramaitoa, kaurakermaa, vanukkaita ja erilaisia välipaloja, Anu Kaukovirta-Norja luettelee.

Suomi on kauramaa

Suomessa tuotetaan 13 prosenttia EU:n kaurasta ja merkittävä määrä koko maailmassa viljeltävästä luomukaurasta. Kauran osuus suomalaisesta viljantuotannosta on lähes kolmannes, ja sitä viljellään ympäri maata. Suomalaisiin ruokapöytiin sadosta päätyy vain noin 7 prosenttia. Valtaosa kaurasadosta käytetään eläinrehuna ja kolmasosa viedään ulkomaille, lähinnä elintarvikkeeksi.

– Uskomme, että tietoisuuden lisääminen terveyshyödyistä kasvattaa kauratuotteiden kulutusta Suomessa. Kauratuotteisiin on selkeästi satsattu elintarviketeollisuudessa. Uusien innovaatioiden, kuten esimerkiksi fermentoitujen eli käymisen avulla valmistettujen kauratuotteiden lisäksi valmistajat ovat keskittyneet tuotteiden käytettävyyteen, makuun, ravintosisältöön, pakkaustapoihin ja valmistusaikaan, Kaukovirta-Norja toteaa.

Anu Kaukovirta-Norja, Kaurayhdistyksen puheenjohtaja, puh. 020 7227 117, anu.kaukovirta-norja@vtt.fi
Päivi Tähtinen, Kaurayhdistyksen sihteeri, puh. 040 828 6076, paivi.tahtinen@mmm.fi
Eeva-Liisa Lilja, Kaurayhdistyksen projektipäällikkö, puh. 040 833 7727, info@lumoudukaurasta.fi

Kauran terveysvaikutuksista on saatavilla infografiikoita. Materiaalipyynnöt:

Anna Koivisto, Viestintätoimisto Telegraafi Oy, puh. 050 373 4528, anna.koivisto@telegraafi.fi

Suomen Kaurayhdistys ry:n tavoitteena on parantaa kauratoimialan yleisiä toimintaedellytyksiä ja kannattavuutta. Kokoamalla alan toimijat yhteen pyritään edistämään jäsenten välistä tiedonkulkua ja yhteistoimintaa sekä tehostamaan kaurasta tiedottamista. Yhdistykseen kuuluu viljakaupan, elintarvike- ja rehualan yrityksiä, tutkijoita ja muita alan ammattilaisia. Suomen Kaurayhdistys on perustettu vuonna 2004. www.kaurayhdistys.fi

Lumoudu kaurasta -kampanja kertoo kauran terveyshyödyistä ja esittelee tapoja käyttää kauraa osana tasapainoista ruokavaliota. Kampanjan tavoitteena on lisätä kuluttajien tietämystä kauran hyödyistä ja kauratuotteista sekä edistää kauratuotteiden menekkiä ja luomukauratuotteiden kysyntää. Kaksivuotinen kampanja alkoi vuoden 2012 alussa ja jatkuu vuoden 2013 loppuun. Sen päärahoittaja on maa- ja metsätalousministeriö. www.lumoudukaurasta.fi