Kierrätys kannattaa: Akkujen lyijy voi palata purjeveneen köliksi

Veneen vesillelaskun valmistelu saattaa joskus tuottaa ikävän yllätyksen. Pitkä seisonta-aika on saattanut johtaa akun tuhoutumiseen, erityisesti jos akun syyshuollosta on tingitty tai akkua on säilytetty liian kuumassa paikassa. Täysin palvellut akku on ongelmajäte, mutta akkuja varten on olemassa toimiva ja luotettava kierrätysjärjestelmä, johon luovutettu akku uusiokäytetään lähes sataprosenttisesti. Kierrätysprosessista saatu lyijy voidaan käyttää uusien akkujen tai vaikkapa purjeveneen kölin valmistukseen.

Suomessa on arviolta 250 000 akkua käyttävää venettä. Veneilyssä käytettävien akkujen määrä on vielä tätä suurempi, sillä suuremmissa ja paremmin varustetuissa veneissä akkuja tarvitaan useita. Veneilyssä käytettävien akkujen turvallinen kierrätys onkin oleellinen ympäristötekijä. Akun turvallisen kierrätyksen ja asianmukaisen käsittelyn voi varmistaa sillä, että vanha tuote luovutetaan ympäristöviranomaisten rekisteröimän tuottajayhteisön kierrätyspisteeseen. Vanhan akun voi luovuttaa kierrätykseen ilmaiseksi. Romuakkua ei siis ole syytä jättää lojumaan mökille tai varaston nurkkaan eikä etenkään tule jättää luontoon. Suomessa toistaiseksi ainoa käynnistysakkujen kierrätyksestä huolehtiva rekisteröity tuottajayhteisö on Akkukierrätys Pb Oy. Veneilijöitä palvelevia akkujen kierrätyspisteitä on kaikkiaan jo yli 600 keräyspistettä kaikkiaan 220 kunnassa. Verkosto on riittävän tiheä palvelemaan veneilijöitä kautta koko Suomen. -Veneilijän kannattaa olla varmistaa, minne akkunsa luovuttaa. Akkujen maastaviennissä on esiintynyt myös laitonta toimintaa. Akkujen vastuullisen jälkikäsittelyn ohella niiden asianmukainen säilytys ja kuljetus ovat tärkeitä. Mikäli akku huolimattoman kuljetuksen takia vaurioituu, voi happo- ja vetyvuoto johtaa ympäristöongelmiin, Akkukierrätyksen toimitusjohtaja Henrik Carlsson huomauttaa. Keräyspisteet on merkitty Akkukierrätyksen kierrätyspistemerkillä. Merkintä kertoo, että keräysverkosto on laadullisesti hyvässä kunnossa, sillä on tarvittavat ympäristöluvat ja sinne luovutetut tuotteet toimitetaan turvallisesti vastuullisille sulattamoille. - Lähimmän kierrätyspisteen löytää verkkosivuilta osoitteesta www.kierrätys.info , sanoo toimitusjohtaja Henrik Carlsson Suomen Akkukierrätys Pb Oy:stä. Kierrätyspisteistä lyijyakut kuljetetaan Akkukierrätyksen kumppaneina toimivien akkujen käsittelyyn sertifioitujen operaattoreiden varikoille ja sieltä lyijysulattamoihin Ruotsiin tai Viroon. Prosessin tuloksena lyijymateriaali on valmiina käytettäväksi uudelleen akkujen valmistuksessa. Muovista tulee uusien akkukoteloiden materiaalia ja happo neutraloidaan. Lisätietoja Akkukierrätys Pb Oy toimitusjohtaja Henrik Carlsson puh, 0400 701 689 www.akkukierrätys.fi