Aarnion Martelalle suunnittelema puu tuottaa oikeita puita Suomen World Visionin kehitysyhteistyöhankkeeseen

Professori Eero Aarnio on suunnitellut Martela Oyj:n mallistoon the Tree -tilanjakajan. Viihtyisyyttä tiloihin luova puu on 180 cm korkea ja 125 cm leveä. Osa jokaisen puun tuotosta lahjoitetaan Suomen World Visionin Perun Andeilla sijaitsevaan aluekehityshankkeeseen, jonne hankitaan puita eroosion pysäyttämiseksi ja ehkäisemiseksi. Hedelmäpuista saadaan myös lisäravintoa, josta etenkin alueen lapset hyötyvät.

The Tree julkistetaan Milanossa 16.-21.4. huonekalumessujen aikaan. Tuote tulee myyntiin kesäkuun aikana yksityishenkilöille designeeroaarnio.com -verkkokaupan kautta, sekä yritysasiakkaille Martela Oyj:n myyntikanavan kautta. Puuta on saatavilla kolme värivaihtoehtoa: valkoinen, musta ja vihreä.

Yksi puu tuottaa neljä hedelmäpuuta
Jokainen myyty the Tree tuottaa neljä hedelmäpuuta Peruun. Hedelmäpuista hyötyvät alueella 300 perhettä ja 800 lasta. Kaksivuotisen hankkeen suunnittelu on jo käynnistynyt. Eroosiota ehkäisevän hankkeen vaikutukset tulevat olemaan pitkäkestoisia.

- Haluamme yrityksenä olla mukana korkeatasoisessa ja luotettavassa hyväntekeväisyydessä. Tämän tuotteen kohdalla se tuntui hyvin luontevalta, kun aiheena on eroosion estäminen kehitysmaissa. Professori Eero Aarnio kertoo mieltäneensä puun alusta asti paratiisin puuksi, ja näin tämäkin puu saadaan tuottamaan hedelmiä niitä kipeästi tarvitseville, kertoo johtaja Petteri Kolinen, Martela Oyj:stä.

- Tämänkaltainen yhteistyö on tärkeää, koska ekologisten vaikutusten lisäksi sillä tuetaan konkreettisesti ja pitkäjänteisesti kehitysmaan lasten elämää, sanoo toiminnanjohtaja Aki Temisevä Suomen World Visionista.

Suomen World Vision on sitoutunut hankkeen toteuttamiseen.

Eero Aarnio (professori, sisustusarkkitehti) on yksi Suomen tunnetuimmista suunnittelijoista. Hänet tunnetaan etenkin lasikuidusta valmistamistaan tuoleista. Aarnion suunnittelemat tuotteet ovat olleet esillä niin elokuvissa, muotikuvauksissa kuin musiikkivideoissa. Aarniolle on myönnetty nimityksiä ja useita merkittäviä palkintoja viimeisimpänä marraskuussa 2007 Tasavallan Presidentin myöntämä professorin arvonimi.. Pysyväisnäyttelyjä hänellä on mm. New Yorkin Museum of Modern Artissa ja Lontoon Victoria and Albert Museumissa. www.eeroaarnio.com

Martela on Suomen suurin julkisten tilojen kalustevalmistaja. Konsernin emoyhtiö on Martela Oyj. Tuotantolaitokset sijaitsevat Nummelassa, Kiteellä ja Raisiossa sekä Bodaforsissa Ruotsissa ja Varsovassa Puolassa. Martelan palveluksessa oli vuonna 2007 keskimäärin 655 henkilöä. Liikevaihto vuonna 2007 oli 128,4 miljoonaa euroa. Yhtiö on perustettu vuonna 1945, ja se on ollut listattuna Helsingin pörssissä vuodesta 1986. www.martela.fi

Suomen World Vision
Sadassa maassa toimiva World Vision on kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja maailman suurin kummilapsijärjestö. Vuonna 1983 perustettu Suomen World Vision on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen. Suomen World Visionin avun piirissä on tällä hetkellä runsaat 16 000 kummilasta ja moninkertainen määrä muita hyödynsaajia yhteensä 35 eri hankkeessa. www.worldvision.fi

Mosoq Ayllun hanke pähkinänkuoressa

• Sijaitsee Perun Andien vuoristossa Pitumarcassa.
• 16 yhteisöä, joissa asuu 8 000 ihmistä
• Kummihankkeen yhteyteen perustetaan erityishanke, joka kestää 2 vuotta.
• Tavoitteena on suojella metsiä ja ehkäistä eroosiota sekä tuottaa lisäravintoa ja lisätuloja hedelmäpuista asukkaille.
• Alueelle istutetaan 15 000 hedelmäpuuta ja 45 000 luonnonpuuta.
• Suomen World Vision rahoittaa ja hallinnoi hankkeen. Rahoitukseen käytetään Martelan the Treestä lahjoittamia tuloja.

Liitteenä olevat kuvat:
Eero Aarnio ja the Tree
Perulainen tyttö ja puuntaimet
Eroosion vaikutukset näkyvät ympäristössä.