Huippuosaajat ministerin mitalikahveille

Nuoret suomalaiset huippuosaajat toivat syyskuun alussa pidetyistä ammattitaidon MM-kilpailuista Kanadasta kaksi kultaa, yhden hopean ja kaksi pronssia.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen, jossa mitali- ja diplomitason kilpailijat palkitaan perjantaina 2.10. klo 10.30-12.00, opetusministeriö, Jukola-sali (os. Meritullinkatu 1, Helsinki) Tilaisuudessa onnittelupuheen pitää opetusministeri Henna Virkkunen ja kilpailijat palkitsee Suomen Messusäätiön kongressijohtaja Veronica Krabbe ja Skills Finland ry:n toiminnanjohtaja Eija Alhojärvi. Suomalaiset menestyivät WorldSkills 2009 -kisoissa tasaisesti kaikilla rintamilla. Kultaa voittivat kuopiolainen muurari Ville Rämö ja pirkkalalainen hiusmuotoilija Elina Salminen, joka sai koko kilpailun toiseksi parhaat pisteet. Hänet valittiin myös Suomen joukkueen parhaaksi ”Best of Nation” -listaukseen. Hopeaa nappasi tamperelainen Marianna Luoma muoti- ja vaatetuslajissa ja pronssia vantaalainen Harri Jalonen automaalauksessa sekä iiläinen Jaana Pakanen ja oululainen Tiina Ahola lähihoitajalajissa. Diplomitason pisteisiin ylsivät mekatroniikassa Ville Arffman Kajaanista ja Jarno Martiskainen Joensuusta, laatoittaja Timo Huhtasalo Ikaalisista, putkiasentaja Pasi Tahkola Kemistä, web design-lajin Sam Stenvall Helsingistä, sähköasentaja Taneli Kolppanen Kokkolasta, automaatioasentaja Mika Tuomala Kotkasta, maalaus ja tapetointi -lajin Katja Jaatinen Seinäjoelta, huonekalupuuseppä Anssi Nikku Lappeenrannasta, kultaseppä Maria Suikkanen Hattulasta, floristi Tuulikki Mattila Turusta, kondiittori Linda Nummelin Espoosta, kokki Eric Räty Helsingistä, ravintolapalveluiden Joonas Heino Helsingistä, sekä tietokone ja verkot -lajin Matti Neuvonen Espoosta. Joka toinen vuosi pidettävät ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailut järjestettiin nyt jo 40. kerran. Suomen joukkueeseen TeamFinlandiin kuului 45 nuorta huippuosaajaa, jotka kilpailivat 39:ssä lajissa. Kaikkiaan kisoihin osallistui noin 900 kilpailijaa 51 maasta. Järjestelyitä hoiti 3000-päinen toimitsija- ja avustajajoukko. Kävijöitä tapahtumassa oli neljän päivän aikana noin 150 000. Seuraavat kilpailut järjestetään vuoden 2011 lokakuussa Lontoossa. Tilaisuudessa on tarjolla kahvi ja buffet. Tervetuloa Skills Finland ry Eija Alhojärvi Toiminnanjohtaja Ilmoittautumiset ja haastattelutoiveet hanna.wallden@vca.fi, puh. (09) 6803 0320 Lisätietoa: www.skillsfinland.fi, www.worldskills2009.com Joukkueenjohtaja Immo Pylvänen, 040 845 9996, immo.pylvanen@skillsfinland.fi Skills Finland ry Skills Finland edistää suomalaista huippuosaamista ammattitaitokilpailujen sekä valmennus- ja koulutustoiminnan avulla. Kansallisia ammattitaitokilpailuja ovat vuosittain järjestettävät Taitaja SM-, Taitaja9- ja TaitajaPLUS-kilpailut. Skills Finland vastaa myös Suomen ammattitaitomaajoukkueen lähettämisestä kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin.