”Terveydenhuollon osaamisella mahdollisuuksia suomalaiseksi vientivaltiksi”

Ulkoministeri Alexander Stubb avasi uuden ortopedisen Sairaala NEO:n Turussa

Uusi ortopediaan keskittynyt Sairaala NEO on vihitty tänään käyttöön Turun Kupittaalla. Sairaala NEO:n vihkivät käyttöön sairaalan johtava lääkäri Jussi Rantanen, NEO:n kirurgitiimin jäsen professori Sakari Orava sekä ulkoministeri Alexander Stubb. Avajaistilaisuudessa puhunut ulkoministeri uskoo suomalaisen terveydenhuollon osaamisen mahdollisuuksiin suomalaisena vientivalttina.

- Olemme vientiriippuvainen maa. Ihan samalla tavalla kuin koulutuksesta, myös terveydenhuollosta voimme rakentaa vientivalttia. Jorma Ollilan vetämä brändityöryhmä ehdotti, että Suomesta pitäisi rakentaa ongelmien ratkaisija: olemme maailman toimivin yhteiskunta. Tähän brändiin sopii hienosti, että meillä on korkeatasoista lääketieteellistä osaamista, jota markkinoidaan myös muualla, ulkoministeri Alexander Stubb totesi avajaistilaisuudessa.

Suomen nykyaikaisimman sairaalan avaus on herättänyt laajaa kiinnostusta myös kansainvälisesti. Sairaala NEO:n kirurgit ovat käyneet esittelemässä toimintamallia useissa eri Itä-Euroopan maissa, ja esimerkiksi Romaniassa vastaavanlaisen osaamiskeskuksen perustamisesta käydään jo neuvotteluja. Uusi sairaala keskittyy tuki- ja liikuntaelinvaivojen tutkimukseen ja hoitoon. Suurin osa toimenpiteistä on nivelten tähystyskirurgiaa, käsikirurgiaa sekä erilaisten urheiluvammojen korjaamista. Leikkaustoimenpiteet tehdään pääasiassa päiväkirurgisesti.

- Meille sairaalan perustaneille kirurgeille avaaminen merkitsee vuosia suunnitellun ja hiotun unelman täyttymistä. Olemme perustaneet jotakin uutta ja ainutkertaista suomalaiseen terveydenhuoltoon. Toimintamallillamme on vahvoja edellytyksiä laajeta tulevaisuudessa myös kansainvälisesti: suuri osa Eurooppaa ja varsinkin sen itäiset osat ovat noin 10–15 vuotta päiväkirurgian kehityksessä Suomea jäljessä. Suomalaisella ortopedialla on myös erinomainen maine ulkomailla. Meillä ei ole infektio-ongelmia, hoitoprosessimme tunnetaan tehokkaina, ja teknologiamme on maailman edistyneimpien joukossa, Sairaala NEO:n johtava lääkäri Jussi Rantanen sanoo.

Sakari Orava: ”NEO:ssa Suomen kärkitiimi”

Sairaalan kirurgitiimissä työskentelee myös yksi maailman arvostetuimmista urheilukirurgeista, professori Sakari Orava. Useita maailmanluokan urheilutähtiä ja poliittisia johtajia operoinut Sakari Orava on työskennellyt aikaisemmin useita vuosia yhdessä sairaalan muun kirurgitiimin kanssa. Oravan mukaan Sairaala NEO:ssa työskentelee tällä hetkellä suomalaisen ortopedian kärkitiimi.

- NEO:n ortopedit ovat leikanneet enemmän esimerkiksi akillesjänteitä tai polven eturistisiteitä kuin yksikään toinen tiimi missään päin Suomea, professori Sakari Orava korostaa.

Kaikki NEO:n lääkärit ovat päätoimisesti NEO:ssa työskenteleviä, mikä takaa sitoutumisen sairaalan potilaisiin ja mahdollistaa saumattoman potilas-lääkärisuhteen kehittämisen.

Ensi vuonna tavoitteena 1 500 leikkausta ja 15 000 vastaanottokäyntiä

Sairaala NEO:n kapasiteetti on noin 3 000 leikkausta ja 25 000 vastaanottokäyntiä vuodessa.  Johtava lääkäri Jussi Rantanen uskoo, että jo ensi vuonna sairaalassa tehtäisiin vuositasolla 1 500 leikkausta ja vastaanottokäyntejä olisi 15 000.

- Meille oli tullut jo avausta edeltävällä viikolla useita kymmeniä leikkausvarauksia ja satoja puhelinsoittoja. Myös nettisivuillamme on helmikuun alusta vieraillut tuhansia kävijöitä. Sairaala NEO:n kaltaiselle erikoistuneelle osaamiskeskukselle on selkeästi tarvetta: tuki- ja liikuntaelinvaivat lisääntyvät koko ajan, eikä terveydenhuollon toimijoiden nykykapasiteetti yksinkertaisesti riitä niiden hoitamiseen. Tarvitaan uusia ajatuksia ja tehokkaampia toimintamalleja, Jussi Rantanen toteaa.

Johtava lääkäri Jussi Rantanen, Sairaala NEO, puh.  0500 508 638

Kuvapankki: Sairaala NEO:n lääkäreiden kuvat, logot sekä NEO-talon arkkitehtikuvat ladattavissa osoitteesta http://www.sairaalaneo.fi/fi/media Kuvapankin käyttö ei vaadi kirjautumista.

NEO-talo sijaitsee Turussa Kupittaan juna-aseman välittömässä läheisyydessä Turku Science Parkin alueella. Kiinteistö on eläkeyhtiö Varman omistama. Kiinteistössä on toimitilaa yhteensä yli 4 600 m2 sekä parkkihalli, jossa on 150 lämmintä pysäköintipaikkaa. Kiinteistössä toimii yksityinen ortopediaan erikoistunut Sairaala NEO, hammaslääkäriasema Hammas NEO, apuvälinevalmistaja Respectan Turun toimipiste, fysioterapiapalveluja tarjoava Kuntoutus ORTON sekä yksityinen yleislääkäri- ja työterveyspalveluja tarjoava Lääkäriasema Sinulle. www.neoturku.fi

Sairaala NEO sijaitsee NEO-talossa Turun Kupittaalla. Sairaala keskittyy tuki- ja liikuntaelinvaivojen tutkimuksiin ja hoitoon. Sairaalassa on 4 päiväkirurgista leikkaussalia, noin 20 vastaanottotilaa, 4 yöpymishuonetta, oma välinehuolto sekä muita aputiloja. Sairaala työllistää noin 30 terveydenhuollon ammattilaista. Suurin osa sairaalan toiminnasta on nivelten tähystyskirurgiaa, käsikirurgiaa sekä erilaisten urheiluvammojen korjaamista. Sairaala NEO on turkulaisen lääkäriryhmän perustama ja pääosin omistama yhtiö. Sairaalasta 20 prosenttia omistaa Orto-Lääkärit Lääkäriasema, joka on osa helsinkiläistä Lääkärikeskusyhtymää.  www.sairaalaneo.fi