1800 nuorta tähtää ammattitaidon SM-finaaliin

Tammi-helmikuussa järjestetään eri puolilla Suomea kymmeniä Taitaja-semifinaaleja. Niihin osallistuu yli 1800 nuorta osaajaa, joiden tavoitteena on oman ammattialansa suomenmestaruus. Taiston aloittavat cateringkokit kahdeksalla paikkakunnalla 10.–12.1.2012.

Semifinaaleissa karsitaan jokaisesta lajista kahdeksan parasta kilpailijaa tai joukkuetta ammattitaidon SM-kilpailun finaaliin, joka järjestetään Taitaja2012-tapahtumassa Jyväskylässä 24.4.–26.4.2012. Semifinaalikarsintoihin osallistuvat lähes kaikki monialaiset ammatilliset oppilaitokset Suomessa. Alle 20-vuotiaat ammatillisessa koulutuksessa olevat nuoret kilpailevat Taitaja-tapahtumassa yli neljässäkymmenessä lajissa puhdistuspalvelusta viherrakentamiseen, CAD-suunnittelusta yrittäjyyteen.

− Tänä vuonna yksi suosituimmista lajeista on lähihoitaja-laji, johon ilmoittautui 122 opiskelijaa.  Se on ollut suosittu myös yleisön keskuudessa. Kilpailutehtäviä lasten ohjaamisesta vanhusten hoitoon on kiinnostava seurata. Lähihoitajille, kuten muillekin Taitaja-kilpailijoille voi povata hyvää menestystä työmarkkinoilla, toteaa Taitaja2012-tapahtuman kilpailunjohtaja Esko Junttila.

Lähihoitajat kilpailevat finaalipaikoista 19.1.2011 Lahdessa ja Savonlinnassa. Kaikkien lajien semifinaalien aikataulut ja paikkakunnat: http://www.taitaja2012.fi/semifinaalit

Lisätietoja: Kilpailunjohtaja Esko Junttila, Taitaja2012-tapahtuma, Jyväskylän ammattiopisto, puh. 040 341 5603.
--------------------------------
Taitaja2012 on yksi ensi vuoden suurimmista tapahtumista Keski-Suomessa. Tapahtumaan odotetaan
30 000 kävijää. Ammattitaidon SM-kilpailussa oman alansa suomenmestaruudesta kilpailee 400 nuorta 42 alalta. Tapahtuman yhteydessä järjestetään erityistä tukea tarvitsevien TaitajaPLUS-ammattitaitokilpailut sekä Taitaja9-kilpailu, jossa 100 peruskoulun yhdeksäsluokkalaista kilpailee kädentaidoissa.

Taitaja2012 Jyväskylä -tapahtuman järjestää Jyväskylän koulutuskuntayhtymä yhteistyössä Keski-Suomen elinkeinoelämän ja oppilaitosten kanssa. Taitajan taustaorganisaationa toimii Skills Finland ry. Tapahtumaan on vapaa pääsy.