• Viherjuuri/

Taloudenhallinnan ulkoistuspalvelut kasvussa: Staria laajentaa asiakaskuntaansa paperi- ja prosessiteollisuudessa

Staria Oyj toimittaa aaltopahvia valmistavalle ja jalostavalle Peterson Packaging Oy:lle yrityksen tarvitsemat taloudenhallintapalvelut.

Petersonin strategiana on olla Suomen tehokkain ja kannattavin aaltopahvivalmistaja ja -jalostaja. Yritys on osa pohjoismaista Peterson-konsernia, ja sen Suomen yksiköt sijaitsevat Vantaalla sekä Valkeakoskella. Peterson Packaging Oy keskittyy aaltopahvin valmistukseen ja jalostukseen sekä innovatiivisten pakkaus- ja pakkauskoneratkaisujen suunnitteluun ja myyntiin. Lisäksi aaltopahvitehtaan palveluvalikoimaa täydentävät Arkkijalostus-yksikkö sekä PackSystems, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia pakkauskonelinjastoja ja -ratkaisuja. - Keskitymme ydinliiketoimintaan ja ulkoistamme kumppaneille tukitoiminnot. Meille on tärkeää löytää juuri oikeat kumppanit, jotka ovat oman alansa huippuosaajia, sanoo asiakkuuspalvelujohtaja Tiia Tuominen. Taloudenhallinan täysulkoistus aloitettiin noin vuosi sitten. Kattavan alkukartoituksen jälkeen Peterson laati kehitysohjelman, jonka kulmakivinä olivat taloushallinnon kustannustehokkuuden nosto ja virtaviivaisempi organisointi. Omasta talousosastosta päätettiin luopua ja samalla solmittiin ulkoistussopimus Starian kanssa. - Staria vastaa taloudenhallinnan toiminnoista järjestelmineen ja prosessien kehittämishankkeineen. Pääkirjanpito, ostoreskontra, maksuliikenne, tilinpäätökset ja muu raportointi hoituu nyt kumppanimme avulla. Järjestelmissä käytämme Starian SaaS-palvelua (Software as a Service). Nyt Petersonin Suomen taloustoiminnot on keskitetty Starian yrityskohtaiseen palvelukeskukseen, joka toimii reaaliaikaisesti ja nopeasti. - Omat resurssimme vapautuvat ydinliiketoiminnan kehittämiseen ja lisäetuna saamme turvallisen ja toimivan varahenkilöjärjestelmän. Peterson Packaging Oy pitää ulkoistamista yhtenä strategisena kilpailuetuna. Yritys on ulkoistanut myös työkalujen valmistuksen sekä siivous- ja vartiointipalvelut. Suomen yhtiö näyttää ulkoistusasioissa esimerkkiä myös muulle konsernille. Talousosastojen ulkoistukset ovat voimakkassa kasvussa. Staria Oyj:n liikevaihto kasvoi vuonna 2008 yli 42 prosenttia. - Pystymme palvelemaan joustavasti eri toimialoja. Paperi- ja prosessiteollisuuden puolella asiakkaitamme ovat muun muassa kartonkitehdas PankaBoard, ja kemian alalla kasvuyritys IonPhasE, kertoo Staria Oyj:n toimitusjohtaja Juha Tommila. - Paperi- ja prosessiteollisuudessa järjestelmät ovat kriittinen osa kilpailukykyä, ja olemme iloisia, että voimme omalta osaltamme olla mukana virtaviivaistamassa alan yritysten toimintaa, Tommila jatkaa. Vuoden kestänyt yhteistyö on Tiia Tuomisen mukaan tuottanut hyviä tuloksia. - Olemme vaativa asiakas ja haluamme säännöllisiä tapaamisia sekä jatkuvaa kehittämistä. Staria on lunastanut palvelulupauksensa. Peterson Packaging Oy työllistää Suomessa 180 henkeä. Yrityksen liikevaihto vuonna 2008 oli 41 miljoonaa euroa.